Jump to content
Annons

latency i cubase essentiall


pramomannen

Recommended Posts

hej

jag undrar om någon kan hjälpa mig?

har problem med latency som dykt upp nyligen

kan det ha att göra med min trummaskin ( ez drummer )

får en känsla av att det kan ha med den att göra

vet ej hur man avaktiverar den? jag är lite novis på det här......

är mer spelman än tekniker

vore tacksam för tips

mvh

pramomannen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad skulle du rekomendera för dator , som inge kostar skjortan? jag är trots allt en fattig knegare och hemmapulare i amatör klass , det viktigaste för mig är att det är stabilt och funkar... jag använder väldigt lite plugs , effekter och liknande....

Du skulle kunna kolla först om det går att uppgradera till mer RAM, en enkel och relativt billig sak som kan göra en del för stabiliteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker det är ram-typen DDR2 som sitter i datorn vilket är väldigt dyrt att köpa nytt, mycket dyrare än det nya DDR3 som säljs i nya datorer idag. Du måste först kolla så att du verkligen kan uppgradera med mera ram-minne. Dels måste du se så att det finns plats på moderkortet för det, och finns det inte får du i så fall byta ut det som redan sitter där. Du måste också se till så att ramet och moderkortet passar för varandra. De vanligaste typerna är de som går i antingen 800mhz eller 667mhz. Är det en färdig dator från t.ex dell, hp eller annat märke så är det inte ovanligt att det är den långsammare 667mhz, och då kanske inte heller moderkortet stödjer snabbare hastigheter än så.

Om du väljer att uppgradera med mera ram så ta först reda på vilken typ av DDR2 ditt moderkort stödjer, och ta sen reda på om det finns lediga platser för mera ram. Att köpa nytt är som sagt väldigt dyrt då det är äldre teknik, så begagnatmarknaden kan vara värt att kolla på, blocket och tradera t.ex. Har man lite tur kan man få 4gb för runt 500kr.

Edit: Jag vill dock återigen poängtera att det inte är bristen på ram som orsakar latency.

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

har nu provat alla ovan nämda tips som jag är mycket tacksam för, har även rensat hårddisk så jag har mer utrymme

problemet kvarstår,,,,, ,däremot testade jag att bara spela in elgitarkomp till ett nytt projekt, till bara trumkomp ... : inga problem med latencyn.... ??????

så jag vete fan vad problemet är ,, ? projektet jag arbetar med ,,, hackar så att det knappt går framåt och verkar överbelastat på något sätt?? jag är släckt alla efekter så det verkar inte komma därifrån... kan det vara ezydrummpluggen , som sackar det ,, hur avaktiverar jag den om jag skall testa det ? någon??

Link to comment
Dela på andra sajter

kan det vara ezydrummpluggen , som sackar det ,, hur avaktiverar jag den om jag skall testa det ? någon??

Hittar du inget smartare sätt kan du ju pröva att lyfta ur EzDrum dll-filen ur VSTplugin mappen temporärt.

Kom bara ihåg att lägga tillbaka den sedan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns olika mappar beroende på om du kör 32 eller 64bit. För 32bit ligger dessa , oj du kör Mac, då vet jag inte, man brukar kunna hitta om man letar lite. Mappen kan t ex heta VSTplugins. Ibland ligger dll direkt under, ibland i en undermapp.. Du kan också göra en sökning på VST, eller Toontrack..

Inte för att detta löser ditt problem med latency men du kanke kan konstatera en gång för alla att det inte beror på EzDrummer.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Strunta i att flytta DLL filen. Så länge du inte har Ez i ett projekt så stör den inte.

I projekten som är problematiska har du:

Några pluggar på mastern? Om ja prova att ta bort dessa.

CPU? Är den hårt pressad?

Link to comment
Dela på andra sajter

har nu provat alla ovan nämda tips som jag är mycket tacksam för, har även rensat hårddisk så jag har mer utrymme

problemet kvarstår,,,,, ,däremot testade jag att bara spela in elgitarkomp till ett nytt projekt, till bara trumkomp ... : inga problem med latencyn.... ??????

så jag vete fan vad problemet är ,, ? projektet jag arbetar med ,,, hackar så att det knappt går framåt och verkar överbelastat på något sätt?? jag är släckt alla efekter så det verkar inte komma därifrån... kan det vara ezydrummpluggen , som sackar det ,, hur avaktiverar jag den om jag skall testa det ? någon??

Det låter inte alls som problem med latencyn, det låter som du har den för lågt inställd. Om ljudet knastrar/hackar, då betyder det att datorn inte orkar med och latencyn (buffer size) är för lågt inställd.

Link to comment
Dela på andra sajter

åter igen !

tack alla människor som varit vänliga att tipsa mig här inne...

jag är nybörjare och har svårt att navigera och förstå hur jag skall svara på enskilda meddelanden och så , men jag lär mig säkert med tiden

men som sagt tack som fan

pramomannen

Link to comment
Dela på andra sajter

har kommit fram till att processorn kör på 101 (?) procent när jag kör mitt senaste projekt, ha ha

inte konstigt att det hackar

processorn är en intel core 2ghz 2 duo borde inte den klara att köra ett sådant program?

Beror på vad du gör. Spela upp audio spår är inte så stor belastning, har du däremot kompressor, reverb och lite till på varje spår och kanske också mjukvarusyntar så springer det nog iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Convolution (Impuls) reverb drar t ex en hel del cpu.

Deaktivera dina effekter och aktivera dom en och en och se vilka som är värst.

Vet du skillnaden på send och insert-effekter? - Ta gärna reda på detta, sparar också en del CPU

Sedan kan du förstås frysa spår, vilket kan vara en bra ide.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...