Jump to content
Annons

The salt & pepper method


Terror

Recommended Posts

ÄNTLIGEN någon som fattar grejen! Thaaaaaaaaank you! 🙂 Ja exakt. Joe Gilder är ju ett geni! Det var där det började, och det jag såg från Pensados place när han sa det där med köttet och matlagningen. Kul att det är någon som både förstår och håller med mig.. för en gångs skull 😄

Det har blivit ganska många sidospår här i denna tråd. Är det "fusk" eller inte att använda ljudbiblotek eller inte? Det är inte det tråden handlar om.. utan just "get it right at the source". Hur många snålar vid inspelningen för att sedan sitta och svettas i mixen? När man kan lägga ner 80% tid och energi på inspelningen, och bara krydda senare i mixen 🙂 Det är en sån enkel mindset egentligen 🙂

Härligt! Joe Gilder är lite av en husgud för mig, han har fått mig att verkligen lägga ned tid på att få det rätt från början. Som jag brukar säga så börjar allt med en bra låt, har man en bra låt så förstår inte jag varför man ska förstöra den med en oengagerad och dålig insats?

Penasados Place är ju också en given favorit. Kan även tipsa om http://therecordingrevolution.com och även kan jag tipsa om Simply recording podcast som görs av Joe Gilder och Graham Cochrane. Terror!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härligt! Joe Gilder är lite av en husgud för mig, han har fått mig att verkligen lägga ned tid på att få det rätt från början. Som jag brukar säga så börjar allt med en bra låt, har man en bra låt så förstår inte jag varför man ska förstöra den med en oengagerad och dålig insats?

Penasados Place är ju också en given favorit. Kan även tipsa om http://therecordingrevolution.com och även kan jag tipsa om Simply recording podcast som görs av Joe Gilder och Graham Cochrane. Terror!

Ja vet 🙂 har bra kontakt med Graham på Facebook 🙂 Deras podcast är grym

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Att använda en sampler är ungefär som att använda en köpegitarr. Det är någon annan som har skapat ljudet i gitarren och stärkaren. Trycka med plast plektrum på en sträng eller plast knapp på en låda är väl inte så konstnärligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mkt coolare att spela in ljuden själv än att ta dem från ett bibliotek.

Erkänn! 😎

NIX!

Det coolaste är alltid att helt enkelt skapa musik - oavsett hur den blir till. 🙂

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just det tråden handlar om! Hur många som verkligen slarvar. Det är faktiskt många som gör det märker man. Självklart kan ens kunskaper för ett visst instrument vara begränsat, men ändå. Det är det jag menar, många slarvar vid inspelning.. det kan gälla själva framförandet eller förberedelserna såsom mickplacering mm med avsikt av att "rätta till det sen".

Gör många verkligen allt det här? Är det inte snarare så att de flesta gör så gott de kan, men att de helt enkelt skulle behöva bli bättre på vad dom gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör många verkligen allt det här? Är det inte snarare så att de flesta gör så gott de kan, men att de helt enkelt skulle behöva bli bättre på vad dom gör?

Håller med. Jag her aldrig varit med i studio nån gång när inte studiosnubbarna gjort allt de förmått redan vjd inspelningen. Efteråt har man väl säkert tänkt att man kunnat satt nån mick annorlunda...

Live mixare däremot brukar ofta slå rekord i att totalt bara skita i hur de använder grejerna, både vid uppmicknmgen, och sen när de ska mixa. Då brukar de inte ens försöka, de bara står där o glor s de jubelidioter de är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör många verkligen allt det här? Är det inte snarare så att de flesta gör så gott de kan, men att de helt enkelt skulle behöva bli bättre på vad dom gör?

Det jag upplever när jag proddar eller är tekniker på en inspelning är att förvånansvärt många, inte alla, men många tror att man kan "repa" under inspelning. Man kan ju göra hur många "tagningar som helst". Det blir bättre om man har repat innan och är bekant med materialet innan. Då kan man göra 3 bra tagningar som alla egentligen duger, men man kan välja den som är bäst. Slutresultatet blir så mycket bättre då.

Det är det jag tycker att denna tråd handlar om. Om man är redo för att göra en bra tagning när man trycker på inspelningsknappen så blir det bättre i slutändan och man kan ägna mer tid åt att hitta microfonplaceringar och dylikt än att "repa".

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Jag her aldrig varit med i studio nån gång när inte studiosnubbarna gjort allt de förmått redan vjd inspelningen. Efteråt har man väl säkert tänkt att man kunnat satt nån mick annorlunda...

Live mixare däremot brukar ofta slå rekord i att totalt bara skita i hur de använder grejerna, både vid uppmicknmgen, och sen när de ska mixa. Då brukar de inte ens försöka, de bara står där o glor s de jubelidioter de är.

