Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ!

NÄn som har nÄt tips en mixer som lÄter snorbra? Mid riktigt bra mikpreampar och som summerar snyggt utan allt för mycket brus:)

Hoppas pÄ tips om lite Àldre utrustning som Àr enkel och av hög kvalitet:)

Jag har egentligen ganska enkla behov; Vill kunna ha tvÄ-tre olika mikar stÀndigt inkopplade, ett par syntar och en gitarrpreamp. Jag behöver inte kunna pÄverka ljudet i mixern, vill bara ha bra ljudkvalitet. Sen kör jag in det jag för tillfÀllet spelar in i masterutgÄngen och in i ljudkortet.

Behov: XLR input, fantommatning, input gain (kan egentligen vara utan tonkontroller, men det gör inget om dÀr finns bas & diskant), panorering, skjutregel för kanalvolym och en mastervolym. UtgÄngarna fÄr ju ocksÄ gÀrna vara XLR.

Behöver inte hipassfilter, effekt- eller auxsends, men kan leva med dom:). Brus hatar jag dock!

Jag har en Focusrite kanalstripp som lÄter sÄ bra som jag vill ha det, men dÄ fÄr jag patcha om för alla olika tagningar (sÄngmik, ak. git, uppmikad gitarr, lajnad elbas och ibland Àven hÄrdvarusyntar). Det tycker jag Àr jobbigt eftersom jag Àr lat. Och vill kunna jobba snabbt och enkelt.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Ett nytt ljudkort med fler ingÄngar?

Postat

Tack för alla förslag! TyvÀrr sÄ fÄr jag inte in ett SSL4000 i lekrummet! Annars jÀvlar... Seriöst sÄ ligger det lite över min behovshorisont. Skulle hellre ta ledigt frÄn jobbet ett Är eller tvÄ och gÄ all in pÄ att göra dÄlig musik:)

Vad gÀller budget sÄ hoppas jag pÄ 4-5tkr, men kan tÀnka mej att gÄ upp till 12-15tkr...

Och ja, jag har tittat pĂ„ digitala lösningar. Om jag inte hittar det jag vill ha sĂ„ funderar jag pĂ„ en Midas Venice U-16. Även om den ocksĂ„ Ă€r lite over the top...

Saken Àr ju den att jag Àr jÀttenöjd med den ljudkvalitet jag fÄr frÄn min Focusrite kanallimpa och befintligt ljudkort, jag vill bara förenkla inspelningsförfarandet och slippa patcha om hela tiden...

Vad gÀller Yamaha N8 sÄ har jag jobbat en del pÄ en sÄn och tycker inte att den Àr vad jag vill ha ljudmÀssigt.

Samma sak med Allen&Heath, den har jag jobbat jÀttemycket med och jag gillar inte deras preampar.

Soundtracs Àr ett oprövat kort, men jag vill inte ha ett 40-kanalsmonster hemma:D

Det bÀsta vore kanske att snubbla över en gammal mixer som kommer frÄn nÄn nedlagd lokalradiostation eller Folkets Hus-aula.

SÄ Àn har jag inte hittat hem och fler förslag mottages tacksamt!

Postat

Samma sak med Allen&Heath, den har jag jobbat jÀttemycket med och jag gillar inte deras preampar.

Soundtracs Àr ett oprövat kort, men jag vill inte ha ett 40-kanalsmonster hemma:D

vad Àr det du inte gillar med A&H?

kanske enklare att peka dig i rÀtt riktning om vi vet varför

finns mindre soundtracs ocksÄ

och sÄ finns ju förstÄs http://www.mackie.com/products/onyx1640i/

Postat

Du sÀger att du Àr nöjd med din focusrite och att den ger det sound du vill ha, varför inte bygga ut med fler av dessa dÄ?

MVH

Anders

Postat
Vad gÀller budget sÄ hoppas jag pÄ 4-5tkr, men kan tÀnka mej att gÄ upp till 12-15tkr...

Med sÄ lÄg budget finns det nog inget som passar.

Bra kvalitet med flertalet kanaler kostar dÀrefter , rÀkna med kanske 5-8 000 per kanal.

Om kvalitet inte Àr lika viktigt kan du ju kolla in lÄgbudget mÀrkena Mackie , Alesis etc.

Om 4 kanaler rÀcker sÄ kanske denna kan vara nÄgot för dig :

http://www.thomann.de/se/toft_audio_designs_atb_04m.htm

Postat

Med sÄ lÄg budget finns det nog inget som passar.

Bra kvalitet med flertalet kanaler kostar dÀrefter , rÀkna med kanske 5-8 000 per kanal.

Äh det gĂ„r att komma mycket billigare undan finns ju snorbra Ă€ldre mixers som kostar en spottstyver begagnade. http://www.vend.se/ad.php?210101 som dessa som Ă€r radiomixers men troligen funkar Ă„t trpdskaparen.

Postat

köp ingen mixer. köp ett ljudkort med de ingÄngar du behöver och sÄ kan du koppla focusriten in ocksÄ. +adat för att kunna koppla dyrare preamps/omvandlare nÀr du behöver.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.