Jump to content
Annons

Akke låter dåligt vad jag än gör!


Ziggy

Recommended Posts

Är novis, spelar in på porta, mixar i datorn (magix).

Vet att det finns fler trådar om just detta, hittade några men blev ej klokare.

Testade idag för första gången att spela in akustisk gitarr (fingerplock).

Lokalen är 15x15, 5m hög med lite dämpning i taket. Gitarren, Yamaha för runt 7k. Akustiskt låter plektrumkomp mycket bra, dock sämre vid fingerplock (basen får för mycket övertag för min smak).

Nu är det inte enbart att jag har svårt att få fram ett snyggt ljud, utan jag tycker att allt låter samma. Är det mina ovana studioöron?

Iaf, jag spelade in så här:

NT2-a, med reflexion filter, alla 3 lägena och med de 2 lowcuts som finns (80 och 40Hz tror jag).

Sen samma utan filter.

Sen ADK A-6 (som bara har njure) med och utan filter.

Enda skillnaden jag egentligen hör är att nt2an spelar in aningen högre än ADK'n. Är jag så j*vla döv?

Men inte nog med det. Hur jag än rattar får jag inte till det. Platt, sterilt och tråkigt låter det. Det låter mycket bättre akustiskt.

Lustigt nog var det S&G's version av Scarborough Fair jag plinkade på, och ljudmässigt låter det någorlunda likt deras version, som är inspelad i mitten av 60-talet (fast där låter gitarren inte alls lika tråkigt platt). Får ingen karaktär i ljudet hur jag EQ:ar. Och ännu värre blir det när jag lägger på melodin med dragspel. Dragspelet låter skitsnyggt, men det går förlorat när gitarren låter så tråkig. Gitarren måste ha karaktär om helheten ska bli bra.

Jag testade olika lägen förhållande gitarr-mick, mot 12:bandet, mot hålet osv (men tyckte, iaf i lurarna, att det lät bäst när jag riktiade halsen MOT micken, det blev mindre basigt).

Var felsöker jag. Uppmickning eller mixning (har provat alla kompressor presets, EQ:at till döds)?

Tex I want it that way låter ju väldigt snyggt med separation av "bas"strängarna från de ljusare.

OK, jag youtubade just min gitarr. Bättre ljud än jag själv får finns definitivt. men avsaknaden av separation av bas från diskant hör jag inte i nåt av klippen. Basen är lite mullrig även i det mest diskantrika klippen.

Tänkte just skriva att jag börjar tänka som en del andra nybörjare som frågar saker. Var finns den magiska knappen, har jag gjort nån overall inställning i portan (portan, som jag eg inte alls vet hur den funkar) som är galet. Tror jag dock inte, dragspelet låter väldigt bra och verklighetstroget.

Men nu tror jag, efter att ha sett flera youtubeklipp (av min gitarr), att gitarren är en bov i dramat. För mullrig bas, kan det vara ett av problemen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snabbt svar så här på nyårsnatten. Vad gäller eq tror jag följande är en bra utgångspunkt: skär lite i området 300-400 Hz för att ta bort lite otydligt bummel, höj lite vid 2 kHz och vid 7 kHz för strängplocket.

Angående mikposition så undrar jag hur nära du har mikarna? Vid njure får du ju en proximityeffekt som höjer basen. Men du hade testat olika karakteristisk?

Har du ändrat var i rummet du spelar in? Det påverkar ju inspelningen.

Har du testat att spela in i stereo? Antingen i xy eller en närmikad och en som agerar rumsmik. Kan vara värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Mycket utav tonen sitter i fingrarna med. Ett fingerplock som inte är synkroniserat mellan vänster och högerhand kan leda till att man dämpar klangen med någon av händerna.

Om du lyssnar noga, hör du då när fingrarna från din högra hand knäpper på strängarna? Klingar det rent, eller får du något missljud här?

Ibland slarvar man med vänsterhanden bara för att man koncentrerar sig på plockandet. Lätt hänt att man råkar dämpa någon sträng med just vänsterhanden då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du gitarr lika bra som du spelar dragspel kanske lösningen är att inte komprimera gitarren alls.

I en poplåt med programmerade trummor o hela köret passar det med komprimerade ak strumming gitarrer, men i en luftig inspelning tillsammans med ett dragspel blir det nog bara sämre med kompressor. Spelar jag in min ak genom LA-610 channelstrippen ställer jag kompressionen så pyttelite att nålen nästan inte rör sig alls, eller inte alls om jag inte spelar hårt.

Testa NTA2 i omni riktigt nära ljudhålet, o ADKn ca en halvmeter ut. Lyssna i mono i lurarna när du försöker hitta bästa mickplaceringarna. Ofta tycker jag det bara blir sämre med två mickar, hur mycket jobb man än lägger ner på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...