Jump to content
Annons

android-platta för musik - prestanda


rundgång

Recommended Posts

Jag har lite appar för musik i min lur. Mer och mer appar kommer och tror att det finns lite daws med nu.

Nu skulle jag köpa en platta för familjen. Spel för den minsta och po.. och nyhetssändningar för oss föräldrar. Hade tänkt en pipo med mindre prestanda fast nu blir det bättre platta för att kunna använda plattan till musik.

Hittade denna:

http://m.aliexpress.com/item/1357408818.html

Dual core 1.5 ghz

2 gb minne

16 gb internt

(under lusentappen)

Vill inte ha större än 8"

Ni som använder er utav plattor kanske kan se något negativt i prestandan?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har lite appar för musik i min lur. Mer och mer appar kommer och tror att det finns lite daws med nu.

Nu skulle jag köpa en platta för familjen. Spel för den minsta och po.. och nyhetssändningar för oss föräldrar. Hade tänkt en pipo med mindre prestanda fast nu blir det bättre platta för att kunna använda plattan till musik.

Hittade denna:

http://m.aliexpress....1357408818.html

Dual core 1.5 ghz

2 gb minne

16 gb internt

(under lusentappen)

Vill inte ha större än 8"

Ni som använder er utav plattor kanske kan se något negativt i prestandan?

Tack

Tror du och familjen blir betydligt nöjdare om du köper en Nexus eller iPad mini, den du länkar till är säkert ok men lär inte hålla så länge och ha sämre specs på (alla punkter) än de jag nämnde. Med moms och tull så skiljer det inte så mycket mot att köpa något bättre i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moms och tull betalas aldrig. Vilken nexus tänker du på och i vilken prisklass?

OK så du tänkte smuggla in den? Helst den senaste men vilken Nexus som helst är bättre på det mesta totalt sett i praktiken och lär funka längre än den du pratar om som verkar ha en del problem av olika slag Nexus kostar från runt 1500.

Redigerat av LeStud
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte så att det är ganska mycket problem med latency i Android (och betydligt mindre utbud för musikappar på grund av det), så att en iPad är betydligt mer lämpad för musiker...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte så att det är ganska mycket problem med latency i Android (och betydligt mindre utbud för musikappar på grund av det), så att en iPad är betydligt mer lämpad för musiker...?

Jo men Android har blivit lite bättre. Finns dock betydligt fler riktigt bra musikapplikationer till iPad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det har blivit bättre med senaste Android OS. Inte riktigt i klass med iPad men helt ok. Tyvärr verkar det vara beroende på vilken device man köper så det är lite lotteri. Men om man kör stepprogramerad musik med tex Yellofier så funkar det fint med Android. Realtidsförmågan att tex lira synt från ett midikeyboard på Android enheter är inte riktigt lika skönt som på iPad, än.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

OK så du tänkte smuggla in den? Helst den senaste men vilken Nexus som helst är bättre på det mesta totalt sett i praktiken och lär funka längre än den du pratar om som verkar ha en del problem av olika slag Nexus kostar från runt 1500.

Nej inte smuggla. Via post. Jag beställer från aliexpress varje vecka till min verkstad... mobiler, datorer och annat har beställts. Behöver aldrig tulla.

Ska kika runt lite, antog att prisskillnaden va stor bara.

Använder bara caustic (stavning?) Och som ovan skrev yellow. Tror cubase har någon daw men inte kikat ang. Latency problem. Kanske bättre att avvakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite appar för musik i min lur. Mer och mer appar kommer och tror att det finns lite daws med nu.

Nu skulle jag köpa en platta för familjen. Spel för den minsta och po.. och nyhetssändningar för oss föräldrar. Hade tänkt en pipo med mindre prestanda fast nu blir det bättre platta för att kunna använda plattan till musik.

Hittade denna:

http://m.aliexpress....1357408818.html

Dual core 1.5 ghz

2 gb minne

16 gb internt

(under lusentappen)

Vill inte ha större än 8"

Ni som använder er utav plattor kanske kan se något negativt i prestandan?

Tack

att använda till musik låter lite godtyckligt!

