Jump to content
Annons

USB till XLR adapter?


Balyn

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har en Blue Yeti mikrofon som ansluts till datorn via USB, men jag hade tänkt mig att skaffa en http://www.4sound.se...-xenyx-q1002usb (Behringer Xenyx Q1002 USB) för att få en skapligt billig lösning för mikrofon kompressor vilket jag behöver för mina livestreams / podcasts och liknande.

Det jag eftersöker är en USB(3.0A) till XLR adapter. Dvs jag sätter i XLR adaptern i Mixerbordet och usb-kabeln ikopplad i den.

Jag har googlat runt men hittar bara XLR kontakter som ska in i mikrofonen och anslutas via USB(b.), vilket jag såklart inte har.

Eller finns det kanske XLR till Mini USB? Mikrofonen är kopplad in i datorn med vanlig usb medans andra sidan som kopplas i mikrofonen är miniusb.

Jag har även kollat på t.ex Emusic samt 4Sound men inte hittat det jag söker. Någon här som kanske vet vart jag kan få tag på en?

MVH

Redigerat av Balyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ingen sådan lösning, utan du behöver en annan mick, med vanlig analog utgång för att koppla in den på en mikrofoningång.

Yeti har inbyggd AD-omvandlare och USB-interface och kan därför bara kopplas in på USB, så den är inte avsedd att användas på det sättet som du är ute efter.

Om du vill ha möjlighet att välja att koppla in micken på antingen USB eller på en mikrofoningång beroende på situation, så får du kolla på exempelvis Blue Yeti Pro eller Studio Projects LSM, som har båda möjligheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Okej! Ja, men då vet jag. Synd är väl det får jag väl säga.. Borde ju finnas någon sådan adapter tycker man, men aja. Tack för hjälpen!

Kul men den skulle behöva en egen processor och den skulle introducera en

latency som inte är försumbar och svår för en DAW att hantera och skulle förmodligen kosta mer än USB micken. USB mickar är något som inte hör hemma i studio eller musik världen. Men visst har de ett berättigande, men då för spel eller telekonferenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du fått reda på så går det inte att koppla in mikrofonen i någon mixer, men kompressor kan du få via program i datorn. Det behöver du ingen extern mixer för.

En USB mikrofon är ju ingenting annat än en mikrofon + usb-ljudkort i ett, så den går att använda med alla DAW-programvaror. Beroende på vilket program du använder för att spela in så kanske du redan har vad du behöver?

(DAW = Digital Audio Workstation = Musikstudio i datorn)

Redigerat av Momo
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Precis så är det. Jag håller själv på att testa ljud för live på nätet via Logic och det funkar men jag undrar om inte Mainstage vore bättre kanske. Hur dom helst effekter funkar dvs även kompressor. Hur bra jämfört med en hårdvarulösning som det funkar det vet jag inte då hag inte har nån extern kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du fått reda på så går det inte att koppla in mikrofonen i någon mixer, men kompressor kan du få via program i datorn. Det behöver du ingen extern mixer för.

En USB mikrofon är ju ingenting annat än en mikrofon + usb-ljudkort i ett, så den går att använda med alla DAW-programvaror. Beroende på vilket program du använder för att spela in så kanske du redan har vad du behöver?

(DAW = Digital Audio Workstation = Musikstudio i datorn)

Jag livestreamar mest men det händer att jag gör några podcasts och det händer via Sony Vegas eller direktinspelning med OBS(livestream mjukvara). Så idén är att jag ska kunna använda det live och inte bara när jag recordar och lägga på en effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB till XLR adapter finns inte.. USB innebär att det är helldigitalt, XLR används för analoga balanserade signaler.. Är du en jäkel på lödpenna och vet en del om ohms lag etc kan du koppla bort hela AD omvandlaren i din Mick och plocka ut en anlog signal.. Men det är inte värt jobbet.. Billigare och säkrare att skaffa ny analog mic då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...