Jump to content
Annons

Få en bättre "impact"


Dna the Synthmaestro

Recommended Posts

När man går från ett basfattigt parti till ett med mycket energi så vill man ju att det ska kännas liksom 🙂

Jag tycker att det finns en stor skillnad mellan mina produktioner och mer professionella vad gäller just det.

Jag har försökt härma, göra om, och härma igen, men jag tycker inte att det känns 100. Duktiga producenter verkar kunna göra antingen avancerade grejer eller sjukt enkla övergångar och ändå få det att lyfta.

Min låt:

partierna vid ca 1:32 och 3:35.

Referenslåt

https://www.youtube.com/watch?v=Mo3Ss3GT4R4

partierna vid ca 1:40 och 3:42

Låtarna är såklart inte helt jämförbara men man hör ju vilken som är amatör och vilken som är i stort sätt perfekt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sysslar inte med elektronisk musik, men kanske jag kan tillföra nå´t. Tycker nog du lyckats bra. En stor skillnad är att den andra låten är mastrad och får mer djup och tyngd och är mer komprimerad. När de gäller de diskantrikare partierna, så funderar jag på om du använder highpassfilter? I just den här typen av låt hade det nog inte varit helt fel för att få mer tydlighet. Använder du volymautomatiseringar i övergångarna? Det kan ge det där lilla extra. Tycker nog att hela låten känns lite väl rik på diskant. Kortare releasetid på compressorn och mer treshold för att få mer tyngd och mer samlat. Men som sagt det här är inte min genre, vill bara försöka tillföra nå´t. Har bara lyssnat i hörlurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för responsen!

Jag tror definitivt att det har att göra med det ni är inne på; att min master limiter pajar ljudet.

Men samtidigt håller jag med om att hans låt är mer komprimerad 🙂 svårt det där. Jag ska testa att mixa om med en kompressor före limitern och prova olika inställningar.

Edit: ja jag har automatiserat volymen på de flesta spår. Jag är verkligen inne på det där med felinställd kompressor för det lårer ju faktiskt otight när impacten aka komma

Redigerat av Dna the Synthmaestro
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att introt låter rätt tajt faktiskt. Sen när låten kommer igång, händer det något med ljudbilden. 😉

Du har mosat topparna alldeles för mycket. Låter som om baskaggen inte får utrymme, utan leadsynten tar alldeles för mycket plats. Noggrann EQ, kompression och side-chain (ducking) är receptet.

Jag har några regler som jag alltid går efter (även om jag gör mer club/trance-orienterad musik, istället för electro house)

1. Hi-passa allt vid ca. 100hz utom baskagge

2. Hi-passa basgång vid 50-60hz (tror jag)

3. När jag skopar EQ: Kör jag EQ före kompressor. När jag finjusterar/boostar, kör jag EQ efter kompressor.

4. Om du har något köttigt leadsynt-lager, kör lite lägre hi-pass på den, tills du kan tolerera kompromissen mellan lead/baskagge

5. Ducka basgång och låt (med busskompressorer) med baskagge så kaggen får ordentligt med utrymme. I sonar skapar jag två "send/aux" från baskagge-bussen, och skickar till både Main-mix och Bassline-buss

6. Hitta två, tre baskaggar som funkar bra tillsammans. Jag kör med shot, top och sub. Shotten står för "klick-ljudet" över 200hz, top för mellanregister från 75hz och upp, och subben är allt under 100hz. (Mer som ett whooop-ljud). Observera att sweet-spottarna beror HELT på vilka kaggar du valt. Lyssna, lyssna och lyssna när du sveper med hi-pass/lo-pass där du har rätta "smacket". De två/tre kaggarna ska sitta snyggt tillsammans och låta fett UTAN kompressor. Skicka sen allt till samma buss, för busskompression, finjustering av EQ och maximixer etc.

7. Jag delar upp låten i bussarna: Lead, Background, Percussion, Bassdrum, Bassline, SFX (uprisers m.m.), samt reverb och sån't. Kompressor och EQ på alla bussar, för att limma ihop ljuden och se till att allt sitter snyggt i mixen

8. Baskaggen står för basen. Basgången är mest utfyllnad.

9. Tävla inte i loudness-war. Lämna in till 3e part för mastring. 😉

10. Edit: Se till att åstadkomma så mycket som möjligt i varje steg: 1) Volym 2) EQ 3) Kompression 4) Finlir. Så fort du slarvar med något av stegen blir slutresultatet lidande.

T.ex. min låt Aeolian är gjord med dessa kriterier. (Då gjorde jag ändå misstaget att ha på busskompressor innan jag skickade till mastring.) Låten kommer igång vid 1.36:

https://soundcloud.com/cathrinemilton/aeolian

ps. edit: Din låt är riktigt bra. Är bra arrangerad och uppbyggd, bara fixa mixningen lite mer, så är du i mål. :-)

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Cathrine! shit vad många bra tips, en hel guide till att mixa en låt 🙂

Menar du att det hörs att jag bara använder en baskagge??

Buskomprimering är något den här produktionen saknar helt och hållet.

Jag har aldrig tänkt att basen ska vara en utfyllnad till en köttigare kagge, det måste testas.

Jag ska försöka återkomma med en uppdaterad mix!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...