Jump to content
Annons

Extra hörlursuttag


Paul

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett RME Fireface UCX som ljudkort. Detta ljudkort har bara ett hörlursuttag. Vilka lösningar finns om jag vill att fler ska kunna spela sina instrument samtidigt och kunna höra varandra?

Tex om man ska spela in ett trumspÄr, dÀr övriga musikanter mÄste spela med sÄ att trummiesn hör vad han ska spela till.

Mvh

Paul

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Det du behöver Àr en hörlursförstÀrkare som du kopplar in till nÄgra av linjeutgÄngarna pÄ koret.

Det finns massor att vÀlja pÄ dÀr i olika prisklasser, allt frÄn ett par hundra till nÄgra tusen.

http://www.thomann.de/se/hoerlusrfoerstaerkare.html

Det finns ju dem som du kan köra ut olika mixar till ocksÄ. SÄ gitarristen kan ha en och trummisen en annan. SÄ du kan fundera lite pÄ vad du kommer att ha för behov.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det du behöver Àr en hörlursförstÀrkare som du kopplar in till nÄgra av linjeutgÄngarna pÄ koret.

Det finns massor att vÀlja pÄ dÀr i olika prisklasser, allt frÄn ett par hundra till nÄgra tusen.

http://www.thomann.d...rstaerkare.html

Det finns ju dem som du kan köra ut olika mixar till ocksÄ. SÄ gitarristen kan ha en och trummisen en annan. SÄ du kan fundera lite pÄ vad du kommer att ha för behov.

Kanon! tack för bra och snabbt svar!
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det du behöver Àr en hörlursförstÀrkare som du kopplar in till nÄgra av linjeutgÄngarna pÄ koret.

Om du har en digital-utgÄng (t ex SPDIF) kan du undersöka om det finns hörlursförstÀrkare som

tar emot digital signal. Jag har en Focusrite VRM-box som man kopplar till den digitala utgÄngen pÄ ljudkortet.

det ger mig ocksÄ en extra hörlursutgÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bevarar denna resistansen som förstÀrkaren kÀnner, eller Àr det bara parallellt,

dÄ vill det till att samtliga lurar har samma resistans?

Det Àr en passiv pryl, sÄ alla urtagen Àr parallellkopplade, med allt det innebÀr...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr en passiv pryl, sÄ alla urtagen Àr parallellkopplade, med allt det innebÀr...

Hade en liknande splitter en gÄng, funkade hyfsat i den uppsÀttningen dÄ lurarna hade liknande resistans och kÀnslighet. Bygger förstÄs pÄ att bÄda/alla kan acceptera samma mix med samma volym..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hade en liknande splitter en gÄng, funkade hyfsat i den uppsÀttningen dÄ lurarna hade liknande resistans och kÀnslighet. Bygger förstÄs pÄ att bÄda/alla kan acceptera samma mix med samma volym..

Ja och man har ju ingen möjlighet till att skicka ut olika mixar heller. Med tanke pÄ att man kan fÄ en hörlursförstÀrkare för ett par hundra idag sÄ ser jag i regel ingen anledning att anvÀnda en passiv splitter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med tanke pÄ att man kan fÄ en hörlursförstÀrkare för ett par hundra idag sÄ ser jag i regel ingen anledning att anvÀnda en passiv splitter.

Har du ett tips pÄ nÄgon prisvÀrd bra hörlursförstÀrkare som inte Àr i helracksmodell?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du ett tips pÄ nÄgon prisvÀrd bra hörlursförstÀrkare som inte Àr i helracksmodell?

Jag har haft Behringer HA400 i 7 Är och den har funkat bra och jag skulle sÀga att den Àr prisvÀrd om man inte har större krav Àn att koppla in flera hörlurar och ha separat volymkontroll pÄ dem. Det Àr inget superljud men det rÀcker för medhörning. Dock Àr det ganska klena förstÀrkare och jag har haft problem att fÄ tillrÀckligt med volym vid truminspelning. SÄ dÀr faller den tycker jag.

Är man beredd att lĂ€gga nĂ„gra hundralappar till och inte behöver koppla in mer Ă€n tre hörlurar sĂ„ Ă€r Superlux HA3D riktigt bra tycker jag. Helt ok ljud för pengarna och ordentligt med krut i förstĂ€rkarna sĂ„ den funkar bra vid truminspelning och kan driva lurar med hög impedans. Ett plus Ă€r att den gĂ„r att driva med batterier ocksĂ„.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om vi snackar hörlursförstÀrkare i 170 kr-klassen sÄ kan jag av erfarenhet sÀga att milleniums variant som Àr motsvarande nÀmnda behringer-variant Àr vÀldigt mycket bÀttre. Behringern lÄter som Behringer gör mest - som ett mp3-komprimerat fasfel!

http://www.thomann.de/se/millenium_ha4.htm

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om vi snackar hörlursförstÀrkare i 170 kr-klassen sÄ kan jag av erfarenhet sÀga att milleniums variant som Àr motsvarande nÀmnda behringer-variant Àr vÀldigt mycket bÀttre.

