Jump to content
Annons

Hur blir man bättre


Villa Superstar

Recommended Posts

Har nu sysslat med att komponera låtar i omkring 7 månader och jag tycker att allt jag gör låter likadant. Här är en av mina första låtar och här är den senaste, båda låter väldigt lika (förutom att den första är i midi-format och därför av naturliga skäl har mycket sämre ljudkvalitet) och jag gillar det inte alls 😛.

Jag försöker läsa en del om komponering/musikteori (eftersom jag var för lat att lära mig sånt när jag var yngre och spelade piano 😄) på nätet och har lärt mig en del men det känns ändå inte som att jag utvecklas. Jag har försökt att gå tillväga på olika vis när jag komponerar, börja med att skapa melodi/ackord/trumkomp/basslinga och gå därifrån men det hjälper inte. Ofta går jag in med tanken att "nu ska jag skapa nåt som är annorlunda" men i slutändan blir det samma sak i alla fall 🙂.

Nu vänder jag mig istället till er kära forummedlemmar.

Hur blir man bättre på att komponera låtar?

Vilka upptäckter har varit avgörande i er utveckling som musikskapare?

PS: Om inte låtlänkarna fungerar gå in här i stället och lyssna på den översta låten i respektive lista (eller lyssna på någon annan, alla låter ju ändå lika 😉).

Redigerat av Villa Superstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du använder mycket parallella mönster. Om det är det man vill åt så visst är det inget fel med det, men ända sedan barocken och även tidigare så är grundreglerna:

* undvik paralleller i stämmorna (oktaver och kvinter har en tendens att sticka ut och låta medeltid - eller monstergitarr)

* låt inte alla stämmor gå åt samma håll hela tiden. fin stämmföring, motrörelser, överbindningar, förhållningar och föruttagningar osv är viktiga element. (enligt normen, finns alltid undantag)

* välj ett bra upplägg på harmonierna och undvik att fördubbla för mycket. det vill säga: 4 grundtoner i dina harmonier så fattar man kanske mer än man vill vilken grundtonen är, 3 stora terser så är det helt klart att det är ett durackord osv. jag överdriver lite men du fattar vinken.

Ska man gå ännu längre så kan man undvika vissa överstigande och förminskade intervall, låta förhållningstoner upplösas "rätt" osv.

Det där var lite regler ur den klassiska harmoniläran, som är bra att kunna vilken än genren är. Principerna om fördubblingar, läge och upplägg av harmonierna och stämföring finns i stort sett all musik. Det är finliret som färgar och ger det lilla extra till musiken.

Jag föreslår att du lär dig lite mer teori även om det kan kännas jobbigt. Eller iaf lite mer om hur harmonier och ackordföljder klingar. Det är lätt att man fastnar i det man redan kan och tycker låter bra. Sedan kommer det att komma allt mer eftersom och teoretiska regler används som stöttepelare, förklaring och hjälpmedel, lås dig inte vid att man måste göra på ett visst sätt. Även det blir tråkigt.

Men experimentera med klanger vid instrumentet också. Ett fint gehör är den bästa egenskapen en musiker kan ha.

R/ Jag tycker att det är lättast att börja låtskriveriet med en harmoniföljd. Sätt igång ett beat och experimentera fram harmonier, basgång eller melodi som en start. Har du grundstommen så är det lättare att bygga på. Återigen är det bra att känna till lite harmonilära. mellandominanter, medianter osv.

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Komponera, komponera och åter igen komponera...mycket och lyssna på mycke musik oxå. Olika sorters musik och sedan komponera, komponera och komponera jääääätte mycket. Spela spela spela...hela tiden.

Lite tips från mig bara.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa lägga andra ackord till låtar. Ta nån av dina melodier. Testa på ett piano tex. Försök hitta såna ackord du inte kommer att tänka på direkt. Pröva istället andra varianter, ibland kan det göra skillnad att bara lägga om bastonen så den leder nånvart istället för att ligga kvar på grundtonen.

Du kan också färga ackorden.. testa lägga till en 7a eller 6a nånstans här o var

enkelt ex,

C - F - G - C

->

C6 - Fmaj7 - G6 - C6

Försök bygga upp låten på något sätt. Låten ska vara intressant och kanske leda till någon höjdpunkt eller vändning och sen kanske gå tillbaka för att sluta..

Början och slutet är som mest viktiga. Början som gör att man vill fortsätta lyssna och slutet som gör att man tycker att det va ju en bra låt. Pröva göra en vändning i låten nån gång, ett oväntat tonartsbyte tex.

