Jump to content
Annons

Hur fungerar egentligen basfrekvenser i hörlurar?


JJRockford

Recommended Posts

Någon gång läste jag att det är onödigt att köpa högtalare som går djupt ner i basen om man sitter i ett för litet rum när man ska mixa. En baston på t ex 50 Hz är just nästan 7 m lång, och har man ett kortare rum så kan man då rent fysiskt inte höra sådana bastoner korrekt.

I de fallen rekommenderas man att lyssna i hörlurar. Men hur fungerar egentligen basfrekvenser i hörlurar? För inte är ens hörselgångar några 7 meter? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har också hört/läst det där någon gång i tiden. Dock tror jag det gällde det längsta måttet i rummet, d.v.s. från ena nedre hörnet diagonalt tvärs över rummet till det övre motsatta hörnet. Teorin skulle vara att rummets längsta mått måste tillåta vågformen att utveckla sig.

Jag misstänker emellertid att det är starkt beroende på vad det är för material i väggarna. Basvågor har väl en tendens att mer eller mindre kunna klättra igenom de flesta material lätt som en plätt..?

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ... men kan du visa hur det har resonerats fram att man inte kan höra 50Hz-toner (korrekt, vad du nu även menar med det) i ett mindre rum?

Nämast en vägg är hastigheten noll (om väggen inte vibrerar) på luftpartiklarna i ljudvågen (det är därför man ska ha absorbenter en bit ut) och hastigheten är högre där du står en bit från väggen. För en lång våg (bas) blir dessa skillnader större. Upplevd bas beror på var du står i rummet.

Sedan kan det ju finnas problem om en rumsmod ligger i närheten av 50Hz

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon gång läste jag att det är onödigt att köpa högtalare som går djupt ner i basen om man sitter i ett för litet rum när man ska mixa. En baston på t ex 50 Hz är just nästan 7 m lång, och har man ett kortare rum så kan man då rent fysiskt inte höra sådana bastoner korrekt.

I de fallen rekommenderas man att lyssna i hörlurar. Men hur fungerar egentligen basfrekvenser i hörlurar? För inte är ens hörselgångar några 7 meter? 🙂

Jag har läst det också i något forum någon gång och det har jag sorterat in under kategorin "människor som inte vet vad dom pratar om på forum" Men den dagen jag läser ett mer ordentligt inlägg med mycket fakta så kanske jag överväger att det ligger något i det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst det också i något forum någon gång och det har jag sorterat in under kategorin "människor som inte vet vad dom pratar om på forum" Men den dagen jag läser ett mer ordentligt inlägg med mycket fakta så kanske jag överväger att det ligger något i det.

Så ditt bidrag till tråden är alltså att du tycker att vi andra bör känna till att du inte vill läsa tråden. Varför är detta intressant för oss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har relevans om man har oändligt stela väggar och lufttätt rum, men normala väggar är ju inte oändligt stela, utan de släpper igenom basen - och då är det inga problem på det sättet att frekvenserna måste ha "stöd" av rummet för att höras.

Det som blir problem är ju stående vågor, som skapar besvärliga rumsmoder med förstärkningar och utsläckningar som följd om man inte har ordentlig akustikbehandling - men i lurarna hör du bara direktljudet och det finns inget rum som ställer till problem.

Hade det stämt att frekvenserna måste ha "stöd", så hade man ju inte kunnat lyssna på ljud med frekvenser som har längre våglängd än kanske 2-3cm i lurar, eftersom det är så nära örat som elementen sitter, så det faller på sin egen orimlighet...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Så ditt bidrag till tråden är alltså att du tycker att vi andra bör känna till att du inte vill läsa tråden. Varför är detta intressant för oss?

Nu skrev jag ju - Men den dagen jag läser ett mer ordentligt inlägg med mycket fakta så kanske jag överväger att det ligger något i det. -

Alltså med det betyder att jag tror det är skitsnack men jag är inte sämre än att jag kan erkänna något när det blir bevisat och jag är fortfarande intresserad av att läsa för annars har jag ju inte skrivit den meningen.

Och mitt bidrag är givetvis att berätta att jag inte tror på det. 🙂

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon gång läste jag att det är onödigt att köpa högtalare som går djupt ner i basen om man sitter i ett för litet rum när man ska mixa. En baston på t ex 50 Hz är just nästan 7 m lång, och har man ett kortare rum så kan man då rent fysiskt inte höra sådana bastoner korrekt.