Vad ska du göra ? spela in? mixa ? lyssna ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder iPad-mini, med LEMUR till min iMac. (cubase 6.5)

https://liine.net/en/products/lemur/

Det fungerar riktigt bra ihop, och möjligheterna är oändliga !

Men det är ju inte säkert att det passar dina behov ?

Är en tusenlapp mer än vad jag vill lägga men klart onödigt köp om jag inte får ut vad jag vill av en china-platta.l. Men jag använder ju garageband på min imac så kanske borde kika runt på beg-marknaden med ipad-mini.

Min styv-dotter har en ipad så kan experimentera lite med denna innan jag väljer något. Jag avvaktar ett tag innan jag vet mer.

Edit: googlat lite och det verkar va endel strul med android-plattor och musik, det har blivit bättre men klart svårt att avgöra från enskilda inlägg att något verkligen fungerar.

Tanken är att kunna koppla en platta till midi-klaviatur och göra skisser i huvudsak - sedan har jag inte så stor aning om vad mer som kan tänkas göras, caustic som sagt och vissa loop-appar är min enda erfarenhet.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skall du lira live är det lite vanskligt fortfarande med Android. App utbudet för iPad är riktigt bra vad det gäller musik. Lite skralt på Android sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen rundgång

Vad är det för typ av musik du skapar/ hur vill du använda "plattan"

Ska du lira LIVE ? Ska du spela in på den ....eller ska du bara använda den som kontrollyta till ditt Daw?

Berätta mer ....så hjälper vi dig 🙂 (förhoppningsvis.)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hej, jag har ingen riktig gitarr men tänkte köpa en banankartong, kvastskaft och en ståltråd" Vilket kvastskaft är bäst?

Hej.

Menar du att en Androidplatta inte är en riktig surfplatta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Menar du att en Androidplatta inte är en riktig surfplatta?

Nej, jag tycker att det är intressant att folk absolut måste göra musik på sina plattor och mobiler. Varför göra det så jävla svårt för sig? Finns ingen surfplatta som slår en bra dator, ett bra ljudkort, preamp och mick. Men visst gör det svårt för er och spela in med pisskvalité för "det ligger ju i tiden".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tycker att det är intressant att folk absolut måste göra musik på sina plattor och mobiler. Varför göra det så jävla svårt för sig? Finns ingen surfplatta som slår en bra dator, ett bra ljudkort, preamp och mick. Men visst gör det svårt för er och spela in med pisskvalité för "det ligger ju i tiden".

Man ska kanske inte nödvändigtvis jämföra "plattor" med datorer. Jag intresserade mig från början av Ipad, eller snarare ipodTouch, då jag såg det som ett alternativ till portastudio. I princip erbjuder dessa multispårsinspelning i 24 bitar, men på senare år så finns bra pluggar. Så dom närmar sig datortänket. Sysslar man med trubadur/band-ljudinspelningar så är det enkelt, men technomusik med interna instrument kan vara besvärligare då inget ipad-DAW har allt som i datorvärlden.

Men det "omedelbara" i portastudiotänket är väl i grunden vad som gjorde mig till ipadmissbrukare. Jag tröttnade på datorbaserade DAWs.

Det som just jag gör (demos) låter ju allt annat än proffsigt. Men andra lyckas säkert bättre. (Gorillaz är väl kända för att tidigt ha gjort ett album med paddor?) Jag kopplar ett Apogee-ljudkort med en Röde stormembranare till paddan, så begränsningen ligger nog i min strupe.

Har dock full respekt för de som använder datorer. Jag skulle ju knappast anlita en studio som enbart använder sig av en padda. Men för oss hobbymusiker så ligger paddorna "i tiden". Andra behov, helt enkelt. Skriver man låtar vill man (läs: jag) inte att tekniken ska vara i vägen.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tycker att det är intressant att folk absolut måste göra musik på sina plattor och mobiler. Varför göra det så jävla svårt för sig? Finns ingen surfplatta som slår en bra dator, ett bra ljudkort, preamp och mick. Men visst gör det svårt för er och spela in med pisskvalité för "det ligger ju i tiden".

http://www.youtube.com/watch?v=9MqFAznlJUg

"The way you have supported this song on itunes amazes me. An iphone recording in the top 25 singer/songwriter charts! It's got to be some kind of record. Wow! Thank you. Wow. Just WOW! You guys are amazing!"