...och sitter och dricker öl och snackar med någon polare när de egentligen skulle ha hållit koll på scenen och dragit upp gitarrsolot när det var dags, etc...

Det finns många seriösa livemixare som gör ett kanonbra jobb, men det finns också alldeles för många rötägg som typ ställer in mixern vid en på sin höjd bristfällig soundcheck och sedan inte rör rattarna ens när publiken kommer in och suger upp en massa diskant...

Link to comment
Dela på andra sajter

...och sitter och dricker öl och snackar med någon polare när de egentligen skulle ha hållit koll på scenen och dragit upp gitarrsolot när det var dags, etc...

Var på en spelning i somras där gitarristen råkade sparka omkull stativ och mick för baskaggen utan att märka det, tänkte att ljudteknikern skulle smita upp på scen och rättat till det. 2 låtar går och sedan blir jag tvungen och gå fram och påpeka att det inte hörs någon kagge.

Helt jävla sanslöst 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör många verkligen allt det här? Är det inte snarare så att de flesta gör så gott de kan, men att de helt enkelt skulle behöva bli bättre på vad dom gör?

Det kanske också handlar om synsättet och prioritering, är inspelning ett nödvändigt ont som behövs för att snabbt komma till mix? Om man tycker så är det inte konstigt att man slarvar vid inspelning, eller inte bryr sig nog för att kunna bli bättre på det.

Kanske handlar det också om vad man tycker är roligt, varför man håller på? Är det roligare att skruva på syntar, testa nya pluggar än att välja mickar, göra sångbås, repa, sjunga upp, hitta en bra basist..

Link to comment
Dela på andra sajter

många slarvar vid inspelning.. det kan gälla själva framförandet eller förberedelserna såsom mickplacering mm med avsikt av att "rätta till det sen".

Ibland menas med "slarv" att strunta i hur något gjordes förr och att göra tvärtemot.

Det finns säkert någon forummedlem här som brukar briljera med gubbiga "friskt vågat, hälften vunnet"-motton. De går stenhårt in för att formge ljudkällans resultat så gott som till slutgiltighet redan vid inspelningen; vissa är så bångstyrigt gubbiga att de spelar in "blött"! Post-redigering är bara för amma-tööörer. Typ.

Sådant motto (i studiosammanhang) hör förstås forntiden till.

Idag räcker det med att in-signalen är så ren/fläckfri som möjligt. Sedan post-redigerar man; bestämmer soundet på varje enskild källa; vilka effekter; hur mycket; hur lite. Och det utan att det på något sätt skulle resultera i något "slarvigt".

Att "rätta till sedan" är något tekniken tillåter oss att göra idag. Förr kunde man kanske inte det, inte lika bekymmersfritt i alla fall. Men idag – definitivt. Att spela in "blött" är inte längre "friskt vågat ..." – det är slöseri med tid. Eller, inte helt osannolikt, tecken på disciplinbrist.

KAFFE!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

NIX!

Det coolaste är alltid att helt enkelt skapa musik - oavsett hur den blir till. 🙂

var är all din fantastiska musik då claes?

gunnars har vi ju fått (stå ut med 😉 ) att höra då å då

med tanke på hur du vurmar för dina perfekt färdiga verktyg du använder så borde ju din musik blåsa skallen av oss av ren hänförelse

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland menas med "slarv" att strunta i hur något gjordes förr och att göra tvärtemot.

Det finns säkert någon forummedlem här som brukar briljera med gubbiga "friskt vågat, hälften vunnet"-motton. De går stenhårt in för att formge ljudkällans resultat så gott som till slutgiltighet redan vid inspelningen; vissa är så bångstyrigt gubbiga att de spelar in "blött"! Post-redigering är bara för amma-tööörer. Typ.

Sådant motto (i studiosammanhang) hör förstås forntiden till.

Idag räcker det med att in-signalen är så ren/fläckfri som möjligt. Sedan post-redigerar man; bestämmer soundet på varje enskild källa; vilka effekter; hur mycket; hur lite. Och det utan att det på något sätt skulle resultera i något "slarvigt".

Att "rätta till sedan" är något tekniken tillåter oss att göra idag. Förr kunde man kanske inte det, inte lika bekymmersfritt i alla fall. Men idag – definitivt. Att spela in "blött" är inte längre "friskt vågat ..." – det är slöseri med tid. Eller, inte helt osannolikt, tecken på disciplinbrist.

