Jump to content
Annons

Använda hårdvara


GuitarPro

Recommended Posts

Hej! Har nyss skaffat mig en "riktig" kompressor för att använda vid inspelning och mix. Jag undrar hur man "ska" använda hårdvara? Jag skickar ut valt spår till kompressorn och spelar sedan in den komprimerade signalen på ett nytt spår. Jag har en känsla av att detta inte är det vanligaste sättet. Hört real-Time nämnas men förstår inte mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kommer från den gamla midi- och hårdvaruskolan och har således en hel del hårdvara (som jag använder allt mindre till förmån för mjukvara).

Är det en separat kompressor, eller mer som en preamp/kompressor/kanalstrip? Tja, det beror väl på vad du tänkt att hårdvaran ska ha för syfte? 🙂 Normalt sett brukar jag (man) inte komprimera/processa en insignal, om det inte rör sig om live-bruk eller en ljudkälla med extremt mycket dynamik.

Men för att försöka svara på din fråga (utan att skriva för mycket som jag brukar)

Jag har i min setup:

------------------

* Dator + ljudkort m. breakoutbox

* DSP

* Effektenheter (reverb, delay, EQ, maximizer), 1st hårdvarukompressor, 1st kompressor/preamp

* Ett gäng syntar

* Mixerbord + patchbays

Allt är kopplat till mixerbordet via patchbay förutom preampen, och allt (utom preampen) används i real-tid. D.v.s. det är extreeemt sällan som jag skickar ut en signal från datorn -> genom effektenhet -> tillbaka i datorn.

Dels för att du får ljudförluster vid varje konvertering, och så finns det så bra mjukvarualternativ att jag endast använder hårdvaran som komplement. Som i t.ex. följande scenario:

* Scenario 1: En sångare sjunger in och vill ha reverb-pålägg i sina lurar (med sin egen röst). I det här fallet behöver jag bara krana på auxen på en reverbenhet för sångmikrofonen och vips, får sångaren upplevelsen att han/hon står i S:t Peters-kyrkan. Mixerbordet gör att jag kan routa en torr signal till inspelningen, så jag slipper spela in reverbet. Reverbenheten gör i det här fallet att reverbet blir helt latensfritt och påverkar vare sig inspelning eller datorprestanda. Sångaren kan få precis hur mycket reverb som helst, utan att något kommer till skada. 🙂

Varför vill man inte spela in reverbet? Jo, du har ingen möjlighet att minska/justera reverbet ifall det är inspelat. Samma sak med kompressor. Vanligtvis.

* Scenario 2: Jag vill kompimera en lead-synt från en hårdvarusynt. Då patchar jag synten genom min DBX-kompressor, och skickar tillbaka signalen till mixerbordets kanal för synten. Synten har ett MIDI-spår i DAW, och spelar i realtid, allt blandas i mixerbordets main-out tillsammans med ljudkort, övriga syntar m.m. D.v.s. när jag kör nermixning (ifall jag använder musik-hårdvara), spelar jag upp och in låten, för att få med alla pålägg.

Så i ditt fall vet jag inte riktigt vad du är ute efter. Om det är en speciell kompressor som ska färga ljudet på ett visst sätt, eller är det som sagt preamp/kompressor? (Vid enstaka fall har jag faktiskt komprimerat insignalen en gnutta vid inspelning, då sångaren var/är extreeemt dynamisk i sin sångstil. Men det var bara för att jag var lat. 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket Cubase har du? Jag brukar göra en External FX som man kommer åt under pluggarna så kan man sätta den som en insett på den kanal man vill ha det på. Om du går in i Connections under Devices i menys så finns där en flik som heter external effects. Lägg till en ny och välj vilka utgångar på ljudkortet du vill skicka till kompressorn och sen vilka ingångar du vill ha in ljudet på igen. Det kräver att du har ett ljudkort med fler än två utgångar dock, eftersom två redan går till monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer från den gamla midi- och hårdvaruskolan och har således en hel del hårdvara (som jag använder allt mindre till förmån för mjukvara).

Är det en separat kompressor, eller mer som en preamp/kompressor/kanalstrip? Tja, det beror väl på vad du tänkt att hårdvaran ska ha för syfte? 🙂 Normalt sett brukar jag (man) inte komprimera/processa en insignal, om det inte rör sig om live-bruk eller en ljudkälla med extremt mycket dynamik.

Men för att försöka svara på din fråga (utan att skriva för mycket som jag brukar)

Jag har i min setup:

------------------

* Dator + ljudkort m. breakoutbox

* DSP

* Effektenheter (reverb, delay, EQ, maximizer), 1st hårdvarukompressor, 1st kompressor/preamp

* Ett gäng syntar

* Mixerbord + patchbays

Allt är kopplat till mixerbordet via patchbay förutom preampen, och allt (utom preampen) används i real-tid. D.v.s. det är extreeemt sällan som jag skickar ut en signal från datorn -> genom effektenhet -> tillbaka i datorn.

