Jump to content
Annons

Spela först - sätta tempo automatiskt efteråt? (omvänd kvantisering)


zockey

Recommended Posts

Hej

Det känns som att jag kommer få svårt att förklara vad jag är ute efter, men jag ska göra mitt bästa 🙂

Mitt problem är att jag allt för ofta tycker det är svårt att spela till clicktrack. Det låter ok, men det blir för uppstyltat och man förlorar helt den naturliga känslan.

Alternativet är såklart att stänga av clicken helt men då hamnar ju alla toner helt utan att vara kopplade till takterna i projektet vilket gör att det blir otroligt omständligt om jag vill rätta till lite toner, för att inte tala om ifall jag sedan vill lägga på fler instrument. Då har ju helt förlorat ordningen.

Vad jag undrar är om det finns någon funktion som gör det möjligt att man först spelar helt utan något specifikt tempo eller click och att logic sedan känner av vilket tempo man spelade i och samtidigt gör dom nödvändiga tempoändringar som hela tiden behövs för att takterna i logic ska stämma överens med det man spelade?

Alltså så att musiken låter precis som när man spelade den men att tonerna har lagt sig dit dom ska?

En slags omvänd kvantisering skulle man kanske kunna kalla det?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Känner att jag inte kommer någon vart så som det är nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I Logic heter det väl Groove Template eller nåt, att man kvantiserar tempot efter kanske 4-delar eller 8-delar?

Minns att det gick att göra i Cubase men vet inte riktigt hur man gör det i Logic.

Kolla youtube kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så lär man sig spela tajtare? Man behöver heller inte spela på slaget man kan ligga lite före och lite efter, jag tror det är mer så man gör för att få till en gött "groove". En trummis kan kanske bekräfta eller dementera detta? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Första tipset: anlita någon annnan som spelar

Andra tipset: öva på att spela till klick, tills du knappt ens behöver tänka på det.

Tredje tipset: skippa klick och spela in resten av instrumenten/insatserna efter din förstainsats.

I övrigt, det första du måste göra då, än att programmera tempoändringar i Logic - många små tempoändringar - så att ettorna på tidslinjalen sammanfaller med där din "etta" i spelet ligger. Finns nog ingen funktion som gör det automatiskt.

Det närmaste du kommer är nog att använda de starkaste ljuden- o attackerna i spelet som symboler för att sätta ut markörer. Sen blir det en fråga om att sätta taktstrecken efter markörerna. Men det räcker i princip aldrig med att sätta varje 1:a i takten. Du måste gå in och sätta rätta till så 3:an ligger rätt med, och sen 2:an och sen 4:an och jobba dig ner i detaljnivå sådär. Ända tills du känner att tempot inklusive alla underdelningar verkligen 'låser'.

Om du gör såhär, ställ inte in så att tempot "gradvis" ska gå från ena tempomarkören till den andra. Ställ alltid in så att Logic byter tempo "tvärt". Annars kommer du att förlora din tidigare inställning så fort du ändrar några andra markörer.

Vill du bli ännu mer radikal går ju att timestretcha eller audio-kvantisera varje takt så den passar överens med det tempo du har valt i DAW. Men, varför då spela in något överhuvudtaget liksom, plus att audiokvantisering är avancerad timestretching och/eller pitching vilket påverkar ljudkvalitén hörbart. Programmet propellerheads Recycle kan hjälpa dig sätta ut markörer om det är svårt i Logic.

Ytterligare en idé är att skapa en kvantiseringsmall efter ditt trumspel. Det kommer inte ändra tempot i Logic, inte synca effekter o arpeggion och sådär, men det kommer göra så du snabbt och enkelt kan kvantisera MIDI-spårs anslag så dom sammanfaller med spelets.

