Jump to content
Annons

Hur gör man denna bas? (Sick Individuals, Dubvision)


borjadja

Recommended Posts

Annons

Är ingen expert men det kan va en bas med lite botten och mycket mid, ganska krispig high end. Gör en liknande melodi, och ta ett bra preset eller gör från grunden i init i Sylenth, om du har den, lek runt med några osc, square, -1 förslagsvis, eller några andra och lägg på en dist kanske?

Förmodligen är det flera synthar layrade, pepper har nog ett trumpetljud layrat med basen

Triton har nåt low cuttat krispigt ljud som kommer in emellan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar på denna tråden lite, då jag även har en fråga angående detta.

Jag skriver till mesta dels orkestrerad filmmusik, men jag skulle gärna prova att lägga in lite house beats och liknande i ett par kompositoner. Hur går jag till väga för att göra en typisk "house bas" som ligger och pumpar takten? Alltså, vad jag behöver veta är vad för mjukvara jag behöver använda? Är det VST-Instrument? I så fall vilka?

Tack i förhand, och ursäkta att jag går lite smått off-topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar på denna tråden lite, då jag även har en fråga angående detta.

Jag skriver till mesta dels orkestrerad filmmusik, men jag skulle gärna prova att lägga in lite house beats och liknande i ett par kompositoner. Hur går jag till väga för att göra en typisk "house bas" som ligger och pumpar takten? Alltså, vad jag behöver veta är vad för mjukvara jag behöver använda? Är det VST-Instrument? I så fall vilka?

Tack i förhand, och ursäkta att jag går lite smått off-topic.

Nu är jag inte expert på house men det jag tror du är ute efter är side chain. Gör en sökning på forumet (antingen internt eller via google) så hittar du massa gött om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...