Jump to content
Annons

Slutet för läckande trumljud


Carl Löfgren

Recommended Posts

Efter en lång tid utan att släppa något nytt är Plugin Alliance tillbaka med en innovativ mjukvara för att minimera och även helt eliminera läckage från multikanals truminspelningar.

Drumatom är inte en enkel gate utan analyserar materialet med ett flertal tunga tekniker, vilket gör att Drumatom inte funkar som en realtids-plugg utan är en separat applikation.

Även om du använder trummor för att trigga samplade trumljud är Drumatom högintressant då mjukvaran hjälper till med att rensa upp signalen från oönskade triggningar.

Drumatom finns tillgänglig för både Mac och PC från och med nu och kostar 399 dollar (ungefär 2600 kronor).

http://www.youtube.com/watch?v=oSlSqIBAw7U&t=17

Tillverkare: Accusonus (drumatom.com).

Kontakt: Luthman (www.luthman.se).

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Såg på pensados place där det var ett program där man manuellt kunde ta bort tex en triangel från ett gitarrspår, när det spelades samtidigt. Det var väl att den beräknade sambanden i ett ljuds övertoner. Tänk om man kunde automatisera detta, säga att jag vill ha detta tonmaterialet, tex virvel, eller cymbaler, väldigt kraftfullt att få sådan separation i mix, mixa alla individuella ljud för sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå de två senaste inläggen; jag skulle vilja kunna leka mer med övertonerna på inspelat material. Känns som en outsinlig källa av ljudkonst 🙂 kan man göra det med Izotope RX?

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå de två senaste inläggen; jag skulle vilja kunna leka mer med övertonerna på inspelat material. Känns som en outsinlig källa av ljudkonst 🙂 kan man göra det med Izotope RX?

Det finns bra visuell guide till att hitta övertoner i RX. Men sedan får man manuellt gå in och förstärka/dämpa dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

gate? 🙂

Me like gate and u know it. Men nåt mer automatiskt, typ tryck på knappen här och det löser sig hade varit kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och man kan ju inte gata fram cymbaler ur oh (: nu är jag på mitt egna spår

Mjao, sidechain med EQ på gaten som gör att gaten triggar på höga frekvenser. Men det kan bli konstigt för under cymbalens utklingning kommer man ändå höra läck från tex virveln.

Link to comment
Dela på andra sajter

En lösning är väl annars att spela in varje trumsektion för sig? Fast det är klart, batteristen kanske inte får tillräckligt med feeeeling då? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...