Jump to content
Annons

Separat subwoofer för baskagge live?


JohnRick

Recommended Posts

Ett av banden är en bluesrocktrio (zeppelin/purple etc.). Vi har mindre gig på 100 pers kanske. Nuvarande PA är gitarristens som kör ett par mindre högtalare för vocals, sedan körs gitarr och bas i sina respektive stärkare.

Då det är så små gig har jag ett litet kit med en 14" kagge vilket funkar ypperligt och svänger som satan.

Helst hade jag velat ha mer krut i kick och pukor, vilket givetvis är begränsat till att börja med sett till storleken på dessa (10, 12, 14 - puka, puka, kick).

Fråga:

Hade det i detta fall varit rimligt, eller ens tillrådligt att jag köper mig en separat sub på 12-15" för kick och tom och kopplar dem till en separat mixer som jag sköter? Mestadels kicken som ska fram. Jag skulle alltså i så fall enbart ha en subwoofer att dra kick (ev pukor) genom.

Eller vore det bättre att integrera denna sub i resterande PA på något sätt?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle hellre ha skaffat en sub till hela pa:t. En kick har även högre frekvenser än vad en sub återger, och kopplas bara en sub till en kick är jag rädd för att det bara blir bumligt.

Förvisso sant. Det blir bara upp till 125 HZ, men jag vill helst hålla det fritt från befintlig PA-setup. Om man tar en aktiv full-range, "multi-purpose" speaker, som denna t.ex?

http://www.thomann.de/se/the_box_pro_achat_115_ma.htm

Mitt lilla back-up kit genererar med säkerhet inga 60 HZ, men kanske börjar vid 100. Enbart kick och pukor. Cymbaler läcker in i sångmickar ändå. Vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool ide! Kan funka. Jag skulle släppa genom lite elbas och ev Zeppelin-orgel om ni har det, i subben också. Mycket av boomet i deras sound kom väl från en 28" kagge om jag inte missminner mig men det går säkert att EQ:a fram ändå. Mixtra på!

Tackar! Jag är fortfarande i valet och kvalet. Vi är bara tre, och var och en måste ta mkt plats för att fylla ljudbilden, men har hittills fått dämpa oss p.g.a volymen. Om jag skaffar en fullrange (15" bass driver + 1" neodym tweeter, 350W RMS, 131dB max, 60Hz-17kHz) som jag länkade till ovan blir det att jag enbart tar mitt kit i detta och sitter med egen trummixer ut till denna mono-monitor. Jag ser iofs inte varför det inte skulle funka, men jag är å andra sidan ingen liveljudtekniker heller.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste en skitintressant tutorial med en ljudtekniker som berättade att han använder aux'arna på PA't till baslådorna.

På så sätt kan du välja exakt vilka kanaler som du skickar till baslådan/lådorna (och hur mycket), och skapar mycket mer utrymme för t.ex. baskagge och bas(gitarr), utan att riskera att släppa igenom andra instrument som ändå ska hi-pass'as. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste en skitintressant tutorial med en ljudtekniker som berättade att han använder aux'arna på PA't till baslådorna.

På så sätt kan du välja exakt vilka kanaler som du skickar till baslådan/lådorna (och hur mycket), och skapar mycket mer utrymme för t.ex. baskagge och bas(gitarr), utan att riskera att släppa igenom andra instrument som ändå ska hi-pass'as. 🙂

Tack Cathrine! Jag vet iofs inte om jag var tydlig med detta men det är inte för egen lyssning/foldback, utan det ska ut mot publiken. Nu funderar jag återigen på bara en sub. Betänk att det är relativt små gig, med litet skitkit. Om denna flyttar tillräckligt mkt luft är en annan femma:

http://www.thomann.de/se/alto_ts_sub_12.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Cathrine pratar om är inte medhörning, utan att koppla in en sub som spelar ut till publiken via aux. Man kan då välja att t.ex bara kagge och bas ska skickas till både subben och toppar, medans de andra kanalerna bara hamnar i topparna.

