Jump to content
Annons

Köp av ny studiodator


Hellpig

Recommended Posts

Hello,

har haft ett behov av ny studiodator ett tag och nu börjar det nog bli dags efter mina latencyproblem med Fishman Triple Play. Funderar starkt på en laptop och har spanat in denna:

ACER Aspire V3-772G

CPU Intel Core i7 4th gen 2.2 Ghz (går att boosta till 3.2 vilket man så klart gör! och är en QuadCore processor)

16 gb RAM

1 st 256 Gb SSH disk och 1 st 1Tb vanlig hårddisk

USB 2.0 och 3.0

Kostar 11995 kr. Är Win8, vilket ger mig lite tvivel men det går ju att installera om med något annat. Bara Intelchipås så vitt jag kan se. Länk till full spec:

https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-matt/803942#!tab:extra

Några åsikter om hur den kan funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om vi bortser från det faktum att det är en laptop ser jag inga problem med den. Bra processor, duktigt med RAM och två diskar, varav åtminstone en är SSD. Acer gör ju relativt prisvärda burkar i sammanhanget. Så om laptop är ett måste tycker jag den ser bra ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ett måste och jag vet att stationär ger mer pang för pengarna. Men det vore en fördel för mig med en laptop. Kollat på mac men det finns ingen med ssd o en stor hårddisk som jag sett. Plus rejält mycket mer pengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite onödigt dyr tycker jag, Turbon har du ingen nytta av, den ska stängas av, rekommenderas av "alla".

Hyperthreading har du oftast nytta av. Tror att du kan komma billigare undan, inget fel på datorn! 🙂

Kolla gärna max RAM som kan hanteras av moderkortet, på den dator du köper.

SSD gör att inladdningstiden av program minskar, men höjer inte prestandan nämnvärt

om jag är rätt påläst..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Laban, varför stänga av turbon? Jag tycker i grund och botten att det är en rätt fjantig funktion, klarar processorn att kör i X hastighet så ser jag ingen anledning att köra den i X -5. Går det snabbare så kör snabbare. Jag har faktiskt inte sett den här funktionaliteten sedan 90-talet! Men då körde jag alltid med "turbofarten".

RAM, den klarar 32 gb om man så vill så det finns gott om den varan.

Sedan SSD, jag är ingen expert men hittade det här testet...

Max read speed (4K blocks)

SSD 456 mb/s

HD 122 mb/s

SSHD 106 mb/s

Max write speed

SSD 241 mb/s

HD 119 mb/s

SSHD 114 mb/s

1.19Gb file transfer

SSD 15 sec

HD 34 sec

SSHD 29 sec

Det ser ut som SSD ger viss prestandaökning. Mina "krav" som jag satte upp när jag sökte bärbar var QuadCore, minst 8 Gb RAM, SSD och gärna lite extra vanlig hårddisk så man inte är begränsad till en liten SSD-disk. Som sagt kikat på Apple och efter det känns 12 papp inte så farligt. Och kunde man komma undan billigare så vore det trevligt men jag är lite rädd för att kvaliten minskar med priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

I data bladet du skickade står det

Max. RAM som stöds 16GB (antagligen totalt, inte per slot) om du syftade på denna dator.

Har läst "överallt" att turboBoost ska disablas, gör Daw instabil.

Låter mer också när fläktarna måste varva upp.

På bärbar kan det spela roll då det är lite svårare att isolera surret vid inspelning av sång och ackegura t ex.

Stod tidigare på Steinbergs hemsida om turbo, hittar ej nu. Har detta ändrats på senaste tiden?

Om Pro Tools (vet ej om det är senaste data):

http://www.productio...troubleshooting

Den vinst praktiskt som SSD folk brukar skriva om, är snabbare uppstart tid, och inte i första hand prestanda förbättringar.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ssd är ju enligt testet mer än dubbelt så snabb på både läs och skriv. Det borde rimligtvis märkas vid mer än uppstart. Men du hade rätt om ramminnet 16 är max. Har nog blandat ihop den med en annan modell...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ssd är ju enligt testet mer än dubbelt så snabb på både läs och skriv. Det borde rimligtvis märkas vid mer än uppstart. Men du hade rätt om ramminnet 16 är max. Har nog blandat ihop den med en annan modell...

