Jump to content
Annons

Feedback på mix/mastring av egen låt till EP


Fredrik Osterman

Recommended Posts

Hej. Har spelat in en låt som jag tänkt ska vara med på kommande ep'n, som öppnande låt.

Har mixat och mastrat, och i överlag är jag väldigt nöjd. Men jag skulle behöva ett par öron till, helst ett par erfarna 🙂

Vad säger ni? Konstruktiv kritik, om så behövs, var hårda. Bra, dåligt?

https://soundcloud.com/fredrik-osterman-1/lights-and-you

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu lyssnar jag bara på jobbets datorhögtalare, men här låter det som om balansen inte riktigt stämmer med de breda gitarrerna och trummorna.

MVH

Anders

Okej. Volymmässigt eller ljudmässigt? Har inte kontroll-lyssnat på några andra högtalare än mina studiohögtalare än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag inte om när gitarrerna ligger helt utpanorerade åt sidorna, blir lite för spretigt, föredrar dem något mer i mitten. men som sagt, smaksak! 🙂

Absolut, en smaksak. Jag upplever att du ger mer utrymme till mixen om man kör hard left och hard right, så det är därför jag kör så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beyondish: jo, detta är en första mix så ska gå in och tweaka allt som jag känner bör förbättras, däribland basljudet, gitarrerna och lite annat. Bas är ju Midi så tycker inte det är helt enkelt att få ett bra ljud. Sång ska även sjungas över.

Jon: Mjo, just nu är sången på -dB. Tycker du jag ska höja den eller kan lite kompression lösa problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna väldigt långt bak. Ok om det ska vara så. Tycker jag hör mest virvel och väldigt lite av resten av setet, kick? hihat? . Håller kort och gott med Joachime. Speciellt i de volymstarkare partierna hörs nästan bara virvel o kompgitarrerna. Gillar introt o gurorna.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska väl inte riktigt vara så, visserligen ska musiken vara någorlunda gitarrbaserad, just den låten är skriven på det sättet, helt klart. Men jag inser väl själv nu att jag mixat trummorna lite tokigt - hela mixen tappar lite i energi om man inte hör trumsättet rätt. Tack för feedback!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...