Jag tror du kommer ta dig vatten över huvudet om ni börjar greja med separata system till varje musiker. Det kan också vara tänkvärt att kicken kan ta över för mycket om det endast är den man mickar upp. Ska du även micka upp pukorna så går det åt två kanaler till där (om det är två pukor du kör) och jag skulle då tro att virveln kommer drunkna bort i ljudet.

Vad som är den smidiga lösningen för er beror också på hur mycket pengar ni tänkte lägga på det. Vad ungefär kan ni tänka er lägga totalt?

Kolla lite på dessa grejor:

http://www.thomann.de/se/behringer_vq1500d.htm

http://www.thomann.de/se/the_tbone_dc1200.htm

Det är riktiga budget-grejor, men tror de kan passa er utmärkt. Ang mikrofonerna för trummor så kan man oftast strunta i att micka upp överhäng vid mindre gig. Cymbalerna brukar fylla ut rummet ganska bra, medans man vill ha lite mera tryck i pukor, virvel och kick. Kan också vara värt o vara lite noga med val av sub. När man väl hör hur gött tryck det kan ge med sub så vill man gärna dra på så att det känns lite. Drar man då på mera än vad subben klarar av så distar det, vilket i sin tur kan ge övertoner (trots att man klipper den vid t.ex 100hz) och det ger bumligt ljud. Men det beror såklart på hur högt man vill spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Cathrine pratar om är inte medhörning, utan att koppla in en sub som spelar ut till publiken via aux. Man kan då välja att t.ex bara kagge och bas ska skickas till både subben och toppar, medans de andra kanalerna bara hamnar i topparna.

Jag tror du kommer ta dig vatten över huvudet om ni börjar greja med separata system till varje musiker. Det kan också vara tänkvärt att kicken kan ta över för mycket om det endast är den man mickar upp. Ska du även micka upp pukorna så går det åt två kanaler till där (om det är två pukor du kör) och jag skulle då tro att virveln kommer drunkna bort i ljudet.

Vad som är den smidiga lösningen för er beror också på hur mycket pengar ni tänkte lägga på det. Vad ungefär kan ni tänka er lägga totalt?

Kolla lite på dessa grejor:

http://www.thomann.d...ger_vq1500d.htm

http://www.thomann.d...bone_dc1200.htm

Det är riktiga budget-grejor, men tror de kan passa er utmärkt. Ang mikrofonerna för trummor så kan man oftast strunta i att micka upp överhäng vid mindre gig. Cymbalerna brukar fylla ut rummet ganska bra, medans man vill ha lite mera tryck i pukor, virvel och kick. Kan också vara värt o vara lite noga med val av sub. När man väl hör hur gött tryck det kan ge med sub så vill man gärna dra på så att det känns lite. Drar man då på mera än vad subben klarar av så distar det, vilket i sin tur kan ge övertoner (trots att man klipper den vid t.ex 100hz) och det ger bumligt ljud. Men det beror såklart på hur högt man vill spela.

Tackar för input. Mickar har jag redan. Dels AKG's: http://www.thomann.d...rhythm_pack.htm,

samt en av de där thomann-bundles du länkar till - dock DC 4000, vilket ska vara en sämre kopia av Shure, I'm shure. Alltid kul att ha: http://www.thomann.d...mikrofonset.htm

I alla fall - det lär inte vara aktuellt att chippa in på gitarristens PA där de drar ut vox. Jag tänkte alltså köra en separat mixer med kanaler för pukor, snare och - främst - kick, ut till en enskild högtalare (house mix). Nu är det alltså bara jag som lägger ut pengar för vad jag tänkte använda, inte de övriga.

Som jag sa i inlägg #5 - kan en dylik fullrange med 15" funka, sett till att vi bara pratar toms/kick som är på max 14"? Tar jag en sub missar jag alla harmonics, och med en fullrange lär det ju inte flyttas lika mkt luft då dess woofer är byggd annorlunda, men den har å andra sidan mer frekvenstäckning uppåt.