Jag pratar mest om den prestandaförbättring många rapporterar om som man upplever i praktiken.

"En prestandahöjning upplever man inte, om det inte tidigare varit en flashals" - gammalt djungelordspråk 🙂

Gäller väl det mesta: RAM, processorhastighet, överföringshastigheter..

Men det är såklart bättre att någon uttalar sig som har SSD.. 😊 Hoppas på det !

läs: Ja, man kan t ex läsa ännu fler spår, men frågan är om man upplever att det varit en flaskhals,

att det ger någon praktisk nämnvärd förbättring. För mkt stora projekt? Någon som vet, vad har du hört?

skriv: Ja, om du spelar in med "96kHz 32bit och +16 spår samtidigt eller var nu gränsen går?

Spelar du in en hel massa högupplösta spår samtidigt i dina projekt?

i5 och i7 mfl: Hur är det nu med Turbo boost - funktion på processor,

vilka är det som rekommenderar numera att denna ska vara on och inte off för DAW?

16 GB: Känns som det borde räcka ett tag, finns det dom som klagar på att det inte räcker?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hello,

har haft ett behov av ny studiodator ett tag och nu börjar det nog bli dags efter mina latencyproblem med Fishman Triple Play. Funderar starkt på en laptop och har spanat in denna:

ACER Aspire V3-772G

CPU Intel Core i7 4th gen 2.2 Ghz (går att boosta till 3.2 vilket man så klart gör! och är en QuadCore processor)

16 gb RAM

1 st 256 Gb SSH disk och 1 st 1Tb vanlig hårddisk

USB 2.0 och 3.0

Kostar 11995 kr. Är Win8, vilket ger mig lite tvivel men det går ju att installera om med något annat. Bara Intelchipås så vitt jag kan se. Länk till full spec:

https://www.komplett...3942#!tab:extra

Några åsikter om hur den kan funka?

Den funkar säkert helt ok. Kör du mycket pluggar? Då hade jag personligen satsat på en dator med mer processorprestanda, men då blir det nog billigare med en stationär.

Jag hade i min gamla dator en I7 med 2.7 om jag inte minns fel, och jag hade problem om jag använde för många pluggar. Om man har 10-15 audiospår, så kan man lätt se att det blir många pluggar. Sen använder jag mkt Omnisphere, och det tar ju sin del också.

Vad gör du för musik?

Mvh

P

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Enligt benchmarken är den laptopen som länkas till snabbare än min stationära med en i5 3570k. Jag kör prjekt med över 100 spår utan problem på 44.1khz 24 bitar och kan mixa med 256 samples buffer med min dator. Kommer inte ens över 50% belastning. I min värld borde den laptopen vara kanon för musik. Nu använder jag inte Men ibland kinkar laptops med inställningararna för stt få dom att rulla bra.

Det som kan vara irriterande är att när en laptop blir ansträngd så börjar fläktarna rassla på ordentligt och föra väsen, en egen byggd stationär brukar bli mycket tystare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan vara irriterande är att när en laptop blir ansträngd så börjar fläktarna rassla på ordentligt

Precis, det låter väldigt mycket mer, inte bara marginellt. Stationär kan man dessutom ha en bit längre ifrån micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Köra 100 spår är väl inte så svårt om du bara kör audio, kör man tunga mjukvarusyntar är det en helt annan femma. Just saying.

Jag kör blandat, mest mjukvarusyntar och tex gitarrpluggar som drar en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst "överallt" att turboBoost ska disablas, gör Daw instabil.

Låter mer också när fläktarna måste varva upp.

På bärbar kan det spela roll då det är lite svårare att isolera surret vid inspelning av sång och ackegura t ex.

Stod tidigare på Steinbergs hemsida om turbo, hittar ej nu. Har detta ändrats på senaste tiden?

Om Pro Tools (vet ej om det är senaste data):

http://www.productio...troubleshooting

Som sagt Turbo Boost on eller off - Hur gör ni?

Även på Steinberg.net står det off, men det funkar ändå?

