Jump to content
Annons

Cubase + EZdrummer - crashar


Dersan P

Recommended Posts

Hej,

Jag kör Cubase (7.5) med EZdrummer, båda uppdaterade enligt konstens alla regler. Det går bra att köra EZ-drummer som instrumentspår om jag endast kör med ett sådant spår. Vill jag använda flera EZ-drummer spår så crashar Cubase (runtime error).

Exempel på varför jag vill ha flera EZ-drummer spår är att jag vill dela upp trumspåret i flera spår beroende på trumljud (pitch), så att jag kan mixa och ställa in nivåerna för varje trumspår för sig. Har försökt att lägga till flera EZ-drummer instrumentspår, samt köra på en och samma men med olika midispår, men med samma resultat.

Jag uppdaterade nyligen till Cubase 7,5 - kan det ha något med detta att göra? Har tidigare delat upp trumspår utan problem.

Någon som haft samma erfarenhet, och/eller vet hur man kan lösa detta?

Tack på förhand för hjälp!

Mvh/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad säger felmeddelandet? Mycket kan man utröna genom att bara läsa i den. Sen kan man kolla på Steinbergs forum om fler har det här felet.. i.o.m att de nyss släppte 7.5 är det troligtvis en bugg

Edit: menar att man kan utröna vad som står i den crashlog som ofta skrivs när Cubase kastar in badmössan.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ah, det kan ju vara en bra grej att kolla. Här är det jag hittade i felloggen - är det någon som blir klokare av detta?

Skall posta detta på cubase forum också.

Tack för svaret, och eventuella andra svar på vad nedan kan betyda:

Felet uppstod i programmet med namn: Cubase7.5.exe, version 7.5.0.114, tidsstämpel 0x528cff39

, felet uppstod i modulen med namn: SYNSOACC.DLL, version 1.20.0.0, tidsstämpel 0x50c20e88

Undantagskod: 0x40000015

Felförskjutning: 0x000a1e15

Process-ID: 0x450

Programmets starttid: 0x01cf092a1be29f56

Sökväg till program: C:\Program Files\Steinberg\Cubase 7.5\Cubase7.5.exe

Sökväg till modul: C:\Windows\system32\SYNSOACC.DLL

Link to comment
Dela på andra sajter

Synsoacc har väl med Syncrosoftdongeln att göra, kolla om det finns någon senare version av programvaran att hämta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bara Cubase 6.5 men finns inte racket längre? Då kan du ju köra en instans men köra input från flera midispår och sen routa ut till flera audiospår, men det kanske inte är så längre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att öppna det, och sen lägga ett instrument där. Sen klickar man på ett plustecken eller liknande som det var innan för att lägga till spår för audio out. Sen öppnar man bara nya midispår och assignar till samma instrument och nya midikanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Racket i 7.5 hanterar nu både Instrument-track och det som tidigare var "Rack-instruments".. det är inte uppdelat som det var förut.

Synsoacc är dll-filen för hårdvarulåset och det kanske är så att du har en gammal version av den som krockar med 7.5.. Oftast frågar Cubase vid installation om denna skall installeras har du av någon anledning hoppat förbi detta steg kan det mycket väl vara en anledning. Som D200 säger, Prova att hämta hem den senaste och gör en ominstallation först.

Men det kan även vara något annat som gör anrop till hårdvarulåset eftersom du säger att den kraschade när EZ drummer var inblandad är det lite för lite info på meddelandet du klistrade in här för att kunna ge något tips vad som orsakar craschen..

Jag tror det är en buggelibuggelibuggelibugg.. Borde satsa pengar på Betsson om det faktiskt o tjäna lite på deras olycka 😄

Kör du 32 eller 64-bit Cubase? Är EZ drummer 32 eller 64-bit? Version och bitdjup på operativsystemet? Ram minne?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Istället för att ladda instrumentet flera gånger så har jag för mig att du kan ladda en instans av ez drummer och sedan gå in i mixer och sätta bus / outputs 1 - 16 eller nå sånt per instrument. Och sen trycker du bara F11 eller går in på vst instrument och så väljer du multiouts på ez drummer så får du varje instrument för sig och kan ställa in nivåer lägga på utomstående pluggar etc. Känns som om det skulle spara mer prestanda. Hade själv problem med Ez drummer förr. Men har suttit med superior 2.0 mest nu i några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...