Har inte lyssnat på dina låtar, det är hursomhelst viktigt att bygga en skön grund först..och lyssna på vad grahn säger

🙂

edit: förtyydligade

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

schopin: Stort tack för ett uttömmande inlägg även om jag inte riktigt hängde med på alla termer (verkar som jag behöver läsa på sånt också 🙂)

Diwic: Dags att lära sig allt först då 😳.

slaptap: Har funderat på det där lite, brukar bollplanka lite mot mina syskon men det brukar inte vara särskilt uttömmande. Känns lite grann också som att jag måste bli lite bättre innan jag kan samarbeta med någon utan att skämmas 🙂.

Grahn: Jag försöker komponera så mycket jag kan (blir väl minst en låt i veckan) men grejen är att jag inte tycker att jag blir bättre utan har kört fast i samma hjulspår. Musik lyssnar jag väl också på i stort sett jämnt.

Jazzman: Tack för tipsen, ska försöka tänka på det där. Jag har länge varit fast i C-Dm-Em-F-G-Am 😱.

Verkar som att det är musikteori som är grejen alltså. Någon som vet någon bra webbsida eller bok (gärna svenska men absolut inget krav) med sådant?

Fortsätt skriv, jag är jättetacksam för alla förslag 😲.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jazzman: Tackar, ska kolla upp dina länkar 🙂.

Jag lirade piano varje fall, blir väl inte jättemycket nuförtiden.

Mitt mål är väl att göra någon sorts pop/rock av den lite äldre stilen typ 60/70-tal fast som det är nu kan man nog inte kalla min musik för det 🙂.

Grahn: Japp, ska försöka 😳 (och det har jag oftast också, annars skulle jag inte hålla på med det här).

Håller på och läser Chordwizard - How music works just nu, hoppas att det ska ge lite grundläggande förståelse i alla fall. Men fortsätt skriv, man kan aldrig få nog med bra tps 😱.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra. En annan grej jag tänkte på nu är att planka andra låtar. Kom i underfund med hur en låt är uppbyggd. Ackord, takt, tempo.

Alltså ta ut andras musik och lira in covers. Att planka låtar är en bra övning för musikörat också.

...ja och så lär dig nya coola ackord som sagt.

Och så en grej till: Ha tålamod.

🙂

Edit: La till lite grejer.

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

...jag måste bli lite bättre innan jag kan samarbeta med någon utan att skämmas...

Man ska aldrig skämmas över sin kreativitet och sina försök att skapa något. Samarbeten och "jamning" är givande och lärorikt, och någonstans ska man börja. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grahn: Har försökt lite grann det där med att kopiera andras låtar tidigare, men det var mer i inspirationssyfte så det är ju inte riktigt samma sak 😄.

slaptap: Kanske inte, men jag vill nog åtminstone plugga in lite termer och sånt så jag förstår den som jag samarbetar med först. Men jag ska satsa på att läsa in lite musikteori i några dagar sen kanske jag är redo 😉.

Tack för alla svar och ös gärna på med mer, inga tips är för små för att nämnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några trioler här och där är aldrig fel, då det finns tendensar att det låter lite "styltigt" någon gång. För övrigt så finns det ju inget som är direkt "fel"!

Förresten, prova att göra något helt annorlunda en gång, plocka det bästa?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Håller delvis med Fyffes. Prova att se hur långt du kan tämja dina gränser.

Vi fick en uppgift en gång på arrangeringslinjen att skriva ett så fult stycke som möjligt, det satte fart på tankearbetet. Man skrev, och lyssnade "Är det här tillräckligt fult?" Nej, fulare kan det bli. Skriva om. Är det här tillräckliigt fult etc.

Själv har jag haft problem med att min harmonik har varit för lam, ointressant och alldeles för förutsägbar. För att komma tillrätta med det problemet började jag skriva låtar som var så harmoniskt Way-out som möjligt. Det har gett en hel del kan jag säga. Så mitt tips är att börja fokusera på en sak som du tycker är ett problem och jobba med det. Det kan vara harmonik, melodiskapande, komp eller något helt annat.

Mitt största misstag var att jag skolade mig för mycket inom den klassiska harmoniken men jag kom tillbaka genom att lyssna på "the Mopeds" samt att skriva mycket eget.

Lycka till

KluZ

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Lyssna på mycket olika sorters musik. Försök skaffa noter och följ med under tiden du lyssnar. Ta reda på vad som händer, varför stiger stämmningen här och sjunker där osv. Skriv ett litet Bach stycke ett Bowie, Stones, Beatles m.m. Men framför allt lyssna kreativt, försök höra vad det är dom gör musikaliskt. Djävligt tråkigt, men nyttigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett exempel... jag har spelat gitarr i femton år, och trodde hela tiden att det fanns genvägar. men det finns inte (enligt mig), utan du får öva, öva, öva. lyssna på mycket musik. skriv en massa låtar som kanske blir skitdåliga, men sedan nästa låt blir lite lite bättre. nästa låt igen blir kanske detsamma, men sedan tre fyra låtar senare upptäcker du att du har "progressed".

det händer inte på en dag, utan man får orka med tiden det tar att lära sig.

mvh rickard gerthsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir man bättre på att komponera?