Alla är aktiva givetvis.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror som sagt ändå du kommer missta dig om du kör med eget mixerbord och pa. Vad har din polare för pa-grejer som ni kör med? Det kanske skulle vara ide att du köper både sub och toppar om dessa är bristfälliga i ljudkvalitet? Om de låter bra, varför inte köra in i detta system? Vill du ha kontroll på ditt trumljud för dig själv så koppla in ett eget mixerbord till din kompis redan befintliga mixerbord så separerar ni på det.

Jag vill återigen säga att du inte kommer missa några harmonics om du skaffar bara en subb. Som det står tidigare i tråden kopplas i så fall detta till din kompis mixerbord och trummorna kommer spelas ut i både toppar och sub. Jag förstår inte vad du skulle förlora på det? Publiken får även ljudet i stereo då, och kör man med två toppar + sub istället för bara en fullrange top kommer det även att låta renare och bättre då du inte behöver kräma på lika mycket med en ensam fullrange som inte kommer få ut ljudet till publik lika bra. För publiken kan det även låta lite skumt om det kommer ljud ur två olika pa-system.

Om du verkligen vill köpa helt egna grejer och bara köra ut trummorna i det så skulle jag satsa på ett paket med toppar och sub, förslagsvis ett av dessa, istället för att köpa en ensam fullrange:

http://www.thomann.de/se/the_box_cl_106112_basis_bundle.htm

http://www.thomann.de/se/the_box_cl_108115_basis_bundle.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror som sagt ändå du kommer missta dig om du kör med eget mixerbord och pa. Vad har din polare för pa-grejer som ni kör med? Det kanske skulle vara ide att du köper både sub och toppar om dessa är bristfälliga i ljudkvalitet? Om de låter bra, varför inte köra in i detta system? Vill du ha kontroll på ditt trumljud för dig själv så koppla in ett eget mixerbord till din kompis redan befintliga mixerbord så separerar ni på det.

Jag vill återigen säga att du inte kommer missa några harmonics om du skaffar bara en subb. Som det står tidigare i tråden kopplas i så fall detta till din kompis mixerbord och trummorna kommer spelas ut i både toppar och sub. Jag förstår inte vad du skulle förlora på det? Publiken får även ljudet i stereo då, och kör man med två toppar + sub istället för bara en fullrange top kommer det även att låta renare och bättre då du inte behöver kräma på lika mycket med en ensam fullrange som inte kommer få ut ljudet till publik lika bra. För publiken kan det även låta lite skumt om det kommer ljud ur två olika pa-system.

Om du verkligen vill köpa helt egna grejer och bara köra ut trummorna i det så skulle jag satsa på ett paket med toppar och sub, förslagsvis ett av dessa, istället för att köpa en ensam fullrange:

http://www.thomann.d...asis_bundle.htm

http://www.thomann.d...asis_bundle.htm

Tackar ånyo för input.

Gitarristen har en enkel Soundcraftmixer med tillhörande Dynacord-toppar. Han är helt enkelt kinkig över att koppla in annat än vox i detta, i synnerhet att låta kick gå genom topparna. Jag har ju dock påtalat att det kommer att vara helt lugnt så länge jag kopplar in en sub i systemet då dessa frekvenser routas dit i stället. Då hade jag kopplat in alla trummor i min egen lilla åttakanalare, satt den på två inputs i huvudmixer och kopplat min sub dit också. Skaffar jag en enkel Sub kommer jag dock att tappa en massa harmonics om jag inte kan koppla in det just i huvudsystemet utan bara till min enskilda mixer. Det blir bara ett mudd i botten då i bästa fall. Fick ändå idéer då jag läste detta:

http://www.pearldrummersforum.com/showthread.php?266457-Using-a-powered-subwoofer-for-bass-drum-amp

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är min nästa fråga: varför inte koppla in subben i huvudsystemet?