I de fallen rekommenderas man att lyssna i hörlurar. Men hur fungerar egentligen basfrekvenser i hörlurar? För inte är ens hörselgångar några 7 meter? 🙂

Membranet i hörluren sätter luften mellan öra och lur i svängning (i exemplet 50 svängningar per sekund) vilket fortplantar sig till trumhinnan. Hur lång en våg är spelar ingen roll i örat. En ljudvåg behöver inte "få plats" i ett rum/utrymme/öra, man hör den ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev jag ju - Men den dagen jag läser ett mer ordentligt inlägg med mycket fakta så kanske jag överväger att det ligger något i det. -

Alltså med det betyder att jag tror det är skitsnack men jag är inte sämre än att jag kan erkänna något när det blir bevisat och jag är fortfarande intresserad av att läsa för annars har jag ju inte skrivit den meningen.

Och mitt bidrag är givetvis att berätta att jag inte tror på det. 🙂

Och varför skulle jag eller ngn annan vara intresserad av vad du tror/inte tror på om du inte kan motivera detta på något sätt? Är det hybris light eller är frågan infekterad av ngn anledning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför skulle jag eller ngn annan vara intresserad av vad du tror/inte tror på om du inte kan motivera detta på något sätt? Är det hybris light eller är frågan infekterad av ngn anledning?

Tjafsa får du göra med andra människor som tycker om att tjafsa, låt mig tipsa om en snubbe som heter Valle här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Membranet i hörluren sätter luften mellan öra och lur i svängning (i exemplet 50 svängningar per sekund) vilket fortplantar sig till trumhinnan. Hur lång en våg är spelar ingen roll i örat. En ljudvåg behöver inte "få plats" i ett rum/utrymme/öra, man hör den ändå.

Är det inte en annan säk med hörlur (än i ett rum) . Här ugörs ju ena "väggen" av ett vibrerande membran?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämast en vägg är hastigheten noll (om väggen inte vibrerar) på luftpartiklarna i ljudvågen (det är därför man ska ha absorbenter en bit ut) och hastigheten är högre där du står en bit från väggen. För en lång våg (bas) blir dessa skillnader större. Upplevd bas beror på var du står i rummet.

Jag förstår inte ... kan vi eller kan vi inte höra 50Hz i det givna rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjafsa får du göra med andra människor som tycker om att tjafsa, låt mig tipsa om en snubbe som heter Valle här på forumet.

För det första var det där ett personangrepp.

För det andra; att anklaga andra för att tjafsa bara för att man själv har skitit i det blå skåpet är jävligt patetiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte först att det lät rimligt, men nu när jag tänker efter så kanske det inte var så smart 🙂

Jag menar, om man för resonemangets skull, delar upp en ljudvåg i ett (oändligt) antal samples, så träffas ju bara örat av en enda sample vid ett visst givet ögonblick. Och skapar sig sen själv en uppfattning om vad det är man hör när man fått ett antal samples.

Så det man eventuellt får problem med i små rum är väl snarare, om dom inte är väl avdämpade, att i alla fall en del av ljudvågen hinner studsa i någon vägg så att man så att säga hör en tidigare del av signalen samtidigt som en senare. Det kanske är det som kallas stående vågor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon gång läste jag att det är onödigt att köpa högtalare som går djupt ner i basen om man sitter i ett för litet rum när man ska mixa. En baston på t ex 50 Hz är just nästan 7 m lång, och har man ett kortare rum så kan man då rent fysiskt inte höra sådana bastoner korrekt.

I de fallen rekommenderas man att lyssna i hörlurar. Men hur fungerar egentligen basfrekvenser i hörlurar? För inte är ens hörselgångar några 7 meter? 🙂

Inte så simpel fråga som det kanske verkar men jag ska försöka hålla mig kort om det lilla jag vet i ämnet.

Det absolut viktigaste att komma ihåg i denna frågan är det som AnthonyS är inne på. Det vi uppfattar som ljud är tryckförändringar (svängningar, oscillatoner). Lätt att glömma ibland när man tittar på grafer med sinusvågor och pratar om stående vågor med mera. Men ljud är alltså alltid en förändring av tryck som vi uppfattar som ljud.

