Jump to content
Annons

Ljudkort för inspelning av analogsynthar


kLEO

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa min första analoga synth snart (inte bestämt vilken än) och jag tänkte på samma gång investera i ett nytt ljudkort då mitt jag har nu är prutt.

Vad tycker ni jag ska satsa på för kort? Jag kommer antagligen med tiden köpa flera synthar så ett ljudkort med lite fler ingångar vore trevligt.

Kan tänka mig inom prisramen 2000-5000:- (men om det krävs mer för kvaliténs skull så rekommendera gärna ett dyrare isånnafall)

Tack på förhand!

/Leo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här kostar visserligen mer än dubbelt så mycket som ditt högsta-läge, men du bad även om dyrare, så jag skulle rekommendera LynxTWO! Jag kör enbart med Lynx andra generations omvandlare själv i min egen studio, och dit hör bland annat LynxTWO och det externa interfacet Aurora. Bland de saker jag spelar in mycket av som verkligen vinner på det här jämfört med andra mindre exakta kort är bland annat min gamla feta jävel till analogsynth, Roland JUNO-60, min KORG Polysix, och även hydridsynthen Ensoniq SQ-80 mår bra av perfekta omvandlare då den lätt blir murrig av exempelvis Creative-kort och liknande.

Jag har visserligen ett 30-tal olika synthar, trummaskiner och liknande, men de här är de som verkligen tog ett quantum-steg framåt när jag bytte från det gamla system baserat på tre Yamaha DSP Factory-kort jag hade i slutet av 90-talet. Kort som på sin tid var sjukt imponerande.

Även mitt Disc-Echo, ett gammalt analogt eko som är exakt vad det låter som, har fått en detaljrikedom bibehållen efter inspelning som är helt otrolig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir du sugen på modularsynt så kan du styra denna direkt från ljudutgångarna med Gate/CV på Motus ljudkort.

Det här tex

http://www.motu.com/...o/ultralite-mk3

Kostar strax under 5000.

Gate/CV är ju grymt smidigt om man har redan på ett ljudkort, underlättar ju MIDI-converteringen som annars kan bli ganska dyr, men har verkligen det där kortet sånt? Försökt hitta nåt om det, men än så länge snulle, eller har jag missat nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hittade det! Volta hette det ja. Funkar dock med alla interface som klarar likström, vilket BORDE vara de flesta professionella system :-)

Ditt Lynx Two klarar inte DC. Har du amatörprylar van Caine?

Sist jag kollade så var det få ljudkort som hade denna möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt Lynx Two klarar inte DC. Har du amatörprylar van Caine?

Sist jag kollade så var det få ljudkort som hade denna möjlighet.

Både LynxTWO och Aurora klarar DC galant. Det är en inställning i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kostar visserligen mer än dubbelt så mycket som ditt högsta-läge, men du bad även om dyrare, så jag skulle rekommendera LynxTWO! Jag kör enbart med Lynx andra generations omvandlare själv i min egen studio, och dit hör bland annat LynxTWO och det externa interfacet Aurora. Bland de saker jag spelar in mycket av som verkligen vinner på det här jämfört med andra mindre exakta kort är bland annat min gamla feta jävel till analogsynth, Roland JUNO-60, min KORG Polysix, och även hydridsynthen Ensoniq SQ-80 mår bra av perfekta omvandlare då den lätt blir murrig av exempelvis Creative-kort och liknande.

Jag har visserligen ett 30-tal olika synthar, trummaskiner och liknande, men de här är de som verkligen tog ett quantum-steg framåt när jag bytte från det gamla system baserat på tre Yamaha DSP Factory-kort jag hade i slutet av 90-talet. Kort som på sin tid var sjukt imponerande.

Även mitt Disc-Echo, ett gammalt analogt eko som är exakt vad det låter som, har fått en detaljrikedom bibehållen efter inspelning som är helt otrolig.

Det låter ju super intressant!

Men det är så jobbigt när man är okunnig inom ett område, och det är jag verkligen när det kommer till inspelning av analoga prylar, vilket jag är helt inne på att lära mig nu.

Men LynxTWO, efter lite googling så såg det ut att vara ett löst kort bara som man sätter in i en PC burk, stämmer det? Det är kanske där Aurora prylen som du nämnde kommer in? Jag sitter på en Mac dator och kör Logic Pro ska jag nog också nämna!

Ni får gärna formulera er med bebis-språk då jag som sagt är väldigt okunnig om detta än sålänge

Link to comment
Dela på andra sajter

Motu funkar bra och gör bra ljudkort.

Om du har en bärbar eller en iMac kan du inte köra Lynx Two.

Alright ska kolla in deras kort! Men det räcker med ett ljudkort eller hur? Man behöver inget mer för att kunna spela in synth?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Line in rätt in på ljudkortet brukar funka fint.

Att tänka på om du köper fler syntar är att planera din MIDI setup. Du kanske för bekvämlighetens skull vill skaffa något MIDI interface med fler utgångar för syntarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...