Jump to content
Annons

Adam a7x vs Genelec 8030a


piggey

Recommended Posts

Tja, vilken tycker ni att man ska satsa på om man sitter på ett rum som är typ ~ 3,5X3,5 med en ~1,5kvm utstick i väggen bakom mixerpositionen? (tänk er ett fyrkantigt hus med en stor skorsten) 😉 rummet har lutande väggar på vardera sida om detta utskick? rummet är akutikbehandlat med bass fällor och absorbenter

tror ni det räcker med bas med 8030n i min studio eller ska man kanske satsa på 8040n?

Jag producerar hardstyle och hardcore där basen är ett mycket viktigt element...

tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör med Genelec 6010 utan subbas i min hemstudio (ett sovrum), funkar grymt bra. Tolv watt per element, men man får tillräckligt med bas i dessa små monitorer. Du borde väl klara dig med 8030:orna;-)

Har i studion Tannoy (70 watt mellanregister/bas, 70 watt diskant), plus en Jamo 100 watts 10 " sub. Då kan man ju spela liite högre.

Frågan är hur högt du vill kunna spela? Hur är rummet dämpat osv.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

#2 Det är gipsväggar... har väggabsorbenter vid första reflektion samt på lutningarna och på väggen framför mig, mellan och på sidorna om monitorerna... kommer sätta upp basfällor av stenull i hörnen på rummet/studion. Jag vill ha högtalare med bra och ackurat bas men absolut inte så att det tar över mids och highs. Vill inte skaffa/komplettera en sub i framtiden heller utan vill ha det bra från start 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar sub, när man trackar/spelar in.

Absolut, du måste ha en bra sub till. Det lilla jag har hört av Genelacarna, mina småå 6010 har jättebas, läs: distinkt bas för att vara så minimala, är att de har en fokuserad bas, kanske p.g.a. deras fina kabinett (mina är gjorda av aluminium).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla tycker vi olika ☺️

Mitt val av dessa lutar mot Adam A7X då det sitter en 7" bas i stället för en 5" som Genelec har.

(5" känns aningen litet och jag vill inte komplettera med någon sub.)

En annan sak som jag brukar titta på Frekvensområde.

(Nu får jag säkert onda ögon på mig, och ni tänker....vilken jäv** loser...men det är smällar man får ta 😊 )

Genelec 8030A. 58-20 000 Hz.

Adam A7X. 42- 50 000 Hz.

Nu har jag inte provlyssnat någon av dessa 2 modeller, men jag använder Adam A8X hemma,

och kan med handen på hjärtat tala om att Adam levererar kvalité 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Genelecs över A7X. Jag gick faktiskt dit med inställningen att köpa A7X, men när jag satt i testrummet och lyssnade på alla så var Genelecsen bra mycket trevligare att lyssna på. A7X hade liiiiite mer mids, men det stack i öronen efter man lyssnat på Genelecs. Ångrar inte mitt köp. Jag har ingen sub till btw. 13m2 stort rum, akustikbehandlat "på riktigt" (paket från GIK acustics.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Har gått och tänkt en del och jag tror faktiskt att det lutar åt att köpa en billig sub till mina nuvarande krks... (typ

http://www.thomann.de/se/samson_resolv_sub_120a_subwoofer.htm)

Jag tänker såhär; Jag är igentligen nöjd med ljudet av mina nuvarande monitorer men det är basen och lite tryck som fattas... ifall jag köper t.ex 8030 så är jag osäker på hus mycket mer tryck och bass jag får i och med att båda är 5". Om jag köper en bas och det fungerar bra så kör jag på det och om det inte funkar så har jag den som PA eller dyl tills jag byter lokal... man kan även komplettera subben om jag köper t.ex 8030 eller a7x i framtiden.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att krångla till det lite extra så kan jag rekommendera dynaudio bm5a mk2. Fick hem dessa förra veckan och dom spelar riktigt klart och fint. Var länge inne på A7X'an som bror min har. Men efter lite eftersökningar föll valet på dynaudio. Helt klart supernöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inget fan av genelec. Visst de låter fint men känns som de är för scoopade i midsen för att mixa rock/metal. Förutom yamaha ns10 så gillade jag focal twins när jag hörde dem.

Focal Twin6 låter kalas men nu snackar vi ju mer än dubbla priset också för ett par. I den prisklassen öppnar det för ännu fler modeller 🙂 Genelec är en bra alltiallo, smäller på bra men är absolut inte de mest analytiska som finns. Men å andra sidan handlar det som alltid om att lära sig sin lyssning. Ett par mixcubes kombinerat med ett par Genelec kanske är en bra kombo, för lite A/B Stereo/Mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

För att krångla till det lite extra så kan jag rekommendera dynaudio bm5a mk2. Fick hem dessa förra veckan och dom spelar riktigt klart och fint. Var länge inne på A7X'an som bror min har. Men efter lite eftersökningar föll valet på dynaudio. Helt klart supernöjd!

bm5a mk2 är klart trevliga. Men hur är mk3, med klass D förstärkare och digitala filter? Borde nog egentligen heta dbm5a. Men jag har inte hört dessa. Någon som A-B testat mot mk2?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...