Tycker överlag det är ett elände att jobba såhär. Men vill du prova, så har du några idéer här^

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
drloop (oregistrerad)

Om du inte kan spela efter klick hur skall du kunna göra pålägg efter det du spelat först? Du måste ju följa någon rytm?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det handlar bara om att öva,öva och öva. Det finns en sån lathet hos dagens ungdom. De vill ha genvägar till allt och anstränga sig så lite som möjligt men vill att allt ska låta proffsigt. Finns inga genvägar. Det är bara att lägga ned massor av timmar för att det ska bli bättre. Nu låter jag som en gammal gnällig gubbe och det är jag också men va fan? Tror man att allt bara ska finnas där på ett knapptryck? Då kan man lika gärna börja jobba med bara loopar i såna fall. Alla som har blivit nåt har tusentals timmar av övning bakom sig.Sen om det handlar om att slå igenom eller att bli nåt som man själv är nöjd med på sin kammare enbart så finns det en stolthet av att man lyckats bli bra genom övning som man inte kan få på något annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar bara om att öva,öva och öva. Det finns en sån lathet hos dagens ungdom. De vill ha genvägar till allt och anstränga sig så lite som möjligt men vill att allt ska låta proffsigt. Finns inga genvägar.

Håller med dig 101% !!

Det finns dock undantag när man spelar rubato/tempo fritt musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med att det finns inga genvägar - endast övning!

Vill du spela in i fritt tempo får du spela in instrumentet/rösten och sen följa det om du vill göra pålägg!

Henric

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med de som säger att det inte finns några genvägar.

Jag har testat att spela in med folk som inte behärskar att spela till metronom och det är superjobbigt och man är jättebegränsad.

I ett fall hade jag endast en person som sjöng och spelade gitarr, men ville göra det i flera tagningar (utan klick). Det slutade med att vi fick ge upp, och ta allt i en enda tagning, då personen inte fixade göra sångpålägg efter sitt eget (svajande) gitarrspel.

M.a.o.: ska du ha flexibilitet i inspelning, kunna göra omtagningar, och kunna redigera låten är det öva som gäller (eller anlita någon annan). Börja med att hitta ett tempo som du är van vid, och jobba därifrån.

Jag kvantiserar allt jag själv spelar in på klaviatur, och dagens kvantiseringsfunktioner och audio-snap är väldigt förlåtande, men det blir ett satans pill efteråt om man slarvar. Du kan inte heller vara HELT ur synk, för då funkar inte ens den bästa kvantiseringen/audio-snap.

Börja med enkla åttondels legato-melodier. Är man inte van att spela till klick, måste man börja med enkla melodier. Spela igenom det du ska spela in, precis innan tagningen. Koncentrera dig, lyssna på metronomen och spela in.

Lyssna på din inspelning med metronom och hör om du svajar innan eller efter klicket. Kvantisera, och se vad du gör för fel. Lyssna på metronomen och gör om. Ta en "pattern" i taget.

Jag kör take-lanes med loop-punkter. Då är det bara att spela, och ta den bästa tagningen.

Nu kan jag spela in saker rätt obehindrat och kvantiseringen fixar resten. Det är sällan jag är så snett ute att saker och ting hoppar åt skogen.

Misströsta inte, utan öva på. Det kommer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att lära sig spela till klick är bara en övningssak. Tyckte själv det var svårt i början. Kändes mekaniskt och stelt Men man lär sig snabbt vänja sig vid det. Viktigt att klicket är högt nog också. Min metod för att bli bättre på att spela tightare var att att spela in små snuttar i taget till låtar och klippa klistra dem och kvantisera, slip editing så varje ton ligger on grid. Lägg den i t ex högra kanalen och i vänstra spelar man in. Givetvis med klick på också. Vilken skillnad det blev. Värt att prova i alla fall. Nu vet jag inte vad trådskaparen trakterar för instrument men det är gura för min del men det här funkar lika bra med synt. Med sång går det säkert lika bra men eftersom jag är en lika stor sångare som Lars Ulrich är på att banka på trummor så avstår jag den delen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...