Jump to content
Annons

Micken brusar ordentligt


fisken

Recommended Posts

hej!

Jag är dj och har just skaffat mig en mikrofon och ett ljudkort och tänkte börja producera lite musik. Dock har jag problem att få micen att fungera på rätt sätt.

Micen är en shure PG58, dvs en dynamisk mic med xlr-kontakt.

ljudkortet är ett Terratec Phase 26 USB med tele-ingång för mic.

För att få micen att passa med ljudkortet och min dj-mixer har jag köpt en sladd som konverterar XLR till tele-kontakt.

problemet: När jag spelar in med micen genom ljudkortet blir det extremt mycket brus. Det brusar så högt att man knappt hör vad som sägs i micen, dessutom brusar det högt även när micen är avstängd.

Jag har testat micen i min mixer, så jag vet att den fungerar korrekt, det är alltså inte den det är fel på. Jag har även testat mic-ingången på ljudkortet genom att spela in genom ett par hörlurar. Detta funkade perfekt och utan brus.

Det verkar alltså vara så att både ljudkortet och micen fungerar, men inte tillsammans.

(jag har även testat att spela in på min minidisc med mikrofonen med hjälp av en tele-3.5mm adapter. detta fungerade inte alls utan det blev bara tyst. minidiscen har jag testat tidigare och jag veta att den fungerar.)

vad kan felet vara? Eftersom jag vet väldigt lite om XLR och micar misstänker jag att det är något enkelt jag har missat. hoppas nån kan hjälpa mig!

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så att du har problem med balanserat vs obalanserat? Jag har läst nånstans att det inte är nån höjdare att använda balanserade kablar om man inte har obalanserat i resten av flödet.

Det kan ju även vara en kass kabel. Köpte 8 stycken obalanserade "proffskablar" för en vecka sedan som producerade häpnadsväckande mycket brus. Ska lämna tillbaka dom idag.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon micpreamp på ingången på det ljudkortet?

Annars kan det lätt bli mycket brus när man spelar in en mikrofon, för den har ju ingen stark utsignal i sig själv och då måste man maxa inspelningsvolymen. Skickar du ljud från din hörlursutgång på mixern har du ju en mycket starkare signal, därav frånvaron av brus. Om det inte finns någon inbyggd preamp i ljudkortet bör du köra micken via ditt mixerbord till ljudkortet eller via en separat micpreamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller minidiscen så behöver den en kondensatormick för att fungera om du ska koppla micken direkt i MD:n. Dvs en mick som är strömförsörjd. Det finns sådana som är batteridrivna också. Annars får du även i detta fallet köra det via en mixer först så du får en "line-signal".

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar!

ang. fantom-matning. Ljudkortet har inte fantom-matning. Eftersom micken är en dynamisk mick skall den inte ha fantommatning. Eller? Kan ha imissat något här newbie som jag är...

tror mer på förklaringen om balanserat vs obalanserat. hur ser jag på en kabel om den är balanserad eller inte? och hur vet jag vad ljudkortet vill ha? (har ingen manual). Har läst lite om balanserade signaler och obalanserade men känner mig ändå osäker på hur det fungerar. Kan någon förklara kanske? Kan en balanserad kabel ta en obalanserad signal osv?

ang minidiscen. Jag har testat att spela in med ett par hörlurar vilket gick utmärkt. Det verkar funka även utan kondensatormick. Vad jag har förstått så motsvarar ett par hörlurar en dynamoisk mick ungefär, vilket får mig att tro att micken borde funka i minidiscen den med...

tack för att ni bryr er om mina newbie-frågor hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon micpreamp på ingången på det ljudkortet?

Annars kan det lätt bli mycket brus när man spelar in en mikrofon, för den har ju ingen stark utsignal i sig själv och då måste man maxa inspelningsvolymen. Skickar du ljud från din hörlursutgång på mixern har du ju en mycket starkare signal, därav frånvaron av brus. Om det inte finns någon inbyggd preamp i ljudkortet bör du köra micken via ditt mixerbord till ljudkortet eller via en separat micpreamp.

jag var inne på dessa tankar också och det kan mycket väl vara här skon klämmer. micken funkar bra på min dj-mixer men inte i ljudkortet.

Eftersom jag kör allt ljud genom mixern vill jag undvika att använda den som mickförstärkare. den har nämligen inga effekt-sends eller liknande så jag kan inte få ut micksignalen separat. jag kan heller inte få ut endast micken i förlyssningen.

jag testade därför micken på min gamla dj-mixer för att använda den som preamp, men det blev helt tyst. inte ett ljud. har testat även den mixerns mick-ingång med mina hörlurar vilket fungerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, en dynamisk mikrofon behöver inte fantommatning, men den behöver ändå en preamp (alltså en mikrofonförstärkare) för att det inte ska brusa. Annars får du alldeles för låg insignal. Har ditt kort inbyggd micpreamp? Alltså inte fantommatning utan mikrofonförstärkare. Fantommatning är ju bara strömförsörjning till micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

snabba svar här...

är osäker på ifall ljudkortet har preamp, men misstänker att det inte har det eftersom det är ganska billigt och skräpigt. Ljudkortet har i alla fall en separat volymkontroll för micken vilket verkar indikera nån typ av förstärkare. Det verkar konstigt att ett ljudkort har en ingång märkt "mic" om man inte kan köra in en mick där utan förstärkare.. eller? en mickpreamp ger väl en vanlig line-signal och kan därför köras in i vilken input som helst eller?

ang. den gamla mixern.

verkar mysko ja.. det är uppenbarligen skillnad på mickingång och mickingång. Jag vet ju att båda mixers fungerar och jag vet att micken fungerar. Det har antagligen med balanserat och obalanserat att göra. det är det enda jag kan komma på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte prova att byta kablen och se ifall det löser sig... Tycker det är konstigt att det står mic in om det är en linjeingång.... Vad för ljudkort anväder du?

När du provade den andra mixern, hade du samma kabel och ingång på både hörlurarna och micen?

Kan du annars inte bara prova med din andra mixer och se ifall bruset försvinner?

/oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte prova att byta kablen och se ifall det löser sig... Tycker det är konstigt att det står mic in om det är en linjeingång.... Vad för ljudkort anväder du?

När du provade den andra mixern, hade du samma kabel och ingång på både hörlurarna och micen?

Kan du annars inte bara prova med din andra mixer och se ifall bruset försvinner?

/oskar

ljudkortet är ett Terratec Phase 26 USB

Med hörlurarna testade jag med hörlurarnas egen kabel, dvs en stereoplugg modell större. (vet inte exakt vad den heter, ser ut som en tele-plugg)

med micken testade jag med en XLR-till-tele sladd som jag är osäker på ifall den är balaserad eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

mic --> ny mixer --> ljudkort (line) = bra ljud

mic --> ljudkort (mic) = löjligt mycket brus

mic --> gammal mixer = tyst

har kollat lite på xlr-sladden. den ser ut exakt som hörlurs-sladden, dvs en stereo tele-plugg. Om jag inte har helt fel betyder detta att sladden är balanserad mono eftersom obalanserad stereo = balanserad mono.

någon skrev tidigare att detta kan ställa till problem. får ta och köpa mig en obalanserad sladd när jag hittar lite pengar...

vad används generellt för en mick? balanserat eller obalanserarat?

Redigerat av fisken
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tele in på micingången på ljudkortet är det garanterat en obalanserad ingång.

XLR-ingång på ljudkortet så har du en balanserad ingång.

tack för det bassman. jag tror att det är lösningen på mitt problem.

ingången är tele dvs obalanserad. min sladd är balanserad. hepp.

tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...