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Finns en massa ball appar, Yellofier, Samplr, Animoog med flera. Garageband i iPad har jag för att skissa låtar som jag spelar in i min DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tycker att det är intressant att folk absolut måste göra musik på sina plattor och mobiler. Varför göra det så jävla svårt för sig? Finns ingen surfplatta som slår en bra dator, ett bra ljudkort, preamp och mick. Men visst gör det svårt för er och spela in med pisskvalité för "det ligger ju i tiden".

För många är det precis tvärt om. Plattan ger dem ett enklare arbetsflöde. Musiken kommer ju ändå i första hand, och de verktyg som inte sätter stopp för eller slöar ner det kreativa flödet är de som vinner. Inte minst när man skriver/skissar låtar.

Sen går det ju faktiskt att koppla in ett bra ljudkort, preamp och mikrofon till en platta också och få precis lika bra inspelningskvalitet som på en vanlig dator. Att sedan effekter och redigeringsredskap inte håller samma kvalitet är en annan sak.

Du kan ju välja att tracka på plattan och sen mixa i en mer avancerad DAW också om det arbetsflödet passar bättre.

Det är väl bra att det kommer verktyg som främjar folks kreativitet och lekfullhet? Det är ju det som gör bra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hej, jag har ingen riktig gitarr men tänkte köpa en banankartong, kvastskaft och en ståltråd" Vilket kvastskaft är bäst?

jag vill använda en platta för skisser/ideer ...och ev mer var tqanken. Orkar inte bära med mig studion, kanske är lat och fel inställning.

Använder ingen bärbar dator och tror plattan i framtiden kan mycket väl ta över alt. Bli ett vanligt alternativ till datorn.

just det faktum att plattor är så mobila gör att man lättare kan hitta tilfällen att använda den.

Har ingen tanke om att använda den live i nuläget...mer än ha texter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen rundgång

Vad är det för typ av musik du skapar/ hur vill du använda "plattan"

Ska du lira LIVE ? Ska du spela in på den ....eller ska du bara använda den som kontrollyta till ditt Daw?

Berätta mer ....så hjälper vi dig 🙂 (förhoppningsvis.)

inte live - skiss/ideer till en början. Ev mixa och lägga på via caustic. Vad jag mer kan göra har jag ingen kunskap om än. Men avvaktar och sparar nog till en ipad mini. Garageband är jag van med dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att någon inbillar sig att en platta kan ersätta en hel studio 🙂 däremot så kan man ju skissa låtar på ett väldigt snabbt och enkelt sätt..

Jag använder också Caustic förresten... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

IPad är suverän plattform för musikappar. Kör själv Animoog, FL-Studio mobil, GarageBand samt Jordan Rudes appar, främst Samplewiz. IPad har betydligt bättre (kortare) latency än t.ex Android. Främst för att IOS bara behöver kompileras mot en känd hårdvara.. android är ett Linux OS som försökerv ungera mot all möjlig hårdvara. Så lägg en tusing till och skaffa en iPad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

IPad är suverän plattform för musikappar. Kör själv Animoog, FL-Studio mobil, GarageBand samt Jordan Rudes appar, främst Samplewiz. IPad har betydligt bättre (kortare) latency än t.ex Android. Främst för att IOS bara behöver kompileras mot en känd hårdvara.. android är ett Linux OS som försökerv ungera mot all möjlig hårdvara. Så lägg en tusing till och skaffa en iPad 🙂

Det kan ju iofs finnas anledningar utöver musikappar som gör att man väljer ett annat system än iOS.. Det funkar fint att göra musik på Android om man står ut med lite latency. I Caustic som ts hänvisar till gör man mest ändå stepprogrammering.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här köpte jag till min dotter på hennes treårsdag:

http://m.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/7-9a4tum/dmtech-tablet7988bt/193115.8278/

Mycket för pengarna, men får betalas genom rätt dåligt batteri och allmän plastighet.. Den har nästan exakt samma mått som en Ipad mini, så det går att använda skydd från dem med lite modifikationer för hål mm, rätt bra med tanke på hur mycket sådana tillbehör det finns till den. Köpte ett skydd som ser ut som en Teletubbie 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...