Jump to content
Annons

Cubase 5 essential till Cubase 7


GuitarPro

Recommended Posts

Hej!

Ska inom ett par veckor byta upp mig ifrån Cubase 5 essential till Cubase 7 och undrar två grejer.

1. Kan jag öppna mina C5e projekt i C7?

Man kan ju inte öppna c5projekt i c5e då c5 har vissa pluggar som inte c5e har så jag blev lite fundersam.

2. Kan C7 söka efter mina pluggar i samma mapp som C5E letar i? Om jag t.ex har en mapp som heter Pluggar som c5e söker efter pluggar i kan C5e och C7 "dela" på denna mapp?

Vissa av dessa frågor kan ju besvaras genom att testa själv men vill gärna veta så mycket som möjligt redan nu haha. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan öppna projekt som är gjorda i en mindre version, men tvärtom funkar inte.

De pluggar som ligger i standardmappen, c:\program\steinberg\vstplugins\ hittas som regel automagiskt av alla versioner, men de som ligger i en Cubase-mapp, som t ex c:\program\steinberg\cubase5\vstplugins\ hittas inte av andra versioner förrän man ställer in en extra sökväg i plugins-inställningarna i Cubase.

Tänk på att det är skillnad på \program\ mappen. Har du installerat 64-bit, så heter mappen \program files\ - och då kan det ibland bli problem med 32-bitspluggar, som dock inte hittas automatiskt, utan måste sökas i c:\program (x86)\steinberg\vstplugins\ .

Har du många gamla projekt som du vill fortsätta med, så är det bra att för säkerhets skull behålla det gamla installerade Cubase och köra med det om du stöter på för mycket problem. Installera alltså det nya i en ny mapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan öppna projekt som är gjorda i en mindre version, men tvärtom funkar inte.

De pluggar som ligger i standardmappen, c:\program\steinberg\vstplugins\ hittas som regel automagiskt av alla versioner, men de som ligger i en Cubase-mapp, som t ex c:\program\steinberg\cubase5\vstplugins\ hittas inte av andra versioner förrän man ställer in en extra sökväg i plugins-inställningarna i Cubase.

Tänk på att det är skillnad på \program\ mappen. Har du installerat 64-bit, så heter mappen \program files\ - och då kan det ibland bli problem med 32-bitspluggar, som dock inte hittas automatiskt, utan måste sökas i c:\program (x86)\steinberg\vstplugins\ .

Har du många gamla projekt som du vill fortsätta med, så är det bra att för säkerhets skull behålla det gamla installerade Cubase och köra med det om du stöter på för mycket problem. Installera alltså det nya i en ny mapp.

Tusen tack! Då ska allt funka som jag tänkte då! Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...