Jump to content
Annons

Den absolut bästa budget preampen?


prototyp

Recommended Posts

Hej. Julen börjar närma sig och ni vet nog alla vad som menas med det.... MER UTRUSTNING!!!! 😎

ha ha .. skämt o sido så letar jag efter den absolut bästa mick preampen till min ADK A48 (rör mick , neumann kopia som låter heeelt sjukt bra) för ett par tusen. Vad tror ni? Är det Golden Age pre73 som är det självklara valet?

Eftersom jag har en rör mick så ger den redan ifrån sig lite brus tror ni att detta kommer bli MYCKET högre via en GA pre73? Är det bättre att köra solid state när det handlar om så låg summa?

Tack på förhand.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Pre73 är förmodligen inte den optimala preampen om det bara handlar om att jaga brus. Originalet neve och kopian pre73 använder en BC184c bipolär transistor i sitt ingångssteg. FET transistorer har bättre brus egenskaper. Arbetspunkten i konstruktionen för transistorn är inte heller den optimal map för

brus. Så det går helt säkert att bygga preamps med mindre brus. Tex line audio design skulle kunna vara ett sånt alternativ. Men skillnaden är inte så stor. Vill du minska bruset så ska du byta mic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte redan ett ljudkort eller preamp? Så stor skillnad är det inte på olika preampar, har du inte funderat på en bra kompressorburk i stället? Jag har en fin Audient Mico till min TLM49, men det vete f-n om jag hör skillnad på Micon o de preampar som sitter i Tascamportan.

Däremot blir det riktigt snygg, läckert och vintage med en bra kompressorburk. Jag tycker det är först med en sån man verkligen hör hur bra micken är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till er alla för era svar. Jag menade dock inte att jag har mycket brus redan nu, jag har lågt brus men som ni vet så medför rör alltid lite "bakgrunds" brus så jag tänkte mer på om en GA preamp gör det bruset till något som t.o.m kommer låta fult i mix statiet eller om det kanske bara boostas pyttelite?

Byta mick vill jag inte göra, min adk a48 passar så otroligt bra på min röst. Har aldrig hört något bättre och då har jag tidigare haft en studio med se electronics gemini 2, neotek espirit bord, UA la-610 o mitt tc electronics konnekt 6 + adk a48 med en sE iso skärm i mitt sovrum utklassar den tidigare nämnda signal kedjan.

Nilsson; jo jag har faktiskt funderat på en comp ochså men mer som tillägg till preampen, kanske en preamp med inbyggd comp? Vad tror ni?

MVH

@vmbr jag kör micken direkt in i TC ljudkortet för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för tipset bullerbyn men är inget fan av behringer (förutom deras behringer b-2 pro mick som var min första studio mick ha ha).. Såklart väldigt prisvärda produkter men jag är så jävla petig med hur saker o ting låter. 1900kr för 8 preamps känns alldeles för billigt då tror jag att det blir bättre ljud med mitt ljudkort.. Jag behöver endast 1 preamp! Ska alltså bara koppla in mic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson; audient mico är förövrigt en preamp?!

EDIT; Jag är inte ute efter o minska brus nivån utan självklart för o förbättra ljud kvaliten. TC's preamps är clean och fina men det lilla extra saknas

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för tipset bullerbyn men är inget fan av behringer (förutom deras behringer b-2 pro mick som var min första studio mick ha ha).. Såklart väldigt prisvärda produkter men jag är så jävla petig med hur saker o ting låter. 1900kr för 8 preamps känns alldeles för billigt då tror jag att det blir bättre ljud med mitt ljudkort.. Jag behöver endast 1 preamp! Ska alltså bara koppla in mic.

Jo den är läskigt billig men efter att ha läst tråden på Gearslutz http://www.gearslutz.com/board/gear-shoot-outs-sound-file-comparisons-audio-tests/335267-lynx-aurora-16-vs-behringer-ada8000.html Där de a/b testar den mot Lynx Aurora som kostar över 20000:-, så kunde jag inte låta bli. Går skiten sönder så gråter jag inte direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Freudian.... nu blev jag alldeles för sugen ... 🙁 Måste tyvärr vänta tills 24e december kommer så kan inte slå till på några beggade grejer för tillfället. TL preampen hade varit det perfekta för mig.. comp, eq, fina preamps. tusan ochså 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson; audient mico är förövrigt en preamp?!

Javisst. Jag menade bara att jag personligen tycker det ger för pengarna med en bra kompressor än en ny preamp. Det finns ju en del goa channelstrippar med både preamp, kompressor och ev lite annat som tex eq. Jag har LA-610 och tycker det är underbart, för dyrt o kanske onödigt till en hemstudio där jag leker själv, men va fan.

De här kompressorerna får grymt bra kritik, den här kostar bara en tusing

http://vend.se/ad.php?199809

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay då förstår jag Nilsson 🙂 Jag ÄLSKAR 610'an!!!! Men alldeles för dyr för o ha hemma som du själv sa. Jag har faktiskt tänkt mycket på en RNC , min allra första tanke var då en GAP + RNC men tankarna går mycket kring en line audio + rnc nu istället. Vill ha så klart ljud som möjligt, eftersom adk'n ger otroligt mycket värme kanske jag inte behöver en preamp som färgar mycket.

Vad det gäller sång så är jag själv sugen på denna:http://www.lindellau...index.php/18xs/ Verkar vara en klar konkurrent jämfört med Preamps som kostar det dubbla.

FAN vilken beauty!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller sång så är jag själv sugen på denna: http://www.lindellau...index.php/18xs/ Verkar vara en klar konkurrent jämfört med Preamps som kostar det dubbla.

Snygg. Men varför vill man kunna boosta vid både 20 o 30 hz?

Skön tungblues inspelning där också, trummisen sackar som fan vid ca två minuter.

Vad kostar en sån låda då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay då förstår jag Nilsson 🙂 Jag ÄLSKAR 610'an!!!! Men alldeles för dyr för o ha hemma som du själv sa. Jag har faktiskt tänkt mycket på en RNC , min allra första tanke var då en GAP + RNC men tankarna går mycket kring en line audio + rnc nu istället. Vill ha så klart ljud som möjligt, eftersom adk'n ger otroligt mycket värme kanske jag inte behöver en preamp som färgar mycket.

FAN vilken beauty!!!!

Du tänker nog rätt, har du ett rörsound du gillar redan i micken så ska du nog inte ha en färgande preamp. Jag ska sälja en SPL DynaMaxx kompressor bara jag orkar annonsera ut den, den har jag kört ihop med Mico-preampen förut. Nu när jag köpte LA-610 har bägge blivit lite över, men Micon behåller jag nog. Det är en sån här, jag har köpt den av Claes, han är lite billigare än Thomann. Men kostade nog mer när jag köpte den. Den är fanemej brusfri. Bra padknappar o lowcuts plus "fasratt" o en sorts distsimuleringsratt...

http://webshop.holme...dient-mico.html

Edit jag har även en Line Audio tvåkanals preamp, den låter oxå skitbra.

Den borde jag också sälja kom jag på, haha. Är du intresserad kan jag göra nån testinspelning med den...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Köper ALLTID beggat dock så var det morsan som frågade idag om jag ville ha något i jul.. Man har ju växt ifrån det med jul lite så jag hade inte förväntat mig att få något eller liknande men nu när hon själv tog upp det så kom jag på att det "nog är lika bra att svara ja" hahah! Men kan ju inte bli mycket bättre nilsson ang. din line audio preamp, du får mer än gärna spela in ljud test osv.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...