Den gamla klichén "övning ger färdighet" stämmer bra överrens på det mesta. Förstår inte riktigt det där med att en del verkar tro att så fort man startat ett musikprogram, eller skaffat en gitarr/klaviatur så kan man skriva färdiga och bra låtar och arrangemang och/eller göra en bra produktion över en natt.

Precis som du inte kan lära dig köra bil på två andetag, så kan du inte trolla med knäna för lära dig att bli en duktig kompositör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt tips är att träna mycket.

Planka en låt om dagen. (Alltså lyssna, skriv ner melodien, skriv upp ackorden). Alla sorters musik funkar, från 1200-tal till idag.

Komponera sen en låt om dagen, kanske i samma stil.

Ta sedan veckans resultat och gå till andra personer och be dem kritisera.

Det svåra är att följa tipset.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

D-Vibe & Punkrockdude: Självklart blir man inte en fullfjädrad musikmästare på en kvart men saken är den att jag inte tycker att jag blir bättre med tiden och det är därför som jag ber om hjälp.

Hemluth: Jag skulle nog säga att jag behöver tips på båda två 😛.

Har nu läst igenom en del musikteori på internet också och jag måste säga att jag lärt mig en hel del (vet dock inte om det kommer ha nån inverkan på min musik men ändå 😕).

Tack för alla tips och fortsätt gärna tipsa 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda tipset jag har är att du får leta upp dina favoritlåtar, stycka sönder dem, studera dem, fundera över hur de är uppbyggda, och framförallt varför de är uppbyggda så. Hittar du samband? Hur är mixningen utförd? Atmosfären?

Det finns mycket att upptäcka bara man lägger manken till..

Link to comment
Dela på andra sajter

cOSMO (oregistrerad)

Tjena

Jag har ett litet konkret tips till dig..

Jag hade samma problem som du och stångade mig blodig för

att få lite variation på mina låtar.

Jag kom på min lösning, kanske inte rätt för dig men ändå.

Jag började för ett tag sedan att spela in sången först..

dvs Lägg ett grundkomp bestående av endast trummor.

Sjung en melodi med eller utan text vad som helst..

Spela upp och lyssna.

Lägg en skön effect så det blir lite roligt att lyssna på..

Lägg en loop och börja prova dig fram med bas, accord osv..

Jag kom på att mina låtar var tråkiga beroende på att min sång följde

accorden som ett plåster..den viktigaste delen i en sång är ju sångmelodin..

Jag lärde mig otroligt mycket på detta sätt och är idag kanonnöjd med

mina melodier iallafall..

obs Ta ut en ton innan du sjunger så allt inte blir surt..svårt att spela då..

Kanske värt ett test..

mvh cOSMO

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in sång först är ganska bra om man inte är kunnig om hur man skall arrangera musik till just den rösten.

Personligen anser jag inte på långa vägar att det skulle vara melodin som är viktigast i en låt. Snarare tvärt om. Melodin är helt irrelevent (så länge som den någorlunda ackordtonerna). Jag skulle absolut kunna göra hur många melodier som helt till en ackordföljd, bara den är bra. Det fungerar helt klart för mig. Är bara ackordföljden bra så blir melodin naturligt bra.

Om du vill lära dig arrangera så har jag ett jättebra och enkelt tips. Ta din favoritlåt, spela in en cover på den med samtliga stämmor. Mixa och lek med det. Sedan slår jag vad om att du fått en hel del erfarenhet om arrangemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

cOSMO (oregistrerad)
Personligen anser jag inte på långa vägar att det skulle vara melodin som är viktigast i en låt. Snarare tvärt om. Melodin är helt irrelevent

Ok, vilken tur att smaken är som baken, annars kanske allt skulle låta grå grå grå grå grå...... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Jag har ett litet konkret tips till dig..

Jag hade samma problem som du och stångade mig blodig för

att få lite variation på mina låtar.

Jag kom på min lösning, kanske inte rätt för dig men ändå.

Jag började för ett tag sedan att spela in sången först..

dvs Lägg ett grundkomp bestående av endast trummor.

Sjung en melodi med eller utan text vad som helst..

Spela upp och lyssna.

Lägg en skön effect så det blir lite roligt att lyssna på..

Lägg en loop och börja prova dig fram med bas, accord osv..

Jag kom på att mina låtar var tråkiga beroende på att min sång följde

accorden som ett plåster..den viktigaste delen i en sång är ju sångmelodin..