"8. Disable advanced power-saving and dynamic performance options for your CPU. This usually needs to be done in the BIOS or UEFI of your computer and includesEnhanced Intel SpeedStep (EIST), AMD Cool 'n' Quiet, Intel Turbo Boost, and AMD Turbo CORE."

https://www.steinber...s-for-daws.html

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

4 minnes slottar i den är ju riktigt trevligt. Man får ganska mycket mer ut ur cpun om man har

minnsbusbandbredd. Dessutom så fanns de billigare på webhallen om det kan vara av intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laban, snabbare kan bara vara bättre, SSD är uppenbart snabbare, tystare och genererar mindre värme. Kan inte skada och med tanke på att en DAW hela tiden läser och skriver mot disk så ser jag ingen anledning att inte skaffa en burk med SSD. Vad det gäller Intel Turbo Boost så går åsikterna isär om läser vidare från vad folk har upplevt. Somliga får problem, andra inte. Någon menar att det på något sätt har med vilken typ av minnen som sitter i burken. Ytterligare någon annan löste det genom att överklocka CPU-farten med något tredjepartsprogram. Så, man får väl testa - annars finns det uppenbart andra sätt att lösa det på. Är dock rätt säker på att prestandan i vilket fall är aningens bättre på en ny QuadCore än en Dual core från 2006. 🙂 Och förresten så går det in 32 gb RAM om man vill, det står det iallafall på Acers webbplats.

Paul, lite av varje faktiskt. Är rätt mycket gitarrbaserat men kör en del helt elektroniskt också. Och mix av de två...

PME, såg det idag också men tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Laban, snabbare kan bara vara bättre, SSD är uppenbart snabbare, tystare och genererar mindre värme. Kan inte skada och med tanke på att en DAW hela tiden läser och skriver mot disk så ser jag ingen anledning att inte skaffa en burk med SSD.

Absolut, det blir nog kanon! Kommer också att uppgradera efter nuvarande projekt. Lycka till med nya datorn! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippar Acern och går mot Asus istället, G750-serien är lite dyrare men verkar bättre 'builds' med lite bättre komponenter. Vajar lite mellan de här två:

https://www.komplett.se/asus-g750jm-173-full-hd/808359

https://www.komplett.se/asus-g750js-173-full-hd/808360

Innan veckan är slut skall jag beställt annars tar kungen mitt huvud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippar Acern och går mot Asus istället, G750-serien är lite dyrare men verkar bättre 'builds' med lite bättre komponenter. Vajar lite mellan de här två:

https://www.komplett...-full-hd/808359

https://www.komplett...-full-hd/808360

Innan veckan är slut skall jag beställt annars tar kungen mitt huvud!

12 vs 8 GB det är frågan, to be or not to be 🙂

12 GB DDR3L - Verkar inte finnas många RAM med L på slutet, att köpa till om du skulle vilja.

2st DDR3L mot 250st DDR3 på Komplett, men det kanske funkar med DDR3 också på "din" dator?

Edit: L verkar stå för low voltage. eftersom du har 3x4 och en slot tom

funkar en DDR3 ihop med en DDR3L?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden mellan dem är grafikkortet.

Om du även tänker använda datorn till spel så ta den dyrare, annars den andra

Den dyrare finns för övrigt på Mediamarkt för 12990:-, fast med bara 8GB RAM.

När det gäller RAM så kan man ju faktiskt uppgradera det i efterhand om man känner att det behövs. Enligt prisjakt så är där två lediga minnesplatser på Mediamarkts variant, och 3 lediga på den billigare av dina två alternativ.

ASUS G750JM: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2552083

ASUS G750JS: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2468972

Båda två verkar vara riktigt bra, med både USB3 och Thunderboltm så du borde bli nöjd med vilken som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Momo; det lite jobbiga som jag tror är lite allmängiltligt för laptops är att trots att man har samma modellbeteckning så är bestyckningen inte den samma.

JS på komplett: 12 gb RAM, 256 SSD, 750 HDD

JS på MediaMarkt: 8 gb RAM, ingen SSD

Så den på komplett ger 256 ssd och 4 gb ram för 1600 kr, vilket verkar rätt fördelaktigt. Tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...