Jump to content
Annons

MIDI-tracks istället för instrument-tracks


Gerterface

Recommended Posts

Hej!

I Cubase har jag alltid endast använt "Instrument tracks" när jag producerar eftersom jag har vart van vid detta. Jag använder EastWests PLAY och har alltså en instans av PLAY för varje samplepatch. Väldigt resurskrävanade och onödigt, men har vart enkelt för mig att göra så eftersom jag är van vid det.

Skulle någon kunna förklara för mig hur jag på bäst sätt sätter upp ett template med MIDI tracks istället? Tänker mig att försöka ha en instans av PLAY för varje grundinstrument i orkestern (t.ex. fioler, trombon osv) och ett par MIDI-tracks routade till den. Hur gör jag detta enklast?

Ursäkta om frågan är väldigt lätt, men hittar inget när jag söker och känner att det är dax att gå ifrån att endast använda Instrument Tracks..

Tack i förhand!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antingen uppgraderar du till Cubase 7.5 och får därmed möjlighet att köra multitimbrala instrumentspår - eller så lägger du in ditt VSTi i en instrument-slot (F11) och pekar sedan olika midispår till den instrument-sloten och olika midikanaler i det instrumentet.

Som default är bara en stereoutgång aktiverad, så om du vill ha de olika instrumenten på olika audiokanaler, så får du aktivera alla utgångar, på en liten knapp precis bredvid namnet på ditt VSTi, i instrument-sloten.

post-393-0-22383800-1399073763.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så lätt var det, tack Claes! 🙂

En ytterligare fråga, kan man ändra namn på mina "VST Instruments"? Just nu heter alla "play_VST_x64" vilket gör det lite rörigt. Hade velat döpa om dem till t.ex. "Play - 10 Cellos" och liknande. Går det?

Och bara för att försäkra mig, det går inte att sätta in plugs så som EQuilibrium eller Valhalla Shimmer i de olika MIDI-Tracks, eller? Detta måste ske genom Output tracken?

För övrigt lät ju Cubase 7.5 ganska frestande nu.. Har inte tittat så mycket på den uppdateringen men det där hade jag gillat. Instrument Tracks är ju så mycket smidigare än MIDI-Tracks enligt mig. Får titta mer på den vid tillfälle!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

det går inte att sätta in plugs så som EQuilibrium eller Valhalla Shimmer i de olika MIDI-Tracks, eller? Detta måste ske genom Output tracken?

för C7 och tidigare: Instrument track har en Audio output där du kan sätta en Vanlig plugin på insert.

På midi-track kan du sätta en på varje spår. Om du som Claes säger aktiverar alla outputs.

Har en fråga om C7.5 nya instrument track.

Vad är egentligen vitsen med multi - instrument track?

Multitimbrala sytar etc kunde man göra med Midi-track tidigare.

På vilket sätt är det enklare, vad ger det för ökade möjligheter?

jag tror jag missat nåt. 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga om C7.5 nya instrument track.

Vad är egentligen vitsen med multi - instrument track?

Multitimbrala sytar etc kunde man göra med Midi-track tidigare.

På vilket sätt är det enklare, vad ger det för ökade möjligheter?

jag tror jag missat nåt. 🙂

Det är många som tycker att instrumentspåren är enklare att jobba med, eftersom man slipper välja VSTi i två steg - först i en VSTi-slot och sedan på ett Midispår. Att instrumentspåren inte har funkat multitimbralt har därför länge varit en stor brist, som är fixad i och med 7.5, där man kan välja båda arbetssätten.

Själv har jag kört med VSTi-slots och midispår sedan Hedenhös, eftersom det är mest likt arbetssättet med externa syntar också, så när man har blandat interna och externa, har det känts smidigast så. Sedan flera år tillbaks kör jag enbart med VSTi, men har ändå fortsatt med midispår av gammal vana, men jag får väl testa instrumentspår någon gång och se om det känns bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många som tycker att instrumentspåren är enklare att jobba med, eftersom man slipper välja VSTi i två steg - först i en VSTi-slot och sedan på ett Midispår.

Om det är det enda,så låter det inte särskilt imonerande, är det verkligen allt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är många som tycker att instrumentspåren är enklare att jobba med, eftersom man slipper välja VSTi i två steg - först i en VSTi-slot och sedan på ett Midispår. Att instrumentspåren inte har funkat multitimbralt har därför länge varit en stor brist, som är fixad i och med 7.5, där man kan välja båda arbetssätten.

Själv har jag kört med VSTi-slots och midispår sedan Hedenhös, eftersom det är mest likt arbetssättet med externa syntar också, så när man har blandat interna och externa, har det känts smidigast så. Sedan flera år tillbaks kör jag enbart med VSTi, men har ändå fortsatt med midispår av gammal vana, men jag får väl testa instrumentspår någon gång och se om det känns bra...

Gör på samma sätt jag med. Kanske ska testa jag med när jag någon gång uppgraderar till 7.5

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig som är ganska ny till producerande och liknande, så kändes Instrumentspår mycket smidigare. Dom tilltalade mig mer när jag lärde mig grunderna. Eftersom jag bara har Cubase 7 så märkte jag ju sen att min dators resurser inte räckte till, och att jag måste ändra mitt workflow. Om det inte vore för det hade jag gärna fortsatt med Instrumentspår.

En annan anledning varför jag tycker om Instrumentspår mer är för min slippar alla "output tracks". Det blir mindre tracks helt enkelt, vilket gör allt lättare att organisera. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan anledning varför jag tycker om Instrumentspår mer är för min slippar alla "output tracks". Det blir mindre tracks helt enkelt, vilket gör allt lättare att organisera. 🙂

Då måste väl alltid ha flera output tracks oberoende av metod, om du vill outa Synt/sampler på olika spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...