Jump to content
Annons

Orkestermusik


eligolf

Recommended Posts

Hej! Jag skrev i fel tråd innan, vet inte vilken, men nu har jag hittat rätt tror jag 🙂 Jag har laddat ner EWQL CCC2 och börjat leka lite med detta. Eftersom jag är nybörjare med att skapa musik (framförallt i datorn) så kan jag behöva lite hjälp med tips om mixning i orkestermusik, eftersom jag försöker göra filmmusik. Har gjort en hel låt nu, länkar till den nedan. Så till mina konkreta frågor:

1. Vad ska jag tänka på i min mixning/master i denna låten men framför allt i allmänhet?

2. Har ni några andra tips/idèer på saker jag borde ändra på i den här låten eller tänka på i framtiden? Kritik är mycket välkommet då jag försöker bli bättre! 🙂

Ha en bra dag!

Höll på att glömma men här har ni länken: https://soundcloud.com/eli_nilsson/road-to

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härliga piano toner eligolf. 🙂

Jag använder också EWQL och är mycket nöjd med det.

Undrar lite vad det är för violin som kommer efter 30 sekunder i Road to the unknown ?

En annan sak som jag känner rent spontant, är att det fattas Reverb.

Här är ett makalöst fint Convolution Reverb från East West, som jag starkt kan rekommendera.

http://www.soundsonline-europe.com/Spaces

Angående din mix av denna låten och alla dina framtida låtar... så kanske denna sidan kan vara av intresse ?

http://music.tutsplus.com/tutorials/a-guide-to-producing-an-epic-orchestral-track--audio-13389

Lycka Till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för komplimangen och kritiken! Den som kommer in efter 30 sek är från EWQLHS gold och heter 1st violin sus RR Ni (gissar på att det är sus 9 RR KSFP Ni). Använde faktiskt Spaces på den här låten, använde Instrument specific tour och satte violinerna till S.Cal. Hall Strings och de andra instrumenten till samma Hall fast för respektive instrument 🙂 Så hur får jag "mer" reverb på låten? Ska jag sätta en på mastern med och i så fall vilken? Som du hör har jag ingen koll hehe. Och tack för länken, ska kolla upp det!

Redigerat av eligolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert många olika sätt att gå till väga....jag brukar göra olika Group Channel Track (Cubase)

t,ex.

En Group Channel Track för Strings.

En Group Channel Track för Brass.

En Group Channel Track för Percussions.

En Group Channel Track Woodwinds.

Sedan öppnar jag min mixer och adresserar alla instrument till respektive Group Track.

Alla stråkar går till Group Channel Track Strings.

och alla trumpeter går till Group Channel Track Brass.

osv.

Och det är på alla dessa Group Track som det ligger Reverb. (för att spara på datorkraft)

Blir ju aningen jobbigt att ha 40-50 olika instrument och alla ska ha reverb. ☺️

Man får testa sig fram lite... men att lägga ett Reverb på Master skulle jag nog inte göra, då jag har en del synthar som jag vill ha "original"

Du kan (om du vill) göra ett ytterligare spår som heter: Group Channel Track Orchestra... där kan du lägga ett så kallat Final Reverb.

Här är en video som visar hur det går till..... dock är den aningen lång. 🤪 så du kan hoppa till 45:50.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...