Jump to content
Annons

Köpråd efterfrågas


Tranback

Recommended Posts

Jag har nu bestämt för att köpa ett apollo ljudkort och behöver då lite köpråd gällande andra grejer. Dels så har ju inte apollot MIDI så jag behöver ett midi-interface. Vad bör jag tänka på där? Är det någon som har några förslag?

Sen behöver jag ytterligare en ad/da omvandlare att ansluta via Adat då jag behöver fler in- och utgångar. Vad har ni för förslag där? Sen har jag en fråga kring apollot där också. Vad jag har förstått så kan man få 8 in- och utgångar via Adat anslutningarna på apollot. Men jag ser att den finns två Adat in och två ut på apollot. Borde man inte kunna få 16 in och ut då?

Väldigt tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är 8 i/o adat men du kan du dela upp dem till 4 per anslutning och få dubbelt så hög samplingsfrekvens. Ang. midiinterface så skulle jag rekommendera motus, kommer inte ihåg exakt vad det heter men kostar ca 750 på thomann. Det funkar riktigt bra!

Hur mycket pengar tänkte du lägga på en adda?

Jag har själv ett Apollo och ska köpa en universal audio twin-finity och en ssl vht 4-kanals preamp

Redigerat av Badertheinvader
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att det förslaget gör att du får 2 skilda karaktärer på preamps + ökad samplingsfrekvens (kolla in grejerna så förstår du!)

Edit: länkar:

http://www.thomann.de/se/universal_audio_4710d_twinfinity.htm

http://www.thomann.de/se/ssl_x_logic_alpha_vhd_pre.htm

http://www.thomann.de/se/mark_of_the_unicorn_fastlane_usb.htm

Redigerat av Badertheinvader
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för ditt svar! Motus MIDI känns ju väldigt lockande med tanke på det rimliga priset.

Gällande ad/da burken så lägger jag gärna ut så lite pengar som möjligt där. Behöver egentligen inga preamps utan bara linje in- och utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara den som är den, men hur avancerat MIDI-interface behöver du? Mina personliga erfarenheter är att en 150-kronors "USB-adapter" duger gott åt de flesta. Men du verkar ju sikta rätt högt i största allmänhet.

Vad gäller rimligt prissatta AD-omvandlare så gissar jag att Focusrite Octopre ligger bra till, men den har ju mikförstärkare vilket kanske känns lite onödigt (dock är det förhållandevis bra preamps i dem, transparenta och lågbrusiga men de klarar förmodligen inte bandmikar).

För övrigt har Behringer lanserat en efterföljare till ADA8000 vid namn ADA8200 vilken har MIDAS-designade preamps. Vet dock inget om huruvida AD-omvandlaren fått sig en uppfräschning eller inte, man kan tycka att den borde ha fått det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara den som är den, men hur avancerat MIDI-interface behöver du? Mina personliga erfarenheter är att en 150-kronors "USB-adapter" duger gott åt de flesta. Men du verkar ju sikta rätt högt i största allmänhet.

Min erfarenhet av halvkassa budget-interface har varit sjukt dålig! Jag har nog testat de flesta av de där (har t.ex spelat in en hel platta med digitala trummor) det ända som dög var detta motu-interfacet och ett inbyggt i ett presonus USB-kort. Allt annat dubbeltriggade, triggade inte alls och/eller hade extrem latency.

Jag kan själv känna att när det handlar om sånna här små summor så kan man lika väl lägga lite mer och veta att det funkar och att det inte kommer strula.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack tack och åter tack till Badertheinvader som berättade om sammanslagen enhet, tack som faaaaaan. Vet inte hur länga ja försökt leta och hitta info om ifall man kan koppla ihop 2 ljudkort och vad ja trodde så kunde man inte det men här har du ju länkat till lösningen så nu har ja kopplat in farsans fast track mopile pre och även mitt egna fast track kort så nu har ja tack vare det fått 4 ingångar som ja kan spela in på samtidigt, fy faaaaaaaan va glad ja e nu men en annan fråga är: kan ja köpa tex 2 st presonus 8kanals kort och göra samma sak och få 16 in på det sättet för det vore ju helt brutalt om det gick fast gick det att göra så här så borde det ju också funka. Åter igen tack som faaaaaan eller finns inte ord på hur mycket ja kan tacka för att ja hittade detta tack vare dig. Nu ska det spelas in live istället. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag då alltså kunna köpa ett apollo och behringer kortet du länkade till och använda de 8 analoga utgångarna på apollot och de 8 analoga som finns på behringern och sen köra ytterligare 8 via Adat på nåt av korten? Eller hur är bästa sättet för att få till 24 utgångar.

Kopplar man behringern direkt till datorn eller till apollot?

Tack för dina svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis!

Jag hade kopplat såhär: Apollo in till dator, ad/da omvandlare till adat i apollot och sen behringerkortet in i apollot.

Där har du 24 enkla in/ut

Skull

e då enkelt kunna får 32 in/ut med en ad/da in i behringer-kortet

Då är jag med tror jag 🙂 Hur påverkas ljudkvaliten när det är 3 olika ad/da omvandlare. Eller blir det nästan ohörbart så länge man inte använder några preamps i behringer modulerna?
Link to comment
Dela på andra sajter

En kort sammanfattning av ett antal tidigare trådar där man diskuterat AD/DA-omvandling: Visst kan folk (påstå sig) höra skillnader på olika prylar, speciellt om dom blir uppmanade att lyssna efter dem. Samtidigt finns det ju ett oändligt antal osäkerhetsfaktorer. Hör du exakt samma inspelning två gånger på raken, men vrider huvudet lite kommer du uppfatta ljudet olika.

Och, även om det där faktiskt är en hör/mätbar skillnad på två olika prylar, så har tenderar också folk att påstå att den dyrare låter bättre. Även om det kanske är just bara en skillnad. D v s, man uppfattar en skillnad mellan ljuden, och väljer då att tolka det till den dyrare prylens fördel.

Funderade på det häromdagen, när t ex Studio testar en SSL-preamp. Då skriver dom ju förmodligen saker om hur klart och fint ljudet låter. Men det vore ju intressant att i ett sådant test göra ett ordentligt blind-A/B-test med t ex preampen som sitter i Mackies billigaste mixerbord. Och att den som ska bedöma preampen inte vet vad det är hen lyssnar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...