Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har köpt en Fender. Dess twang och tunnare ljud passar inte riktigt till det jag vill göra och vill byta ut micken i bridgen. Jag har tittat bĂ„de pĂ„ single coil humbuckers som Little 59, men Ă€ven full size som SH-13. Jag Ă€r ute efter nĂ„got som passar frĂ€mst pop-punk, punk och rock. Är nog ute efter att komma sĂ„ nĂ€ra P90-soundet utan att installera en soap P90 (vilket jag antar blir bĂ„de konstigt och svĂ„rt med en Fender).

Vad tror ni om Little 59? Har hört mycket gott om den.

Förslag?

Redigerat av NutCase
Annons
Postat

PÄ min Strat har jag Lil '59 bÄde i stall- och halslÀge. Har suttit dÀr sen 2002 och jag har aldrig upplevt dem som jÀttespÀnnande samtidigt som jag aldrig varit missnöjd med dem sÄ att de har Äkt ut.

Min bakgrund Àr ocksÄ i punk(rock) och har vÀl egentligen dÀrför gÀrna sneglat pÄ rejÀlare humbuckers, framför allt Custom Custom. Men i slutÀndan kommer det alltid ner till att humbuckers lÄter sÄ j-vla trÄkigt. Har Àven bytt ut humbuckerna i min Les Paul DC mot P-Rails för nÄgra Är sen och sedan dess lÄter den betydligt roligare (mer Ät P90-hÄllet som du vill ha det).

För att Àntligen komma till poÀngen sÄ skaffade jag nyligen en Tele och satte en betydligt starkare humbucker i singlecoilformat i stallposition och en stratmic i halsposition och tÀnkte att det skulle lÄta fantastiskt. Efter bara nÄgon vecka tyckte jag att det inte lÀt sÄ dÀr vÀrst bra och jag testade lite andra micar. Sedan dess sitter det *Àhem* Lil '59 i stallpositionen och gitarren lÄter precis som jag vill att den ska göra.

PoÀngen Àr att Lil '59 inte Àr speciellt speciell, men att den lÄter bra i de flesta situationer och frÄn rent till hyggligt med dist. Sen fÄr man inte glömma att förstÀrkaren gör mer av ljudet (min uppfattning i alla fall).

Postat

PoÀngen Àr ju att jag vill pimpa den hÀr Fendern, klart jag skulle skaffa en annan gitarr annars.

Det Àr sant att förstÀrkaren gör mycket av ljudet. Jag har ett par andra guror med humbuckers och karaktÀrerna Àr inte sÄ överdrivet skilda. Jag tycker det Àr lite kul med single coilen som kommer med Fendern. Lite roligt twang och Àven om ljudet Àr tunnare sÄ Àr det ju ÀndÄ maffigt. Kanske skulle börja köra lite mer originellt sound med en single coil. Alla andra har ju humbuckers. NÄvÀl...

Lil' 59 duger alltsÄ? LÄter den ganska likt en "riktig" full size humbucker eller Àr den betydligt tunnare i ljudet?

SH-13 har jag kikat pÄ, dimebuckern. Kan det vara nÄgot? Vill inte att det ska lÄta bara en massa fuzz. Gillar chunk och crunch.

Finns det nÄgon specifik humbucker (seymour duncan) som Àr utformad att lÄta sÄ likt P90 som möjligt?

Postat

Det Àr vÀldigt svÄrt att fÄ uppfattning vilket ljud du vill ha nÀr du nÀmner punk rock och inte ger oss nÄgot ljudexempel pÄ hur du vill att din gitarr och förstÀrkare ska lÄta. Ge oss en lÀnk till nÄgot, tack.

Postat

PÄ en strata satte jag dit en Seymor Duncan Hotarail vid stallet. Den har typ enorm outpot. Men i stÀllet för att bara ha en brytare för att kunna vÀxla mellan humbucker o split sÄ tog jag o kopplade splitsladdarna till ena tonkontrollen. Med tonkontrollen pÄ noll blir det singelcoil, gasar man pÄ blir det gradvis mer o mer himbucker o starkare utsignal. Otroligt anvÀndbart pÄ vilken humbucker som helst. Ville jag fÄ max max dist med pedaler o full gain vrÄlade det mer med tonen pÄ ung 7, pÄ fullt liksom storknade ljudet o tappade bett.

