Jump to content
Annons

Måste man leka följa john?


JayEmelle

Recommended Posts

Tjena, är en kille som är ganska inriktad på house. Och är så trött på hur det ser ut idag, det är samma skit(enligt mig) för det mesta. Är det så fel att göra musik från några år tillbaka? jag har gjort lite musik som låter mer åt det hållet house gjorde för nått år sen. Och jag gillar det så mycket mer, är det något fel med det? Jag blir så flamad för att jag inte "hänger med" i utveckligen av house. Och jag undrar om jag är helt ute o cyklar ? Känns lite väl ambitiöst om man tror att man ska kunna uppfinna hjulet hela tiden. eller som det känns idag, göra ett hjul som ser precis likadant ut, men har ett par andra mönster.

Dela gärna med er om era åsikter för jag är helt lost ärligt talat.

(vet ej om jag la denna i rätt kat, isf ber jag om ursäkt för det)

Ha det gött. Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du gör musik du själv gillar, och dessutom lyssnar på, så är chansen stor att nån annan gör det oxå. Lyssnar du mest på dig själv?

...Men så försöker jag inte heller tjäna pengar på mina låtar. Om det är det man har som ambition (dvs pengar) så kanske man tänker på andras smak snarare än sin egen, dvs "följa John". Jag är förmodligen för konstig för att funka på radio, även om jag gjorde nåt proffsigt av mina demos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar du det du gör, så är det det du kommer att göra bäst. Försöker du göra något annat än det du egentligen känner för, så är risken väldigt stor att det blir betydligt sämre än det hade blivit om du gjorde det du gillar.

Att följa efter andra och ständigt försöka haka på trender, är ganska meningslöst. Då blir du ju bara en kopia av andra som hann före. Bättre att utveckla det DU känner för och strunta i vad andra gör. Det är så "trendsättarna" gör, så varför ska du göra på något annat sätt?

Gör alltså det DU gillar, så blir det rätt. Varför gör du annars musik...?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I andra genres som pop t ex blandar man ofta in smaken som gäller för dagen, kanske lite house eller lite rock nuför tiden. Du kanske kan göra lite på samma sätt? Grunden måste ändå vara att göra nåt man gillar själv, man har varken roligt eller det blir särskilt bra eller genuint "äkta" om man hakar på alla trender.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kör ditt egna race. Många har ju lyckats bara för att de varit retro genom tiderna. Old school och Vintage är ju två termer som används för att göra något gammalt intressant igen.

Så länge du själv kan stå för din musik, så kan din musik stå för sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flejma dom tillbaka, säg att dom är 'uppmärksamhets-horor' som inte har hittat sin grej 😛 och brist på passion så gör dom bara det nyaste. Bara hänger på det senaste i brist på annat och för dom är så beroende av folks omdöme om dom. Det senaste är ju bara det senaste, knappast det nyaste och inte 'det bästa'. Om det vore 'bäst', skulle inget senare kunna överträffa det, men det sker ju konstant.

Lite verbala sylar att ha i fickan 😉

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Flejma dom tillbaka, säg att dom är 'uppmärksamhets-horor' som inte har hittat sin grej 😛 och brist på passion så gör dom bara det nyaste. Bara hänger på det senaste i brist på annat och för dom är så beroende av folks omdöme om dom. Det senaste är ju bara det senaste, knappast det nyaste och inte 'det bästa'. Om det vore 'bäst', skulle inget senare kunna överträffa det, men det sker ju konstant.

Lite verbala sylar att ha i fickan 😉

This +1

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag blir så flamad för att jag inte "hänger med" i utveckligen av house.

Det gamla vanliga när man är yngre. Olika tider, olika saker bara. Flocken som bräker som får och vill inte höra någon annan som inte bräker som dem. Det är de som är de skrattretande som inte vågar följa sin egen väg utan döljer sig i flockmentalitet och bara följer med för att det är enklast och bottnar i rädsla för att stå utanför. Det är aldrig de som åstadkommer någon skillnad. Dumpa dem. De är bara avundsjuka för att du gör något som de inte vågar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska tröttsamt att det hela tiden ska ses som "ofint" att göra musik som medvetet, eller omedvetet, landar inom en genre.

Alla lånar, snor, inspireras från musik som redan finns. Det är SÅ musiken utvecklas. Om du lägger allt fokus på att inte låta som nåt annat som finns idag så kommer du med största sannorlikhet inte komma någonstans med din musik.

Sen kanske du struntar i saker som framgång och att komma någonstans. Och isåfall är det ju bara att köra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Självklart måste man inte följa John. Men det är rätt vanligt att bolag som ger ut musik hakar på de senaste trenderna och plagierar framgångsrika låtar och sound för att göra så mycket pengar som möjligt under kort tid.

Men de som har de längsta karrirärerna och som tjänar mest pengar långsiktigt är naturligtvis de som kör sin egen grej och är John.

Mitt tips: Gör det du själv tror på och som låter bra och rätt enligt dig. Trender kommer och går och att alltid ligga i bakvattnet på en trend är troligen vare sig kreativit eller lukrativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Supergubben (oregistrerad)

Du gör naturligtvis som du vill, men är det inte just följa john du gör? Det låter ju inte som du kommer på nåt nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man utvecklas hela tiden, och tur är väl det. Mina låtar är som en lång morph, d.v.s. varje låt som jag gjort har liknelser med den förra, och den nästa. 🙂

Jag såg en jätteinspirerande dokumentär på YouTube med legenden Carl Cox. Han har lyckats köra sin grej, har ett eget sound, och låter skitbra, OCH han har hängt med sedan 80-talet (tror jag). Hörs att det är mycket 80-tal i hans musik, och samtidigt låter det jättebra.

Du ska inte skämmas för att ditt eget sound kanske inte är mode just nu, utan kör på och bygg på det ifall du gillar det! Men du kan även hämta lite inspiration, för att uppdatera ditt eget sound. Jag som lyssnar på en hel del elektronisk musik, har hört t.ex. trance-producenter hämta element från dub-step. Så alla inspireras av andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...