KAFFE!

hahaha

du e ju fan rolig alltså 😄

så jävla kåt på att verka ung och rebellisk så du fan skiter på dig

för din info kan sägas att båda metoderna existerat bredvid varandra sen 70-80 talet och gör det fortfarande

du skulle aldrig kunna särskilja dom i det färdiga resultatet

Link to comment
Dela på andra sajter

OMG! Man märker hur infekterat detta ämne är.

Det enda jag har att säga egentligen är att. Så länge man når fram till det musikaliska resultat man vill så spelar det ingen roll vilken metod man använder. Men att jag både när jag jobbar i egna projekt och när jag jobbar mot kunder så föredrar jag att man gör sitt bästa i alla steg i processen.

Det vill säga:

1. Fundera inte på att spela in låten innan du är säker på att du har skrivit klart den. (Ja, saker och ting kan ändras efterhand. Det är en kreativ process) Men innan du börjar spela in ska du har en klar, helst nedskriven idé på alltihopa. Gärna en tydlig idé på arrangemang.

2. Repa låtan inna du börjar spela in.

3. När du vet hur och vad som ska var med i låten kan du börja leta efter micplaceringar och allt det där andra för att hitta det sound du eftersträvar.

4.NU. Kan du spela in. När du har gått igenom dom 3 föregående stegen. Och det brukar då krävas väldigt få tagningar för att få med rätt energi. Och som jag skrev i tidigare inlägg så kan man då ha lyxen att välja mellan 3(eller fler tagningar) istället för att försöka "skapa/rädda" en bra tagning genom att klippa ihop det bästa från 10 halvdåliga.

5. När allt är inspelat så brukar jag försöka se det som att det är en "point of no return" det betyder att när jag och/eller kunden beslutat att allt är klart för mix så spelar man inte om något. Upptäcker man att något inte är så bra man önskade när man börjar mixa, så får det helt enkelt vara så. Efter som att det dels för kunde blir dyrare eftersom att det skapar mer jobb för mig som mixare eftersom jag då måste "börja om" med mixandet. Och dels är det för att man inte ska fastna i en onödig perfektionism där man hela tiden slipar på saker och man blir liksom aldrig klar.

Missförstå mig rätt perfektionist ska man vara, men var det redan från början. Ta tag i saker så tidigt som möjligt genom att ha en klar idé från början. Ta så många beslut så tidigt som möjlig i processen. Till exempel om du vet vilket gitarrljud du eftersträvar försök att komma så nära det så tidigt som möjligt i processen.

Men som sagt så länge man når det mål man eftersträvar så är inte jag den som ska komma med pekpinnar och tala om att det är fel.

Jag har bara funnit att ovan arbetssätt har hjälpt mig och många av mina kunder att nå fram till målet snabbare och med ett mycket mer tillfreställande resultat än genom andra arbetsmetoder jag testat.

Och när man sen kommer till mix så vill man ju helst bara "salta och peppra". Eller vad säger du Terror ?

Fortsätt skapa grym musik kära vänner det är det det handlar om i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha

du e ju fan rolig alltså 😄

så jävla kåt på att verka ung och rebellisk så du fan skiter på dig

Njaeoeh, käre Le Demon ... Kåt: Ja, kanske. Men att du däremot försöker ge sken av att jag försöker "verka" ung och rebellisk säger faktiskt lite mer om dig än mig. De flesta som jobbar med musikproduktion som jag gör, de gör inga nödvändiga kopplingar till "ung" och "rebellisk". Inte för att vi alla är lika unga/gamla, utan för att man i det här fallet prioriterar effektivitet framför bångstyrighet.

Jag är en gubbe, nöjd med min situation idag. Kanske för att jag en gång vågade vara ung och rebellisk. Det har lönat sig.

Fuckin' ey!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland menas med "slarv" att strunta i hur något gjordes förr och att göra tvärtemot.

Det finns säkert någon forummedlem här som brukar briljera med gubbiga "friskt vågat, hälften vunnet"-motton. De går stenhårt in för att formge ljudkällans resultat så gott som till slutgiltighet redan vid inspelningen; vissa är så bångstyrigt gubbiga att de spelar in "blött"! Post-redigering är bara för amma-tööörer. Typ.

Sådant motto (i studiosammanhang) hör förstås forntiden till.

Idag räcker det med att in-signalen är så ren/fläckfri som möjligt. Sedan post-redigerar man; bestämmer soundet på varje enskild källa; vilka effekter; hur mycket; hur lite. Och det utan att det på något sätt skulle resultera i något "slarvigt".

Att "rätta till sedan" är något tekniken tillåter oss att göra idag. Förr kunde man kanske inte det, inte lika bekymmersfritt i alla fall. Men idag – definitivt. Att spela in "blött" är inte längre "friskt vågat ..." – det är slöseri med tid. Eller, inte helt osannolikt, tecken på disciplinbrist.

