Jump to content
Annons

Hjälp med jordfelsbrytare och studioprylar!


Naymari

Recommended Posts

Howdy!

Jag har i min lägenhet där min studio är placerad problem med att jordfelsbrytaren slår bakut. Jag har varit i kontakt med hyresvärden, men de säger att det hänger på min apparatur och vägrar skicka hit något för att undersöka. Så nu vänder jag mig hit, i desperation.

Jag har sladden till mina studioprylar ansluten till vägguttaget (Utan att ha något igång) via 2 förgreningsdosor som är sammankopplade. Ibland när jag ska ansluta laddaren till min Macbook får jordfelsbrytaren fnatt och det blir mörkt i lägenheten. Men det funkar bra nästa gång jag slår på den igen.

Detta får mig att undra då det bara händer ibland. det finns inget mönster till det hela utan det känns som det händer på måfå. Men man blir ju ändå skraj. Det har bara hänt när studioprylarna varit anslutna utan att vara igång och när laddaren ansluts till samma uttag.

Någon som vet vad som kan vara snett? Man blir ju lite skraj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, du har kanske en brytare som löser ut för tidigt/små avvikelser, läs här:

http://www.google.co...8,d.bGE&cad=rja

På tal om just jordfelsbrytare så har jag funtat länge på att installera, men ska man ha en för hela kåken + studion eller flera, alla elkillar man frågar säger olika, och ska man köpa på JULA eller vart/vilket märke för att få en god säkerhet + ej för tidig utlösning???

Redigerat av Roine
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter som att du har krypströmmar mellan Nolla och Jord någonstans..

Kan vara en kardel som ligger an mot skenan i centralen, ngn koppliongsdosa eller i en apparat.

Laddaren till Macen är ju inte jordad utan bara skyddsisolerad. Löser jfb ut även om du tar bort alla andra kablar till Macen (USB / FW osv.)? Löser jfb ut när du ansuter laddaren utan att laddkabeln är ansluten till datorn? Löser jfb ut om du ansluter den till en annan grupp?

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, du har kanske en brytare som löser ut för tidigt/små avvikelser, läs här:

http://www.google.co...8,d.bGE&cad=rja

På tal om just jordfelsbrytare så har jag funtat länge på att installera, men ska man ha en för hela kåken + studion eller flera, alla elkillar man frågar säger olika, och ska man köpa på JULA eller vart/vilket märke för att få en god säkerhet + ej för tidig utlösning???

Vanliga jordfelsbrytare funkar bra. Vet dock ej vilka Jula säljer.. Låt en elektriker montera en jfb för varje grupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter som att du har krypströmmar mellan Nolla och Jord någonstans..

Kan vara en kardel som ligger an mot skenan i centralen, ngn koppliongsdosa eller i en apparat.

Laddaren till Macen är ju inte jordad utan bara skyddsisolerad. Löser jfb ut även om du tar bort alla andra kablar till Macen (USB / FW osv.)? Löser jfb ut när du ansuter laddaren utan att laddkabeln är ansluten till datorn? Löser jfb ut om du ansluter den till en annan grupp?

Det låter mycket troligt, jag har varit på hyresvärden ytterligare en gång för att låta en elektriker komma över och kolla på det.

Det är just det där som är svårt att kontrollera för mig, då den löser ut vid helt slumpmässiga tillfällen. För att sedan fungera helt normalt direkt efteråt. Men jag ska börja notera vad som är anslutet när det väl händer.

Igår hade jag inget anslutet till MBP när det bröt ut, förutom laddaren.

Studioprylarna som var anslutna till elnätet var inte på, jag hade bara låtit lämna sladden i väggen.

Kan statisk elektricitet bråka? Jag har en matta på golvet som ibland gör att jag får stötar från min datorstol. Kan det bråka med "vanlig" el?

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Nay, det där låter som att kyl eller frys är boven. När kompressorn (ej LA-4) kickar igång så uppstår en läckström mellan nolla och jord. Ganska vanligt att det kommer fukt på kopplingar i synnerhet om maskinerna har några år på nacken. Testa att koppla ur kyl / frys en i taget. För att skynda på processen kan du låta dörren på maskinen vara öppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...