Jag lärde mig otroligt mycket på detta sätt och är idag kanonnöjd med

mina melodier iallafall..

obs Ta ut en ton innan du sjunger så allt inte blir surt..svårt att spela då..

Kanske värt ett test..

mvh cOSMO

Innan jag läste ditt svar hade jag samma fundering i huvet.. man kör fast i gamla banor, så jag tänkte om man ska prova att vända på det och göra som du säger, lägga en schön rytm och sedan improvisera fram melodin... har kommit på att man lägger ofta ackord efter där DE låter bra..inte hur de låter till sången..eller melodin.

Och jag anser också att melodin är grymt viktig.. näst efter rytmen då 🙁

Som svar på trådskaparens fråga: Våga bryt dina egna ramar och mönster..gör något som du i första ledet tycker låter för j#%¤&/ligt... det är troligtvis då enbart för att ditt öra är ovant mot det nya..

Tänk efter.. hur många gånger har du inte hört en låt som du tycker låter skit...bara för att efter 3:e gången tycka att det är svårt att bli av med den ur huvet? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, asså...många bra tips har du (vi) fått. Jag har samma problem, att inte kunna göra bättre låtar än vad jag gör. I mitt fall handlar det nog om att sänka ribban och helt enkelt göra skräpmusik för skojs skull och kanske långsamt, med erfarenhet, lära mig att göra lite bättre låtar. Den inställningen duger nog inte om man har stora ambitioner. Jag säger bara: lycka till till oss! (Här skulle sitta en dubbel-smiley som skålar med var sitt glas öl men jag kan inte skriva en en sådan smiley).

Link to comment
Dela på andra sajter

Haj på daj!

Ett litet tips om du spelar gitarr är att stämma upp

gitarren ett halvt tonsteg. Man blir på nåt sätt mer

kreativ då om man inte är van vid att ha den i den

stämningen.

Så måste man öva sönder sig också och inte fastna

vid samma musikstil.

🙂 höh?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrollerat kaos. Och förhoppningsvis lärande kaos.

Det är så vackert att jag nästan börjar grina 🙂

Jag håller med dig. Själv har jag lirat piano hela livet utan vare sig glasögonprydd pianofröken eller grå-grå-grå-textböcker men sitter ändå och hammrar fram både det ena och andra. Jag kan väl lite termer, samt vet ungefär hur notsystem är uppbyggda men i stort sett är jag gröngöling vad gäller musikteori ( iallafall den skrivna musikteorin. Gehörsmusikteorin anser jag inte att det är något fel på ).

Jag tror mycket handlar om, precis som ni säger, att våga jobba på annorlunda sätt. Jag sätte ofta igång en metronom, föröker lägga en pianogrundstämma men tröttnar snabbt eftersom det låter horibelt, blir fel, och allmänt helt fantasilöst.

Men så ibland kan det lossna. Om jag hookar upp en elgitarr, sätter fullt ös på disten, och rockar loss så kan jag mycket väl få ihop någonting nytt. Stänger jag av metronomen och bara skapar fritt så kanske jag får en helt ny infallsvinkel. Börjar jag med basen så kanske hela låten får en grundstomme som behövs för att orka fortsätta.

Kort sagt tror jag att det handlar om trial and error tills man kommer fram till det arbetssätt som passar bäst för en själv. Dock gäller det att vara aktsam och leta nya arbetsmetoder så fort ens krationer börjar bli stela, tråkiga, variationslösa och låter precis som allt annat.

Jag tror även att det finns många andra faktorer som är minst lika viktiga ( t ex musikteori, studier av annan musik o.s.v ) men jag tror att ledordet inom samtliga kategorier är att våga göra det där "leap of fate". Kasta sig ut. Kör hårt. Rock on. Party on, Wayne. It´s peanut butter jelly time kort och gott.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Shit pommes vad många fina svar jag har fått, tackar och bockar 😄.

Ska försöka att variera mig i mitt tillvägagångsätt och våga göra annorlunda saker som låter "fult". Jag har på senaste tiden (efter att ha läst in mig på lite mer musikteori) börjat söka upp ackord för massa olika låtar och försöka kolla på hur dom är uppbyggda. Tänkte göra samma sak med melodier senare, men det känns inte som ett lika stort problem som ackorden.

cOSMO: Väl värt ett försök. Ska försöka det där med att ta ut men muntlig melodi innan jag börjar klinka på klaviaturet (även om jag sjunger som en kratta :rolleyes:).

demoniqus: Sant sant, ska prova det.

rewind: Spelar inte gitarr men ska prova att fixa till klaviaturet på nåt vis 😄.

Fredrikmo: Skål på dig 🙂!

Fortsätt gärna tipsa, jag tar tacksamt emot allt ni har 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...