Det gör det ganska enkelt att svara på frågan om hörlurar. Vi hör basen för att vi uppfattar tryckförändringen.

Avståndslagen säger att energin/styrkan halveras vid varje fördubbling av avståndet. Eftersom hörluren sitter så nära örat blir avståndet mångdubblat innan ljudvågen sprids ut och träffar första reflektionspunkten. Det betyder att reflektionerna i rummet från hörluren i princip är försumbara.

Så blir det inte med högtalarna eftersom vi sitter en bit ifrån (förhoppningsvis 😄).

Hur blir det då med högtalarna? Förenklat: Ljudvågorna vill alltid sprida ut sig. Dessa reflekteras mot rummets väggar med allt det innebär (bla som Claes var inne på).

I de väldigt låga frekvenserna när vi närmar oss att avståndet understiger en halv våglängd så reflekteras "vågorna" innan de hunnit utvecklas och till slut blir det som att hela rummet pumpar istället. Tom Hidley brukar beskriva det som när man klämmer på en ballong.

Så visst hör man basen även där men det kan var väldigt svårt, om inte omöjligt, att förutsäga hur den kommer att bete sig på grund av detta (svårt nog även innan).

Ibland kan det hjälpa om rummet läcker lite lågbas (vilket det oftast gör). 😉

Redigerat av cborg
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Membranet i hörluren sätter luften mellan öra och lur i svängning (i exemplet 50 svängningar per sekund) vilket fortplantar sig till trumhinnan. Hur lång en våg är spelar ingen roll i örat. En ljudvåg behöver inte "få plats" i ett rum/utrymme/öra, man hör den ändå.

Det där lät vettigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte ... kan vi eller kan vi inte höra 50Hz i det givna rummet?

Beroende på var du sitter i rummet upplevs basen olika hög i volym. Det gör det svårt att mixa för det beror på var du sitter och mixar, så vad är då "rätt" bas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom hörluren sitter så nära örat blir avståndet mångdubblat innan ljudvågen sprids ut och träffar första reflektionspunkten.

Mångdubblat i förhållande till vad?

Vad menar du med första reflektionspunkten i en hörlur, kan du ta ett exempel på en sådan punkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mångdubblat i förhållande till vad?

Vad menar du med första reflektionspunkten i en hörlur, kan du ta ett exempel på en sådan punkt?

Så här:

Avstånd hörlur<->öra = någon centimeter kanske.

Avstånd hörlur<->skärm/sidovägg = någon meter eller mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här:

Avstånd hörlur<->öra = någon centimeter kanske.

Avstånd hörlur<->skärm/sidovägg = någon meter eller mer.

Men hur utvecklas en basvåg (säg 50Hz) mellan hörlurens membran och örat? avståndet 1cm och vågens längd = 6,8m (vid utbredningshastighet 340 m/s). 20kHz (som få hör) har våglängden 1,7cm. Så den vågen är också längre än avståndet mellan membran och öra. Inga hörbara vågor "får plats". Problem med "rumsmoder" bör därför vara små. Antagligen böljar vågorna fram och tillbaka enligt "ballong-modellen"?

De lagarna vi normalt använder med 1/R^2 gäller långt ifrån källan. Inte närfält. Om jag minns rätt så är inte ens tryck och hastighet i motfas som vi brukar räkna med långt från källan, utan beskrivs med en annan fasvinkel (jw), Någon?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att många gör det hela allt för komplicerat det här.. När det gäller högtalare i ett rum med väggar så uppstår ju reflexer i med och motfas.. Men då det gäller hörlurar så är ju avsaknaden av rum total! Så det är tryck som gäller.. Enkelt att bevisa.. Lyssna på en basfet låt i lurar och dra ut lurarna ca 2 cm från öronen så hör ni ju hur fatalt basen avtar! Lite som proximityeffekten på en dynamisk mic, fast tvärs om.. http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_effect_(audio)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att många gör det hela allt för komplicerat det här.. När det gäller högtalare i ett rum med väggar så uppstår ju reflexer i med och motfas.. Men då det gäller hörlurar så är ju avsaknaden av rum total! Så det är tryck som gäller

Det är väl alltid tryck som gäller i kommunikationen med trumhinnan?

Lyssna på en basfet låt i lurar och dra ut lurarna ca 2 cm från öronen så hör ni ju hur fatalt basen avtar! Lite som proximityeffekten på en dynamisk mic, fast tvärs om..

