Jump to content
Annons

Fråga kring samtidig spelning av VST utan DAW


Valleybrook

Recommended Posts

Har nyligen skaffat en Mac Mini med i7 processor 2.3 GHz , 16 GB RAM och Fusion drive (128 GB SSD n+ 1 TB HD). Måste säga att jag är helnöjd. Allt är rock solid. Jag har märkt att jag utan att öppna nån DAW (jag använder normalt sett Cubase) så kan jag öppna mina VSTs (Halion Sonic2, EZKEys, Kontakt5, GTO4 t.ex) och de kan spelas samtidigt. Detta kunde jag aldrig göra med min gamla PC. Nån som vet vad det är som gör detta möjligt? Är det Apples OS som tillåter detta? Använder Steinberg CI2 som ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Detta kunde jag aldrig göra med min gamla PC. Nån som vet vad det är som gör detta möjligt? Är det Apples OS som tillåter detta?
Ja, det är att Windows Audio (WASAPI) ger dålig latency så därför använder du ASIO-drivrutiner till ditt ljudkort på PC:n. ASIO-drivrutinen är oftast "exclusive mode" då din DAW (Cubase) får exklusiv och direkt tillgång till ljudkortet och det ger bättre latency och kontroll över buffert.

På Mac används Core Audio. Där har ljudhanteringen en mer central roll i OS X kärna. Därför behövs inte tredjepartsteknik såsom ASIO. Du får låg latency med Core Audio även om ljudet från alla program passerar OS X ljudhantering.

Det inbyggda ljudkortet i en Mac är samma typ av chipset som sitter i de flesta PC-datorer. Men i.o.m. Core Audio får du bättre prestanda med samma chip än om du kör Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...