Jump to content
Annons

Hur tänker ni kring referens låtar till sound? Följa slaviskt eller bara som just ref?


Casperfren

Recommended Posts

Hej!

Jag ska spela in ett band snart. Och har fått en referenslåt av dem hur dem vill att det ska låta. Nu till min fråga till er. Jag tycker att en liten vinkling av soundet nog skulle passa bättre. Skulle ni spelat in det med er vinklade vision eller följa referenslåten mer slaviskt?

Man ska ju kanske prata med bandet också 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har bandet förutsättningarna att sätta det slaviskt så kommer dom ju att låta som det "bandet"...då blir det ju lika kul att lyssna på som den där gamla aROCKER som försöker sig på olika plagiat!?

Äh, ge dom grundkonceptet...vill dom låta Depeche Mode så låt det hamna i det ljudlandskapet men inte "all the way"...är mitt tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som band tror jag att dom tjänar på att få "sitt eget sound", under förutsättning då att det låter bra.

Och då som mixare se referenslåten som en vägvisare som visar åt vilket håll skutan ska gå.

Snackade med en gitarrist i ett dödsmetalband för några år sedan, han sa att dom hade gått till en

utpräglad dansbandsstudio för att spela in och mixa en skiva. Och detta bara för att få ett eget sound

och inte låta som alla andra.

Om dom lyckades med detta kommer jag inte ihåg, av naturliga och ölindränkta skäl 😉

Men jag tycker att det är en smart idé.

Detta blev ju i och för sig lite OT, men ni överlever nog 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska spela in ett band snart. Och har fått en referenslåt av dem hur dem vill att det ska låta. Nu till min fråga till er. Jag tycker att en liten vinkling av soundet nog skulle passa bättre. Skulle ni spelat in det med er vinklade vision eller följa referenslåten mer slaviskt?

Man ska ju kanske prata med bandet också 🙂

Mvh

Prata med bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...