Jump to content
Annons

Schossow saw, hur gör man den?


borjadja

Recommended Posts

Är det någon som kan förklara för mig hur man gör en sån här saw-bas? När jag försöker blir det bara platt och tråkigt. Hade verkligen uppskattat detaljerad hjälp!

Börjar 0.05:

cover / remix länk borttagen - läs forumreglerna

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Meidenberg (oregistrerad)

Vilket Program och synthar har du?

börja med att dela upp slingan i 2 och kör ett highpass-filter på den ena så du bara har låga frekvenser kvar, sidechaina den mot kicken och se till att den är mono, har för mig att det finns någon gratisplugg som gör det i ett nafs, funkar fint i Ozone med men ibland är det roligare att vara lite manuell.

Den andra slingan kör du highpass på så du får med allt utom botten i den första slingan, har du tillgång till en grafisk eq där du kan välja själv hur många band du vill ha så kan du testa med 4, eller 8 och så drar du ner dom 2 lägsta ända ner i botten, Det brukar ge lite mer knorr än en Parametrisk equalizer, ett bra exempel är EQn i vocodern i Reason, använder man den så som jag beskrev så blir det väldigt likt den i Schossows låt. Bredda den här slingan lite men inte för mycket och lägg på lite reverb, låter som att han har syncat predelayet eller kanske lagt ett echo med en studs under reverbet.

Experimentera på och lägg saker i lager 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte en "ren" sågtandsvåg han använder.

-en sågtandvåg

-en sinusvåg (alt lowpassad fyrkant) en oktav under.

-feta på med eq. Kanske någon maxxbass-plugg på det. överdriv. fram med basen, fundamentaltonen, och kanske skär i lågmid 200-300hz. bort med översta diskanten.

-ett eftersläpande rums-reverb. predelay i närheten av en 16del.

-dist/saturator

-komprimera efter alla effekter med kort release och en attack på 10-20ms. kanske en transient

designer?

-sidechain (mycket av gunget sitter i själva sidechain-kurvan. testa nicky romeros "kickstart")

-Använd noter kortare än 16delar, utgå från 32delar.

(Nexus har miljontals av dessa sågtands-varianter)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...