Jump to content
Annons

Digital-porta. Tascam dp 24 eller dp 32 ?


MRS8

Recommended Posts

Inte alla idag som använder datorn och cubase eller liknande.

för smidigheten skulle nog en boss br -80 vara bäst sen finns det zoom r8,r16 och r24 men det känns som att Tascam har två riktigt fina grejer. 24 känns som tillräckligt men är 32 att föredra ??

jag spelar rock och använder gura, bas, sång och tummor. vilken ska jag köpa ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Zoom vet jag har dåligt med linjär editering, flytta spår etc, passade mig inte alls. (hade R24)

Boss br-80 är antagligen bättre.

Hade laddat ner manualerna och kolla att man kan kopiera och flytta spår.

och att det finns en ångra funktion (fanns inte på förra generationen Zoom 16 !).

Tror alla kan spela in flera spår samtidigt, kolla upp hur många så du klarar trummorna.

Skulle satsa på någon av tascam modellerna, verkar prisvärda

(har haft både boss BR och Zoom fast tidigare modeller då..)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Väljer du mellan DP24 och DP32 skulle jag åka på 32 kanalsversionen. Kanaler kan man alltid göra av med.

10 kanaler trummor

2 kanaler bas

6 kanaler gura

2 spår med synt

6 körkanaler.

1 leadsång

2 effektkanaler

Tjopp, nu gick det inte längre med 24 spår.

Mina 5 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag funderade på en porta, Zoom R24, men fick upp ögonen för ipad istället. Det finns appar som sträcker sig från enkla "kassett"-portas till DAWs med upp till 24 kanalers samtidig inspelning, med upp till 48 spår uppspelning. Om du har en Iphone så kan du testa Multitrack DAW som är lite mitt emellan porta och DAW.

Här är en enkel Tascamporta-app:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Tascam 2488mkll. Tycker den är skitbra. Det går att redigera bra nog om man vill, flytta solon ell sånt, jag gör det aldrig nästan, men har testat det nån gång.

Har man en bra channelstrip så man kan komprimera sången ganska mycket redan vid pålägget går det mkt bra tycker jag. Kompressorerna som sittter i portan är inget vidare.

Att slippa peta med mus i menyer, eller ännu värre; dutta med fingrarna på en skärm är jag enormt glad att slippa. Att trycka på play, rec o stop osv på riktiga knappar gillar jag. Men här i forumet är jag väl den enda som tycker så. Hittills. Bered på tusen övetalningsförsök att dator är det enda rätta....

Man kan ju spela in på Tascamportan o sen flytta alla filer till datorn om man vill...

Har använt min nästan varje dag i många år nu, aldrig ett enda fel eller strul

https://soundcloud.com/guitar-66/guitar-66-my-bleeding-heart

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta inte det här på fel sätt, men är det inte lättare med en dator? Den har flera ångra-steg. :-)

Alltså jag undrar verkligen, jag försöker inte bara vara rolig.

har dator med cubase och ezdrummer. En porta är enklare att jobba med men visst finns det nackdelar också. skulle slippa då det trasslar sej ibland, vilket kan ta en väldigt massa tid i onödan, inte för jag har bråttom på nåt sett men blir gråhårig(måste bero på datorn, inte min ålder ?)

Jag har Tascam 2488mkll. Tycker den är skitbra. Det går att redigera bra nog om man vill, flytta solon ell sånt, jag gör det aldrig nästan, men har testat det nån gång.

Har man en bra channelstrip så man kan komprimera sången ganska mycket redan vid pålägget går det mkt bra tycker jag. Kompressorerna som sittter i portan är inget vidare.

Att slippa peta med mus i menyer, eller ännu värre; dutta med fingrarna på en skärm är jag enormt glad att slippa. Att trycka på play, rec o stop osv på riktiga knappar gillar jag. Men här i forumet är jag väl den enda som tycker så. Hittills. Bered på tusen övetalningsförsök att dator är det enda rätta....