Det du också kan göra, om du kör med eget mixerbord, är att du kopplar in subben till ditt egna mixerbord istället för huvusystemet, samtidigt som du kör ut ljud till din kompis system. I den situationen skulle jag då kopplat in subben på aux/fx, som tidigare nämnts. Efter att du sen har mixat trummorna så som du vill ha det så drar du upp aux på kickens kanal så det blir lagom, och sen på övriga instrument med om du önskar att t.ex golvpukan ska ha lite extra schwung. Då blir inte din kompis orolig för att ha någon subb i sitt pa heller 🙂

En liten inflikare bara: routas in till subben också, inte istället. Bara så jag är med på att du förstått vad jag menar :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är med. Enklast är och förblir givetvis att smälla in en sub i befintlig mixer och sedan blenda kick to taste från detta. Men om detta ej går får jag mecka med det från egen separat mixer i stället och se om jag har tillåtelse att tappa lite till huvudmixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör mycket mindre gig, typ bröllop och grejer, och då med ett aktivt PA med en 18" sub. Där pekar jag ut lite sub från kagge och elbas. Det gör en enorm skillnad, lite beroende på lokal. Däremot tror jag inte att den där fullrange-lådan du länkade till skulle lyckas överrösta själva baskaggen akustiskt. Känns som om det vore slöseri med pengar bara. För några tusenlappar till kan du få ett liknande PA vi kör med och köra hela bandet i. Vi kör 7-mannaband med det mesta ut i PA. Oftast bara baskagge från trummorna dock (ibland virvel på lite större ställen). PA:t är lite för klent för oss egentligen, men i mindre lokaler är det ofta precis lagom. Och just baskaggen gör den underverk för. Personligen skulle jag för övrigt säga att du inte behöver något alls över 90hz eller så egentligen. Det är just att utöka fetman nedåt jag tycker är viktigt. Och det går definitivt att hitta fetma där även i en liten kagge. Dämpa upp den som satan och skär bort allt över om det skulle vara klurigt. Klingande trummor gör sig ju liksom aldrig i ett PA hur man än gör. Speciellt inte i basregistret.. Jag har suben stående bredvid trumsetet, och liksom bara så mycket baskagge ut i PA:t så att det låter naturligt.

PA:t vi kör på är ett sånthär: http://www.reloop.com/reloop-active-pa-set-1623

Verkligen inget underverk, men låter förvånansvärt bra för sin prisklass. Ligger på under 10 000, och ni har ju redan mixer och sådär.

Vi kör ju då med tanken att det mesta av ljudet ska komma från källan, men piffas till i PA:t. Gitarren kommer mest från stärkaren, men ligger ut en del för att få lite spridning och mysa ihop ljudbilden, och samma deal med trummor, bas och blås. Sen kör vi även oftast PA:t bakom bandet så att det verkligen blir så att vi hör det ljud publiken hör mer eller mindre, och det låter som om allt ljud kommer från bandet. Är även bra eftersom jag själv kör ljudet från bakom trummorna.

Förlåt för det minst sammanhängade inlägget i världshistorien. Orkar inte riktigt tänka, men kände ändå att det var en bra idé att skriva ett inlägg av någon anledning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör mycket mindre gig, typ bröllop och grejer, och då med ett aktivt PA med en 18" sub. Där pekar jag ut lite sub från kagge och elbas. Det gör en enorm skillnad, lite beroende på lokal. Däremot tror jag inte att den där fullrange-lådan du länkade till skulle lyckas överrösta själva baskaggen akustiskt. Känns som om det vore slöseri med pengar bara. För några tusenlappar till kan du få ett liknande PA vi kör med och köra hela bandet i. Vi kör 7-mannaband med det mesta ut i PA. Oftast bara baskagge från trummorna dock (ibland virvel på lite större ställen). PA:t är lite för klent för oss egentligen, men i mindre lokaler är det ofta precis lagom. Och just baskaggen gör den underverk för. Personligen skulle jag för övrigt säga att du inte behöver något alls över 90hz eller så egentligen. Det är just att utöka fetman nedåt jag tycker är viktigt. Och det går definitivt att hitta fetma där även i en liten kagge. Dämpa upp den som satan och skär bort allt över om det skulle vara klurigt. Klingande trummor gör sig ju liksom aldrig i ett PA hur man än gör. Speciellt inte i basregistret.. Jag har suben stående bredvid trumsetet, och liksom bara så mycket baskagge ut i PA:t så att det låter naturligt.