Postat

En sak som pĂ„verkar ljudet mycket i en strata Ă€r att mickarna bara hĂ€nger i plasten pĂ„ plektrumskyddet. PĂ„ en telecaster Ă€r bĂ€gge mickarna fastsatta i trĂ€t, det ger mer tryck o attack
 Men det borde ju gĂ„ att skruva fast nĂ„t göttigt i trĂ€t Ă€ven pĂ„ en strata om du nu Ă€ndĂ„ ska göra den icke orginal. Den hĂ€r ljudmĂ€ssiga skillnaden mellan de olika sĂ€tten mickarna Ă€r monterade Ă€r nĂ„t jag aldrig sett nĂ„n annan Ă€n jag ta upp mĂ€rklit nog. Men en jĂ€kla skillnad Ă€r det. Byt till en telecaster, sen Ă€r du sĂ„ld. Telen Ă€r punk den.

Postat

Jag nÀmnde ju nÄgot Ät P90-hÄllet.

DÄ tycker jag att du köper en P90. Jag kan inte se faktiskt hur vi pÄ nÄgot vis kan hjÀlpa dig sÄ mycket. Det finns otroligt mÄnga pickups att köpa och att hjÀlpa dig enbart med tanke pÄ att du vill ha en P90 Àr svÄrt. Det tycker jag iaf. Om du kan nÀmna en platta, t.ex. London Calling, Punk In Drublic, Descendents - All, Hoss, etc, dÄ kan jag och troligtvis fler vara mer sÀkra pÄ ljudet du Àr efter.
Postat (redigerat)

Det lutar Ă„t en Lil' 59 eller SH-13. En P90 soapbar blir ju inte snyggt alls att installera i en Fender annars hade jag ju sĂ„ klart köpt det. đŸ˜Č

Redigerat av NutCase
Postat

Jag hatade minkarna i min LP studio. tror det va gibson 490 och 498 spelade punkrock jag med. Jag har provat ett par olika p90 i HB format. Det slutade med att jag slÀngde i ett par hyfsat billiga Tonerider mickar. en HB size p90 i halslÀget och en alnico II HB i stallet.

FrÄgan Àr ju alltid vad man vill ha för ljud. jag spelade pÄ vintage fender stÀrkare och vill Ät rörstÀrkar sprÀcket. Och jag spelade mycket öppna ackord sÄ det var en balansgÄng dÄ jag vill ha lite gain men ÀndÄ tydlig strÀngdefinition. Och i det lÀget kan jag varmt rekommendera mickar med svagare magneter. Alnico II passade perfekt.

Postat (redigerat)

Har en mexico strata med en riktigt fet p-90 dogear mick som ja moddade lite för att fÄ dit men jÀvlar vilket ljud det Àr i en riktig gibson mick. Bra skit i guran har ja nu allafall.

Redigerat av Millen1981
Postat (redigerat)

En P90 soapbar blir ju inte snyggt alls att installera i en Fender annars hade jag ju sĂ„ klart köpt det. đŸ˜Č

SÄ du Àr alltsÄ inte bara ute efter hur ljudet ska vara utan den ska vara snygg ocksÄ? DÄ blir det svÄrt att hjÀlpa dig för vad som Àr snyggt Àr vÀldigt personligt precis som vad som lÄter punk.

Jag uppfattas kanske som att jag vill brÄka med dig men det Àr inte dÀrför jag upprepande stÀller motfrÄgor. Jag klagar för trÄdar med sÄ vaga beskrivningar som denna gör att vi kommer vara en hel drös med folk som kommer slÀnga ur oss vad vi gillar och/eller tror kommer passa dig och i slutÀndan kommer du inte ha nÄgot mer att gÄ pÄ jÀmfört Àn innan du startade trÄden. Om du skapar en sÄdan hÀr trÄd sÄ fÄr du gÀrna, enligt min Äsikt, ge oss exempel pÄ lÄt/lÄtar som du strÀvar efter att efterlikna och hur din resterande signalkedja ser ut sÄ att vi vet precis vad du vill ha.

Redigerat av punkrockdude
Postat

Jag tycker jag var ganska tydlig. Ville ha en humbucker som lÄter Ät P90-hÄllet. Men ingen gav förslag pÄ en sÄdan sÄ nu har jag Ätminstone kommit fram till att det stÄr mellan ovan nÀmnda.

Postat

Tittat lite pÄ P94 tror jag den heter. Den ska vara i humbuckerstorlek och passa bra pÄ en Fender? Finns det nÄgon Seymour Duncan dubbelcoilhumbucker (den klassiska designen) som liknar P90 i karaktÀr förutom Phat cat (som dock inte ser ut som en traditionell humbucker).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.