Dels för att du får ljudförluster vid varje konvertering, och så finns det så bra mjukvarualternativ att jag endast använder hårdvaran som komplement. Som i t.ex. följande scenario:

* Scenario 1: En sångare sjunger in och vill ha reverb-pålägg i sina lurar (med sin egen röst). I det här fallet behöver jag bara krana på auxen på en reverbenhet för sångmikrofonen och vips, får sångaren upplevelsen att han/hon står i S:t Peters-kyrkan. Mixerbordet gör att jag kan routa en torr signal till inspelningen, så jag slipper spela in reverbet. Reverbenheten gör i det här fallet att reverbet blir helt latensfritt och påverkar vare sig inspelning eller datorprestanda. Sångaren kan få precis hur mycket reverb som helst, utan att något kommer till skada. 🙂

Varför vill man inte spela in reverbet? Jo, du har ingen möjlighet att minska/justera reverbet ifall det är inspelat. Samma sak med kompressor. Vanligtvis.

* Scenario 2: Jag vill kompimera en lead-synt från en hårdvarusynt. Då patchar jag synten genom min DBX-kompressor, och skickar tillbaka signalen till mixerbordets kanal för synten. Synten har ett MIDI-spår i DAW, och spelar i realtid, allt blandas i mixerbordets main-out tillsammans med ljudkort, övriga syntar m.m. D.v.s. när jag kör nermixning (ifall jag använder musik-hårdvara), spelar jag upp och in låten, för att få med alla pålägg.

Så i ditt fall vet jag inte riktigt vad du är ute efter. Om det är en speciell kompressor som ska färga ljudet på ett visst sätt, eller är det som sagt preamp/kompressor? (Vid enstaka fall har jag faktiskt komprimerat insignalen en gnutta vid inspelning, då sångaren var/är extreeemt dynamisk i sin sångstil. Men det var bara för att jag var lat. 🙂 )

Tack för utförligt svar! Det är en kompressor som används vid mix. Så jag ändrar bara input och output på spåret så signalen går genom kompressorn men väntar med inspelning/bounce tills mixen ska bouncas ut och då gör jag det i realtid istället? Tusen tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket Cubase har du? Jag brukar göra en External FX som man kommer åt under pluggarna så kan man sätta den som en insett på den kanal man vill ha det på. Om du går in i Connections under Devices i menys så finns där en flik som heter external effects. Lägg till en ny och välj vilka utgångar på ljudkortet du vill skicka till kompressorn och sen vilka ingångar du vill ha in ljudet på igen. Det kräver att du har ett ljudkort med fler än två utgångar dock, eftersom två redan går till monitorer.

Var typ en sån plugg jag letade efter. Finns ju i logic. Jag har cubase 7 så ska titta efter det sen. Har inte hittat något bland pluggarna men ska kolla noggrannare idag! Tack!
Link to comment
Dela på andra sajter

External FX är inte en VST-plugg i den meningen utan en funktion som finns hårdkodat i Cubase där du knyter in och utgångar på ljudkortet till extern hårdvara.. dock när du döpt enheten under External FX ( i VST connections) så dyker det namnet /enheten upp i VST plugglistan under namnet "External FX ..så det är delvis rätt att det ser ut som en plugg..

Det fiffiga med att använda External FX är att när enheten väl är assignad i VST connections kan du dels lägga den som insert direkt på en audiokanal/VST kanal så den ligger i serie med signalen, som man normalt tänker sig att en kompressor används.. men lägger du den som insert på en gruppkanal / FX kanal kan du även använda "send fx" från ursprungskanalen och enkelt få parallellkompression..

Själv kör jag ett antal hårdvarsyntar och en bunt externa hårdvarueffekter på detta sätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

External FX är inte en VST-plugg i den meningen utan en funktion som finns hårdkodat i Cubase där du knyter in och utgångar på ljudkortet till extern hårdvara.. dock när du döpt enheten under External FX ( i VST connections) så dyker det namnet /enheten upp i VST plugglistan under namnet "External FX ..så det är delvis rätt att det ser ut som en plugg..

Det fiffiga med att använda External FX är att när enheten väl är assignad i VST connections kan du dels lägga den som insert direkt på en audiokanal/VST kanal så den ligger i serie med signalen, som man normalt tänker sig att en kompressor används.. men lägger du den som insert på en gruppkanal / FX kanal kan du även använda "send fx" från ursprungskanalen och enkelt få parallellkompression..

Själv kör jag ett antal hårdvarsyntar och en bunt externa hårdvarueffekter på detta sätt..

Ja jag hittade detta igår! Shit, hur jobbade jag innan?! Sjukt smidig funktion som helt gått mig förbi! Tack för hjälpen allihop!
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...