KAFFE!

Absolut! Jag håller helt med dig.. men, nu pratar jag inte om effekter. Jag tror du missförstår mig lite. Delay, reverb, stereobreddare mm är "salt & pepper". Det JAG menar med "get it right at the source"/göra det ordentligt från början är det med grunderna. Tex stämma gitarren ordentligt, sjunga upp/värma upp, se till att mickplaceringen i ditt rum (eller framför stärkaren) är optimal, öva in låten ordentligt så du kan naila den så pass bra som det bara går (så du slipper sitta att redigera ett tre minuters långt framförande i 3 timmar). Förstår du skillnaden?

Inte ens jag är så dum så jag påstår att man "måste" spela in med alla effekter från start 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Jag håller helt med dig.. men, nu pratar jag inte om effekter. Jag tror du missförstår mig lite. Delay, reverb, stereobreddare mm är "salt & pepper". Det JAG menar med "get it right at the source"/göra det ordentligt från början är det med grunderna. Tex stämma gitarren ordentligt, sjunga upp/värma upp, se till att mickplaceringen i ditt rum (eller framför stärkaren) är optimal, öva in låten ordentligt så du kan naila den så pass bra som det bara går (så du slipper sitta att redigera ett tre minuters långt framförande i 3 timmar). Förstår du skillnaden?

Absolut! Men du hänger upp dig på effekter; vad jag kontrade var ditt:

"När du rattar ljud innan inspelning. Oavsett om det är bas, gitarr eller placering av mick för sång. Sträva alltid efter att efterlika din vision. Hur vill jag att det ska låta? när du vet de, försök fixa det ljudet innan du spelar in. Ju mer energi du lägger på själva inspelningen ju lättare blir det för dig vid mixning. Har du gjort rätt, och har fått det att låta kanon in.. så kan det (om du har tur) räcka med lite eq, komprission, några mindre effekter och rätt volymbalans mellan instrumenten."

Det finns idag ingen anledning att lägga ner mer tid på allt det där skitet innan inspelning, än det gör att lägga ner det efter inspelning.

Såvida du inte är lika gammal och bångstyrig som Demonproducenten.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Men du hänger upp dig på effekter; vad jag kontrade var ditt:

"När du rattar ljud innan inspelning. Oavsett om det är bas, gitarr eller placering av mick för sång. Sträva alltid efter att efterlika din vision. Hur vill jag att det ska låta? när du vet de, försök fixa det ljudet innan du spelar in. Ju mer energi du lägger på själva inspelningen ju lättare blir det för dig vid mixning. Har du gjort rätt, och har fått det att låta kanon in.. så kan det (om du har tur) räcka med lite eq, komprission, några mindre effekter och rätt volymbalans mellan instrumenten."

Det finns idag ingen anledning att lägga ner mer tid på allt det där skitet innan inspelning, än det gör att lägga ner det efter inspelning.

Såvida du inte är lika gammal och bångstyrig som Demonproducenten.

Okej.. så vad du menar är alltså att det är okej att en stärkare låter crap? Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Varför skulle man INTE lägga ner tid på att få ljudet att låta bra på vägen in för? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Last igenom denna tråd och är mest förvirrad av detta "salt och peppar"-begrepp som Terror verkar vilja nämna i varje inlägg 😉 Det finns redan ett begrepp - Get it right at the source, som du själv nämner. Räcker inte det?

Joe Gilder följer jag med, så inga nyheter här egentligen. Men alla behöver påminnas om vikten av att lägga lite extra tid under inspelningen och hur det kan rädda timmar av editering senare. Inget man bara ska hasta igenom med inställningen att det sedan går att lösa ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

är mest förvirrad av detta "salt och peppar"-begrepp som Terror verkar vilja nämna i varje inlägg 😉 Det finns redan ett begrepp - Get it right at the source, som du själv nämner. Räcker inte det?

Exakt. Man ska ge korna foder med jävla massa salt o peppar i. Get it right at the source. Då är det bara värma köttet sen 😉 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.. så vad du menar är alltså att det är okej att en stärkare låter crap? Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Varför skulle man INTE lägga ner tid på att få ljudet att låta bra på vägen in för? :S

Som jag sa ovan: Idag räcker det med att in-signalen är så ren/fläckfri som möjligt. Sedan post-redigerar man; bestämmer soundet på varje enskild källa [typ av stärkare, typ av ljudkaraktär, etc]; vilka effekter; hur mycket; hur lite [rum, reverb, etc].

Det är ljudkällans direktsignal jag (endast) brukar spela in. För medhörning ställer jag såklart in ett godtyckligt ljud (man har alltid ett allround-sound som funkar i flesta fall).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...