PA:t vi kör på är ett sånthär: http://www.reloop.co...ive-pa-set-1623

Verkligen inget underverk, men låter förvånansvärt bra för sin prisklass. Ligger på under 10 000, och ni har ju redan mixer och sådär.

Vi kör ju då med tanken att det mesta av ljudet ska komma från källan, men piffas till i PA:t. Gitarren kommer mest från stärkaren, men ligger ut en del för att få lite spridning och mysa ihop ljudbilden, och samma deal med trummor, bas och blås. Sen kör vi även oftast PA:t bakom bandet så att det verkligen blir så att vi hör det ljud publiken hör mer eller mindre, och det låter som om allt ljud kommer från bandet. Är även bra eftersom jag själv kör ljudet från bakom trummorna.

Förlåt för det minst sammanhängade inlägget i världshistorien. Orkar inte riktigt tänka, men kände ändå att det var en bra idé att skriva ett inlägg av någon anledning. 🙂

Tackar för detta., Om jag tolkar dig rätt menar du alltså att jag skulle kunna klara mig med en sub enbart (upp till 250Hz i mitt fall), även om det innebär att jag då inte kör ut några trummor alls i topparna för att få till lite klick i kaggen (och lite definition i pukor/virvel).

Inga feedbackproblem med PA't bakom er btw?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tänker att man fortfarande vill att det ska kännas som om trummorna låter akustiskt, snarare än låter feta och uppmickade genom PA:t. Då är det bara precis lite lågbas som behövs för att få det att bli gött.

Virvel är nog en lite annan historia dock tycker jag, men om lokalen käkar mycket lågmid så skulle det kanske kunna vara gött att få lite fetma där också. Men oftast tycker jag att när man väl behöver micka virvel är man i en såpass stor lokal att man egentligen skulle behöva ett fetare PA där man lägger ut hela skiten och i fullrange, och att då bara köra virvel blir liksom en liten nödlösning för att höras alls. Men det kan säkert göra någon nytta, det är väl mest att jag inte brukar prioritera det.

Vi har faktiskt inga rundgångsproblem alls av någon anledning. Är lite konstigt, men vi kan typ köra på full kräm med mickar rakt framför front of house (om man nu skulle vilja det). Råkar vara ett väldigt rundgångsokänsligt PA helt enkelt. Dessutom kör vi digitalmixer, så vi har ju gott om möjligheter att få bort eventuella problemfrekvenser om det skulle vara så. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också på en ensam sub kopplad till PAt. Topparna kan fortsätta spela fullrange.

Sen mickar du enbart kaggen o drar upp regln bara så pass att det blir lite mer botten. Så har jag ofta gjort i mindre lokaler även om det funnits 20 mickar o kanaler att ta till. Är det anings större kan man öka på med en ensam SM57 som overhead. Det låter oftast svinbra och är extremt lättrattat, soundcheck typ onödigt.

Att som nr två i lite större lokaler sätta en mick även på virveln tar ju bara fram virveln (som rent akustiskt är det som hörs mest) o pukor o cymbaler försvinner helt en bit från scenen…

Edit: Kopplar ni dit en sub så blir ju även sångljudet bättre. Hälsa sångaren det ifal han är motsträvig.

Det bästa (i alla fall typ bästa) med att koppla till en eller två subbar är att publiken kommer att uppleva att ni spelar "lägre" som vanligt folk uttrycker det; "kan ni inte spela lite lägre, det är så högt". Utan lågbas men med mycket mid upplevs all musik som "hög" av vanliga krogbesökare, även om ni faktiskt spelar volymsvagt. Addera lite go botten runt 75 hz så kommer garanterat alla helt plötsligt att tycka att. "ja nu blev det lagom högt". "Gu va bra ni är!"

🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att bara micka virveln så är det fortfarande inte så stora lokaler att cymbaler skulle försvinna och sådär, utan det handlar om att få fram lite kropp och fetma i virveln. På samma sätt som i baskaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Du är helt rätt ute å ha en separat sub för bastrumman.

Varför? Jo när du har så liten baskagge så hörs/känns dåligt på scen speciellt på större scener å ni blir Otajta som fan.

Jag lirar i ett coverband å vi brukar banda våra livegigg för att sedan analysera för att hitta saker att förbättra,

En sak vi märkte tidigt i bandet var att vi var tajtare på lugna låtar å även mindre scener.

Trumslagaren har även flera set å vi märkte att vi var tajtare när han hade 22" baskagge.

Men oftast kör han på ett vintage Ludwig set 20" baskagge,det låter helt otroligt bra.

Men just den Ludwig 20"kaggen låter väldigt lite så vi kom fram till att ha en separat Subwoofer 18" bara till kaggen trumslagaren använder Den som stol.(-;

Efter det svänger det av oss och det är tajt.

Å micka virveln ska man alltid göra finns hur många argument som helst som stöder detta men set räcker med en och de är att det låter bättre Helt enkelt.

Den här finns det ingen som slår i prisklassen Ja du måste lätt betala det dubbla för att ha någon chans att konkurrera med den.

Har flera även till hemmabion http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=3604

Redigerat av Bbenderman
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är helt rätt ute å ha en separat sub för bastrumman.

Varför? Jo när du har så liten baskagge så hörs/känns dåligt på scen speciellt på större scener å ni blir Otajta som fan.

Jag lirar i ett coverband å vi brukar banda våra livegigg för att sedan analysera för att hitta saker att förbättra,

En sak vi märkte tidigt i bandet var att vi var tajtare på lugna låtar å även mindre scener.

Trumslagaren har även flera set å vi märkte att vi var tajtare när han hade 22" baskagge.

Men oftast kör han på ett vintage Ludwig set 20" baskagge,det låter helt otroligt bra.

Men just den Ludwig 20"kaggen låter väldigt lite så vi kom fram till att ha en separat Subwoofer 18" bara till kaggen trumslagaren använder Den som stol.(-;

Efter det svänger det av oss och det är tajt.

Å micka virveln ska man alltid göra finns hur många argument som helst som stöder detta men set räcker med en och de är att det låter bättre Helt enkelt.

Den här finns det ingen som slår i prisklassen Ja du måste lätt betala det dubbla för att ha någon chans att konkurrera med den.

Har flera även till hemmabion http://www.billebro....t.php?PRID=3604

Samma effekt blir det även om man kopplar subben till PA:t och han sitter på den. Man routar ju endast det man vill ha till subben med t.ex Aux 1 på mixerbordet, alltså ingen inkoppling till Main. Sen ökar man på Aux 1 på den kanal på mixerbordet som kicken är inkopplad på, och vips så får man endast Kick till subben, trots inkoppling i PA:t.

Vad är fördelen? Flera, men bland annat är det lättare att få kontroll på det hela för den som ställer in ljudet. Ska man ha ett eget mixerbord till bara trummorna och trumslagaren själv justerar det blir det oftast obalanserat ljud eftersom han sitter och mixar det ljud han själv hör vid sitt trumset, inte det ljud som publiken hör.

En annan fördel är att man kan routa ut flera saker till subben. Har man t.ex en linad elbas så kan man på det kanalen också höja Aux 1 efter smak. Då får man både kick och elbas till subben medans annat som sång spelas i fullrangehögtalarna. Har man ett lite större mixerbord så brukar man kunna välja att på aktuell kanal inte skicka något ljud till Main alls utan till en Sub-grupp (inte subwoofer-grupp) på mixerbordet för inkoppling av subben där. Då behöver man alltså inte använda sig av Aux vilket kan göra det lite lättare. Har man dock inte detta så fungerar aux utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...