Jump to content
Annons

Jämför omixat med mix + master, behöver hjälp! Tack!


illerrre

Recommended Posts

Hejsan,

Har gjort en tråd tidigare om detta för ett tag sedan, men nu är det dags igen. Handlar om en låt jag gjorde med en kompis som han mixar och mastrar som ska vara med på hans EP. Jag kan nog minst sagt vara pain in the ass att jobba med för jag är petig som fan, men jag kan inte släppa något som jag inte känner att jag är 100% nöjd med.

Min kompis har skickat mig sin mixade och mastrade version och jag har svårt för att sitta och peka ut vad det är som inte är rätt etc, etc, men det låter i mina öron inte som en förbättring. Jag tog 10 minuter och panorerade och volymändrade det omixade materialet för att ge er en jämförelse. Kan ni vara supervänliga och säga vad ni tycker?

Omixat: https://soundcloud.com/illerill/test2

Mixat & Mastrat: https://soundcloud.com/illerill/kannessommattias

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den sk. omixade versionen är så mycket bättre så det finns knappt jämförelse, tycker jag.

I jämförelse låter mixade litet, smalt, dovt och all bredd och djup är borta, låter nästan mono. Utom beatet, som är så stort så allt annat känns som det ligger dolt bakom beatet liksom. Enda möjliga fördelen är att vissa nivåer är lite jämnare. Det är inte "mixning" ens, tyvärr. 🙁

Men det kanske kan va en signal om ungefär vilket ljudlandskap och feeling i mixen den andra killen gillar och vill ha det i. Alltså att hans "mix" inte må va perfekt enligt honom ens, men en väldigt enkel demonstration av den feeling han önskade den var i. Tala med han om det.

Eller så är det inte alls så ... 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, han har skickat ny nu 🙂 Låter tusen gånger bättre nu. Något jag reagerade på spontant var att jag tyckte vocalsen låg någon millisekund off nu. Blir helt knäpp på det här. Vad säger ni?

Mix + master: https://soundcloud.com/illerill/det-kanns-som-testtuusen

Omixat: https://soundcloud.com/illerill/test2

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu lyssnar jag bara genomett par datorhögtalare men här låter det som kompressorn på rösten inte gör rösten bättre utan sämre. Det dynamiska innehållet på ordet känns som i refrängen bland annat blir lite okontrollerat och i dessa högtalare lät det omixade bättre på det sättet. Har dock inte lyssnat i studion.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en kompressor av de som ja använder som jag tycker man verkligen kan kräma skiten ur sång med utan att det ändrar alldeles för mycket. Ger mest attityd bara och det är sonnox oxford dynamics i mode classic.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Varför ska någon lägga ned en massa tid på att göra det gratis? Vill du att det ska låta bra så får du betala för det. Finns säkert några som kan tänka sig att göra det gratis men då kommer det med största sannolikhet att låta därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast första gången någon gör en mix gratis, eller hur Die Hard? Jag vet inte om du kommer ihåg, men jag hade en låt "Better Days" för ungefär två år sedan som hade 10+ gratis masteringar här på forumet. Det blev en form av tävling och folk tyckte det var roligt. Man behöver inte alltid göra allting för pengar. Passion räcker ibland.

Anders (Gizmozis) mixar förövrigt mina låtar och jag är helnöjd med honom. Denna låt måste dock min kompis mixa och mastra för att det är till ett skolprojekt. Dock är jag ändock nyfiken på vart låten skulle kunna tas om någon med mer erfarenhet fick jobba med den.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...