Kommer sig inte proximity effekten av riktad karaktäristik hos en mic?

Lyssna på en basfet låt i lurar och dra ut lurarna ca 2 cm från öronen så hör ni ju hur fatalt basen avtar!

Du tror inte att basen har med den inneslutna luftvolymen mellan öra och membran att göra? Om du har ett par lurar med pads och pressar ihop lurarna (ngn halv centimeter) så att örat ligger tätt emot "membranet" får jag ialla fall ingen dramatisk öking av bas. Däremot om jag "lossar" lurarna ngn halvcentimeter från huvudet, minskar den ganska mycket. Pröva gärna !

läs om "tung bas" t ex http://www.sony.se/product/hps-prestige-headband/mdr-10rc

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror inte att basen har med den inneslutna luftvolymen mellan öra och membran att göra? Om du har ett par lurar med pads och pressar ihop lurarna (ngn halv centimeter) så att örat ligger tätt emot "membranet" får jag ialla fall ingen dramatisk öking av bas. Däremot om jag "lossar" lurarna ngn halvcentimeter från huvudet, minskar den ganska mycket. Pröva gärna !

läs om "tung bas" t ex http://www.sony.se/p...adband/mdr-10rc

Näe jag tror inte att det har med att det är ett slutet utrymme att göra eftersom jag oftast använder öppna lurar.

EDIT: Såg artikeln från Sony. Jag hävdar att de det skrev om "tung bas" är helt fel eftersom högtalarelementets rörelse motarbetas att trycket i en sluten kåpa. Det är väl känt att öppna lurar går (återger) djupare ner i basen. Har själv ett par Ultrasone PRO2500 som jag använder då jag vill analysera djupbas.. De är öppna lurar.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Näe jag tror inte att det har med att det är ett slutet utrymme att göra eftersom jag oftast använder öppna lurar.

EDIT: Såg artikeln från Sony. Jag hävdar att de det skrev om "tung bas" är helt fel eftersom högtalarelementets rörelse motarbetas att trycket i en sluten kåpa. Det är väl känt att öppna lurar går (återger) djupare ner i basen. Har själv ett par Ultrasone PRO2500 som jag använder då jag vill analysera djupbas.. De är öppna lurar.

Jag har nyss upptäckt att mina skitgamla slutna DT-150 klarar basen bättre än hela drösresten jag har. De låter bättre än allt i alla frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe jag tror inte att det har med att det är ett slutet utrymme att göra eftersom jag oftast använder öppna lurar.

Vad du använder är förstås intressant. Men frågan gäller hörlurar i allmänhet och vid slutna lurar och in-ears har den inneslutna volymen stor betydelse för konstruktionen, utgör en del av ljudfälts impedansen. Och särskilt då basåtergivningen. Så hörlurarna har också ett rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

DT-150 är en sluten lur och går ändå ner till fem hz! och upp till 30.000 hz!

http://europe.beyerd...hop/dt-150.html

Är det nån mer än jag som har såna?

Jag har ett par DT-150 från 80-talet ja... Men dom samlar damm numera. Tycker mina nya German Mastro slutna lurar ersätter dom bra.. Men det var och är bra lurar i alla fall!

EDIT: Tycker ändå att mina Ultrasone PRO 2500 lurar är ärligare/tydligare i basregistret!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par DT-150 från 80-talet ja... Men dom samlar damm numera. Tycker mina nya German Mastro slutna lurar ersätter dom bra.. Men det var och är bra lurar i alla fall!

EDIT: Tycker ändå att mina Ultrasone PRO 2500 lurar är ärligare/tydligare i basregistret!

Mina DT-150 har också samlat damm ganska länge. Fick för mig att testa dem nu, och nu tycker jag alla andra dyra lurar låter som gamla kassettkopior. Kanske har DT-150 överdriven diskant som passar gamla rocknrollöron? Men grejen är att allt, midden, basen och diskanten låter mkt tydligare. Ingen av de andra lurarna kan återge samma bas även om jag pressar på med bas-eq. Googlar man på dem är det många som håller dem för det bästa som finns, fast de bara kostar en dryg tusing. Det blir nog till att sälja nån av dyrlurarna. De har plötsligt hamnat på dammhyllan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...