kLEO Postat 21 september 2014 Dela Postat 21 september 2014 Hej! (Det blir en del trĂ„dar nu mĂ€rker jag dĂ„ jag skaffat mig min första analoga synth och ett nytt ljudkort, sĂ€g till om det blir för mycket!) NĂ€r jag öppnar en 'External Instrument' och vĂ€ljer det synth jag har, sĂ„ kommer ljudet bara ur vĂ€nster högtalare. Hur löser jag detta? Och vad för alternativ finns det att koppla synthen in i ljudkortet? Ăr mono det enda alternativet? Kopplar nu in synthen med en teleplugg i den vĂ€nstra ingĂ„ngen som du ser pĂ„ bilden / Leo Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
spass Postat 21 september 2014 Dela Postat 21 september 2014 ingÄngen pÄ framsidan Àr en instrumentingÄng. du ska istÀllet anvÀnda lineingÄngarna pÄ baksidan. Àr det stereo ut frÄn synten? om du spelar in i mono mÄste du vÀlja mono pÄ instrumentkanalen i logic. dÄ fÄr du ljud i bÄda högtalarna Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
kLEO Postat 21 september 2014 TrÄdstartare Dela Postat 21 september 2014 SÄhÀr ser det ut pÄ synten! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
spass Postat 21 september 2014 Dela Postat 21 september 2014 tyvÀrr ser jag inte det pÄ bilden. det finns bara en utgÄng. den kan egentligen bÄde vara mono eller stereo. du fÄr kolla manualen. men mono Àr inget problem. vÀlj bara mono pÄ ingÄngen i logic sÄ blir allt bra. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
adrumdrum Postat 21 september 2014 Dela Postat 21 september 2014 Ă€r synthen stereo? vissa synthar Ă€r bara mono och man fĂ„ anvĂ€nda effekter om man vill fĂ„ till stereo effekt(typ chorus, stereo delay, phaser osv). hett tips, lĂ€s manualen. đ Det lĂ€r ju stĂ„ om det Ă€r mono(phono plugg) eller stereo via TRS plugg. Om det Ă€r mono sĂ„ kopplar du en..förmodligen lĂ€ttast med ena pluggen pĂ„ splittad trs kabel dĂ€r trs pluggen gĂ„r in i ljudkortet och du vĂ€ljer mono kanal i inspelningsprogremmet och den knal(Left eller Right) dĂ€r ljudet kommer in. Ăr det dĂ€remot stereo pĂ„ synthen sĂ„ anvĂ€nder du stereo kabel(TRS) och spelar in pĂ„ en stereo kanal. Instrument ingĂ„ng Ă€r pĂ„ ljudkort Ă€r oftast mono... men det borde vĂ€l finnas stereo ingĂ„ng?(kolla manualen) Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 22 september 2014 Dela Postat 22 september 2014 Det Àr en monosynt. Spela in pÄ ett monospÄr och anvÀnd en ingÄng. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
kLEO Postat 22 september 2014 TrĂ„dstartare Dela Postat 22 september 2014 Det Ă€r en monosynt. Spela in pĂ„ ett monospĂ„r och anvĂ€nd en ingĂ„ng. Okej tack för svar đ var nĂ€stan det svaret jag vĂ€ntade mig. Men eftersom att den Ă€r "duo-paraphonic" sĂ„ skulle det vara roligt att kunna spela in i stereo men men! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
kLEO Postat 22 september 2014 TrĂ„dstartare Dela Postat 22 september 2014 Ă€r synthen stereo? vissa synthar Ă€r bara mono och man fĂ„ anvĂ€nda effekter om man vill fĂ„ till stereo effekt(typ chorus, stereo delay, phaser osv). hett tips, lĂ€s manualen. đ Det lĂ€r ju stĂ„ om det Ă€r mono(phono plugg) eller stereo via TRS plugg. Om det Ă€r mono sĂ„ kopplar du en..förmodligen lĂ€ttast med ena pluggen pĂ„ splittad trs kabel dĂ€r trs pluggen gĂ„r in i ljudkortet och du vĂ€ljer mono kanal i inspelningsprogremmet och den knal(Left eller Right) dĂ€r ljudet kommer in. Ăr det dĂ€remot stereo pĂ„ synthen sĂ„ anvĂ€nder du stereo kabel(TRS) och spelar in pĂ„ en stereo kanal. Instrument ingĂ„ng Ă€r pĂ„ ljudkort Ă€r oftast mono... men det borde vĂ€l finnas stereo ingĂ„ng?(kolla manualen) Jo det Ă€r nog smart att lĂ€sa igenom manualen, fĂ„r göra det đ tack för svaret adrumdrum! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 23 september 2014 Dela Postat 23 september 2014 Okej tack för svar đ var nĂ€stan det svaret jag vĂ€ntade mig. Men eftersom att den Ă€r "duo-paraphonic" sĂ„ skulle det vara roligt att kunna spela in i stereo men men! LjudutgĂ„ngen Ă€r i mono. Men syntens röster kan antingen vara mono eller duo-paraphonic men det har med hur oscillatorerna jobbar. Dvs man kan spela en ton i taget eller stĂ€lla om att kunna spela tvĂ„ toner i taget. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 23 september 2014 Dela Postat 23 september 2014 En god utgÄngspunkt Àr - finns det en kontakt ut, sÄ Àr en synth mono. Finns det tvÄ, sÄ kan den spela stereo. Duo-paraphonic betyder att tvÄ toner spelar samtidigt pÄ samma tangent, men Àr i mono. Det existerar ingen professionellt inriktad synth som anvÀnder stereo-kablar för linje-utgÄng, bara hörlursutgÄng, och Àven bland konsumentprylar sÄ gÀller det i stort sett uteslutande. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
thomaslj Postat 14 juli 2016 Dela Postat 14 juli 2016 Hej, LĂ„nar denna trĂ„d dĂ„ jag gĂ„r i tankarna att inskaffa mig min första hĂ„rdvarusynth moog sub37, samma som trĂ„dskaparen skriver om. Det jag undrar Ă€r om man behöver en DI box mellan ljudkort och synthen eller om man kan lajna rĂ€tt in? Ăger ett steinberg ur44 med bĂ„de instrument/mic ingĂ„ngar och vanliga line ingĂ„ngar. Mvh Thomas Ljunggren Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 24 juli 2016 Dela Postat 24 juli 2016 Har du line ingÄng pÄ ditt ljudkort sÄ behövs ingen DI box. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Cathrine Postat 25 juli 2016 Dela Postat 25 juli 2016 Samma svar som ovan. DI'a behöver du endast göra om du konverterar en gitarr-signal till linjenivÄ (om du t.ex. ska Reamp'a), eller om du kör live och behöver vÀldigt lÄnga (balanserade) kablar. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.