Man kan ju spela in på Tascamportan o sen flytta alla filer till datorn om man vill...

https://www.youtube.com/watch?v=e0bU4fiCZt0

Har använt min nästan varje dag i många år nu, aldrig ett enda fel eller strul

https://soundcloud.com/guitar-66/guitar-66-my-bleeding-heart

Vackert spelat och underbart bra ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag funderade på en porta, Zoom R24, men fick upp ögonen för ipad istället. Det finns appar som sträcker sig från enkla "kassett"-portas till DAWs med upp till 24 kanalers samtidig inspelning, med upp till 48 spår uppspelning. Om du har en Iphone så kan du testa Multitrack DAW som är lite mitt emellan porta och DAW.

Här är en enkel Tascamporta-app:

läckert! hade en porta 0.5 av tascam och problemet var ljudkvaliten, gick att köra 7 kanaler med bara ett pålägg.

äger en android som jag är mycket nöjd med. Är ändå positiv till apple (frugan har en iFån som faktiskt är en bra smartfån)

men... en ipad kostar ju vad en porta kostar så jag ser ingen vinst då jag ej behöver vara portabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

läckert! hade en porta 0.5 av tascam och problemet var ljudkvaliten, gick att köra 7 kanaler med bara ett pålägg.

äger en android som jag är mycket nöjd med. Är ändå positiv till apple (frugan har en iFån som faktiskt är en bra smartfån)

men... en ipad kostar ju vad en porta kostar så jag ser ingen vinst då jag ej behöver vara portabel.

Men du kan ju använda en Ipad till annat också: surfa, film, spel, barnvakt, ölunderlägg, ...

Jag skrev i en annan tråd om en app du kan testa på frugans ifån som verkar vara gratis ett dygn. Sök på "Studio 2" i Appstore.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du kan ju använda en Ipad till annat också: surfa, film, spel, barnvakt, ölunderlägg, ...

Jag skrev i en annan tråd om en app du kan testa på frugans ifån som verkar vara gratis ett dygn. Sök på "Studio 2" i Appstore.

ja, ska kolla den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson!

tascam dp 24 har 12 mono + 6 stereo=18

tascam dp 32 har 8 mono + 12 stereo=20

skiljer tusenlappen (vilket man glömmer efter nån månad) finns det annat som är värt att tänka på ?

Vet inte, jag tycker 24 kanaler räcker. 32 kanalaren har bara 8 monokanaler mot 12 på 24 kanalaren. Det jag ibland skulle vilja ha mer av är fler ingångar och möjlighet till tex 12 spårs samtidig inspelning.

Ser att de nya har minneskort på 2 GB i stället för hårddisk på 80 GB som det är på min äldre. Minneskort är väl bra på ett vis, men bara 2GB? Man kan kanske köpa andra kort med mer minne än 2 GB kanske.

Jag har ju riktigt fina preampar, UA och Audient Mico, men elgitarrmickningen brukar jag ofta köra direkt på portans egna preampar, de låter skitbra, jag kan knappast höra nån skillnad. Samma med virvel o baskagge, kör dynamiska mickar direkt till portan. Hörlursutgången på portan tror jag är den som låter renast o bäst av alla lurförstärkare jag har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minneskort är väl bra på ett vis, men bara 2GB? Man kan kanske köpa andra kort med mer minne än 2 GB kanske.

Det är lurigt och bör kollas upp, Även om man fysiskt kan stoppa in mer minne är det inte säkert

att apparaten kan läsa detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiljer det bara en tusing måste det vara lika bra att köpa 32 kanalaren. Men en enda lång låt med alla kanalerna igång kanske blir större än 2 GB?...

Storleken på minne som skickas med är lika stor som sladden till brödrosten - under skämsgränsen. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiljer det bara en tusing måste det vara lika bra att köpa 32 kanalaren.

tascam dp 24 har 12 mono + 6 stereo=18

tascam dp 32 har 8 mono + 12 stereo=20

Hade hellre valt 24an även om de hade haft samma pris, spelar mest in i mono.

Det kan förstås finnas andra skillnader som gör att 32an blir bättre totalt..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

DP32 är specad 8 mono plus 12 kanaler som är switchbara mellan mono och stereo.

Ser ut att vara lika många preampar på båda modellerna. Så DP32 är nog allt bättre på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...