Jump to content
Annons

Copyswede-avgift på mobiler


cborg

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)

Bisarrt.

Ingenting förvånar mig längre när det gäller statsmaktens agerande i frågor sin rör informationssamhället. (Man börjar undra om det finns någon koppling mellan negativ intelligens och mörk energi eller om det kan vara så att negativ intelligens uppstår ur tomma intet)
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast detta gällde en särskild modell från en tillverkare. Så det gäller inte alla mobiler, vilket rubriken lite missvisande gör gällande.

Skulle Copyswede behöva processa om varje enskild modell som har möjlighet att privatkopiera hade det ju i a f skapat mycket jobb för jurister 🙂

Tyvärr tror jag att de här valt ut en modell för att få något slags prejudikat. Fast det är ju en märkligt gammal modell, vilket kanske är hoppfullt. Jag menar, en modern smartphone har ju kapacitet att göra otroligt mycket mer saker med sitt minne än W715:n 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle Copyswede behöva processa om varje enskild modell som har möjlighet att privatkopiera hade det ju i a f skapat mycket jobb för jurister 🙂

Tyvärr tror jag att de här valt ut en modell för att få något slags prejudikat. Fast det är ju en märkligt gammal modell, vilket kanske är hoppfullt. Jag menar, en modern smartphone har ju kapacitet att göra otroligt mycket mer saker med sitt minne än W715:n 🙂

Det är lite det jag tänkte. Och som cborg var inne på. Kanske hade det med marknadsföringen att göra. Att man tryckte hårt på att i den här mobilen är det superenkelt att flytta över mp3or från datorn, etc.. Sony har ju fortfarande sitt Walkman trademark.

Lite OT men hur är det med datorer? Är det avgift på dem med. OM inte har jag svårt att tro att dagens smartphones kommer bli belagda med avgift framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också vara så att dom bara testade om det gick.

Detta är uttalande från copyswede:

"Lunds Tingsrätt har i dag fastslagit att produkter som kan användas till kopiering för privat bruk också ska omfattas av ersättningssystemet för privatkopiering. Rätten underkänner därmed Sony Mobiles resonemang om att endast produkter som huvudsakligen används till privatkopiering ska omfattas."

Så det är ett steg från "huvudsakligen används" mot "kan användas".

När det gäller datorer, redan idag betalar du 80kr till copyswede för varje extern hårddisk (såvida leverantörer inte bara skiter i det).

Det verkar även gälla bärbara datorer och då kanske 80kr inte blir så giftigt procentmässigt om laptopen kostar 10kkr. Här:

http://www.copyswede.se/2013/06/nu-inkluderas-ytterligare-hemelektronikprodukter-med-inbyggd-lagringsmedia-i-systemet-for-privatkopieringsersattning/

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Vad är det för rättssamhälle vi lever i? Prejudikat där Sony som är en av världens största film och musik producenter står som motpol mot upphovsrättsorganisationerna i form av copy swede.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för rättssamhälle vi lever i? Prejudikat där Sony som är en av världens största film och musik producenter står som motpol mot upphovsrättsorganisationerna i form av copy swede.

vad är det du inte förstår?

att det finns olika och i många fall motstridiga intressen inom en och samma gigantiska koncern?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

vad är det du inte förstår?

att det finns olika och i många fall motstridiga intressen inom en och samma gigantiska koncern?

Visst, men det är också så att det inte är motstridiga intressen. Och bara den risken gör att

en tingsrätt borde agera ifrågasättande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då förstår jag vad du menar, jag misstolkade dig helt, sorry. Hursomhelst kan inte en tingsrätt sätta prejudikat. Det här domslutet förlorar Sony på, då pengarna inte oavkortat går tillbaka till dem. Domen kommer inte heller att vara vägledande i andra mål; det är det endast domslut i HD som är - och då endast vissa.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Copyswede kommer väl bara åt sådant som säljs Sverige? De slår undan benen för den svenska handeln eftersom konsumenterna kan handla från annat håll om den extra kopieringskostnaden blir för besvärande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Copyswede kommer väl bara åt sådant som säljs Sverige? De slår undan benen för den svenska handeln eftersom konsumenterna kan handla från annat håll om den extra kopieringskostnaden blir för besvärande.

det är ingalunda en svensk företeelse
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

vilken del av sony vill det menar du?

Sony som koncern. De gaddar ihop sig med copyswede om en stämning för att sedan förlora. Copyswede borde rimligen ha attackerat de största, dvs apple eller samsung. Fast det har väl pågått ganska länge så de skulle kanske stämt nokia i stället. Nu blev det en liten speare, som dessutom råkar vara mottagare av pengar från copyswede. Det är svårt att tro att det är något annat än en plan bakom det.
Link to comment
Dela på andra sajter

Sony som koncern. De gaddar ihop sig med copyswede om en stämning för att sedan förlora. Copyswede borde rimligen ha attackerat de största, dvs apple eller samsung. Fast det har väl pågått ganska länge så de skulle kanske stämt nokia i stället. Nu blev det en liten speare, som dessutom råkar vara mottagare av pengar från copyswede. Det är svårt att tro att det är något annat än en plan bakom det.

😲😕
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...