Jump to content
Annons

Fråga om "Waveforms"


borjadja

Recommended Posts

Annons

Det handlar om volymen.

Om du normaliserar dina slutmixar, så kommer dina toppar att kunna bli lika höga som andras.

Det är dock inte hela sanningen - för även om topparna är lika höga, så kommer den upplevda volymen inte att bli lika hög som andras förrän du har lärt dig använda kompressor på rätt sätt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad innebär det då att normalisera? För jag har hört att man inte ska göra det?

Normalisering är precis samma sak som om du höjer volymen med master-regeln, bara att det sker automatiskt. Vad som händer är att programmet du använder kollar igenom filen och letar upp det ställe som har starkast volym. Ligger den under den volym som du har bestämt att du vill normalisera till, så kommer hela ljudfilen att höjas i volym. Allt höjs lika mycket.

Spelar du in i 24-bit, så finns det ingen orsak att vara rädd för normalisering, men om du har spelat in i 16-bit och har relativt låg inspelningsvolym, så kan det vara värre, eftersom bruset ju höjs lika mycket som det önskade ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg om jag har en färdigmastrad låt, då kan den väl ändå inte få högre volym? Eller?

Vad säger ni andra om att normalisera?

Jag antar att det beror på vem som utfört mastringen samt hur den är utförd. Normalt sett borde låten nog ha tillräcklig volym efter en mastring.

Vad gäller normalisering så har nog Claes täckt in det som behövs.

Jag brukade alltid normalisera förut, men inte längre. I alla fall inte per default.

I enstaka fall gör jag en normalisering nu för tiden.

Edit: Stavning.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så alltså, om jag vill ha den där lilla extra volymhöjningen på min låt, så ska jag normalisera då jag bouncar ner låten till mp3a?

(Jag är inte speciellt erfaren och bra när gäller mixning+mastering, så mina låtar brukar ha mycket lägre volym än andras)

Redigerat av borjadja
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls säkert att skillnaden blir så stor, beroende på hur den normaliseras och ifall låten redan har ett ställe där den peakar.

Det bästa du kan göra är att prova.

Edit: Här kan du läsa lite http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_normalization

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Att du har lägre upplevd volym än andra, beror som sagt troligen också på att du inte har komprimerat slutmixen lika hårt som andra. Normalisering drar ju bara upp volymen så högt det går, medan komprimering gör att man kan höja ytterligare eftersom kompressorn dar ner topparna. Komprimering gör också att man tappar dynamik, så det är inte bra att överdriva...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...