Jump to content
Annons

Cubase 7,5 - problem med audioinspelning


Dersan P

Recommended Posts

Hej,

Jag har nyligen bytt dator, till en lite mer kraftfull än den jag tidigare hade. Inte allra senaste dock. Men, problemet är att när jag spelar in med audio, så är det som Cubase tappar kontakten med ljudkortet plötsligt.

Det märks dock inte på utgående ljud (dvs redan inspelat material, metronom etc.) under inspelning. Därför upptäcker jag det först när jag spelat in klart, att själva ljudfilen jag nyss spelat in, en bit in i filen plötsligt blir helt tyst och saknar material (vilket den även är om jag öppnar ljudfilen utanför Cubase (tex. mha mediaspelaren i windows). Annat inspelat material påverkas ej. Jag har prövat att öka buffringen på ljudkortet, för att få högre stabilitet gentemot ljudkortet, vilket inte hjälper.

I andra fall har ljudfilen jag nyss spelat in helt plötsligt börjat brusa kraftigt (bara den nyss inspelade filen).

Jag misstänker att det kan vara strul med min dator, eller drivrutinen till ljudkortet, men vill även kolla om det är någon annan som upplevt samma problem?

Jag kör senaste versionen av Cubase 7,5 (7,5,1), 64 bitars. Windows 64 bitar, 8 GB ram, Processor Intel ® Core i5 CPU M450 @ 2,40 Ghz. Ljudkort Lexicon Lambda.

Tacksam för svar!

Mvh/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du kollat i Devises att rätt drivrutin verkligen är vald.

Är det Windows 7? på steinbergs hemsida finns en länk där det står lämpiga

saker man bör göra i sitt system för att ljudinspelning/uppspelning ska optimerats.

Har du gjort detta?

Tycker dock det är konstigt med dom problemen du har, fast man vet ju aldrig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du auto punch in och ut påslaget som går i och ur automatiskt beroende på left och right locator?

Det kan vara så att du aktiverat en funktion i Cubase utan att du vet om det..

Bruset kan även bero på en demoplugg där "demo-timern" gått ut.. d.v.s att den bara kör i 20 minuter åt gången sedan försämras den interna kvaliteten på ljudet.. ett annat scenario kan vara att demopluggen tystnar helt efter en stunds använding och då upphör alt ljud på den kanalen tills du tagit bort pluggen och "startat" om demo-timern i den.

Kolla även så din USB port klarar av strömuttaget från ljudkortet och att det är rätt USB port du använder i datorn ( USB 1, 2 eller 3) kolla även glappande kabel. En annan grej kan vara att byta USB port om du har möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tack för många bra förslag. Har försökt mig på en del av ovan, och bland annt funnit att min EZdrummer drivrutin var i 32 bitar, kanske strulade det till det.

Men, Laban1, du beskriver enlänk på Steinbergs hemsida som relaterar till hur man optimerar ljudinspelning, har du möjligen den länken? Hittar inget bra där. Tack på förhand!

Vidare, i äldre cubaseversioner vet jag att man körde en ASIO-MME test när man bytt ljudkort eller liknande. Det verkar som om det inte görs i Cubase 7,5?

Mvh/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, Laban1, du beskriver enlänk på Steinbergs hemsida som relaterar till hur man optimerar ljudinspelning, har du möjligen den länken? Hittar inget bra där. Tack på förhand!

sök på optimizing windows ger följande resultat

https://www.steinber...rch]=optimizing

Jag tvivlar att detta rättar till ditt problem, men är hur som helst värt att ta en titt på om du inte gjort det tidigare.

Att hoppa över detta är lite som att köra bil med handbromsen åtdragen

Skulle tro att du ska ta en titt på Lundins förslag om du vill lösa ditt "akuta" problem.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...