Jag köpte hem en sÄdan Ät en kompis för ett par veckor sedan och testade den lite snabbt. Min erfarenhet Àr att den Àr ungefÀr likvÀrdig med Behringern. Men som vanligt med sÄdana billiga saker sÄ varierar de vÀl en del frÄn enhet till enhet sÄ jag tvivlar inte pÄ din upplevelse.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är man beredd att lĂ€gga nĂ„gra hundralappar till och inte behöver koppla in mer Ă€n tre hörlurar sĂ„ Ă€r Superlux HA3D riktigt bra tycker jag. Helt ok ljud för pengarna och ordentligt med krut i förstĂ€rkarna sĂ„ den funkar bra vid truminspelning och kan driva lurar med hög impedans. Ett plus Ă€r att den gĂ„r att driva med batterier ocksĂ„.

Tack för tipset, Vad gör loop in/out?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Ă€r vĂ€l frĂ€mst till för att kunna seriekoppla flera stycken. Men det gĂ„r sĂ€kert att hitta pĂ„ andra kreativa saker med det om man vill. 🙂

KÀnner du till om det finns ngn prisvÀrd bra headphone-amp som har spdif in? skulle kunna köra parallellt frÄn mitt ljudkort, hade varit smidigt..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

KÀnner du till om det finns ngn prisvÀrd bra headphone-amp som har spdif in? skulle kunna köra parallellt frÄn mitt ljudkort, hade varit smidigt..

Oj, nÀ jag kan nog inte pÄ rak arm komma pÄ nÄgon med digitalingÄng. Jag har nog lite svÄrt att tro att de skulle kosta pÄ de billigare modellerna med en DAC, men det kanske finns.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har en Behringer HA4600 till tracking. Funkar kanonbra om Àn lite brusig. DÀr kan man skicka in en steromix pÄ en huvud-ingÄng - som sedan kan mixas in med en blend-ratt tillsammans med separata ingÄngar som finns för de fyra utgÄngarna. Mycket smartare Àn de flesta andra hörlursförstÀrkare, dÀr man ofta bara kan vÀlja vilken av ett antal ingÄngar som ska skickas till vilken utgÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan du ta detta igen för oss lite lĂ„ngsamma.. 🙂

😆

Burken innehÄller 4st enkla mixrar, kan man sÀga. Main-ingÄngen skickas till alla hörlursförstÀrkare. Sedan har varje hörlursförstÀrkare en extra ingÄng, dÀr man kan skicka in en annan signal. Balansen mellan main-ingÄngen och den extra ingÄngen, stÀller man med en blend-ratt.

LĂ€ttare nu...? 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om vi snackar hörlursförstÀrkare i 170 kr-klassen sÄ kan jag av erfarenhet sÀga att milleniums variant som Àr motsvarande nÀmnda behringer-variant Àr vÀldigt mycket bÀttre. Behringern lÄter som Behringer gör mest - som ett mp3-komprimerat fasfel!

http://www.thomann.d...llenium_ha4.htm

Har ocksÄ milleniumlÄdan, gör jobbet och Àr absolut tillrÀckligt stark för trumminspelningar enligt mig. rekomenderar den!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😆

Burken innehÄller 4st enkla mixrar, kan man sÀga. Main-ingÄngen skickas till alla hörlursförstÀrkare. Sedan har varje hörlursförstÀrkare en extra ingÄng, dÀr man kan skicka in en annan signal. Balansen mellan main-ingÄngen och den extra ingÄngen, stÀller man med en blend-ratt.

LĂ€ttare nu...? 😉

Klart som korvspad 🙂 Hur anvĂ€nder du den extra ingĂ„ngen i praktiken?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Klart som korvspad 🙂 Hur anvĂ€nder du den extra ingĂ„ngen i praktiken?

Inkommande signal frÄn en mick fÄr vÀnda direkt till en utgÄng samtidigt som den spelas in (RME:s Total Mix), sÄ blir det helt latency-fri medhörning. Om det Àr musiker som behöver höra varandra och det inte rÀcker med grundmixen som kommer in pÄ main-ingÄngen, sÄ gÄr det förstÄs att göra en mix som inkluderar inkommande ljud, men dÄ kan man ju samtidigt förstÀrka de enskilda genom den extra ingÄngen pÄ varje hörlursförstÀrkare, sÄ att varje musiker fÄr lite mer av sitt eget ljud i sin medhörning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...