Jump to content
Annons

Cubase 7 - processor i3, i5 eller i7?


laban1

Recommended Posts

Funderar på att uppgradera, och behöver lite hjälp:

1. Vad jag förstått måste man disabla Turbo Boost, för i5 och i7 vilket minskar vitsen för dessa,

stämmer detta?

2. Vad är erfarenheterna av hyper-threading (som finns i i3 och i7) HT lär funka med ASIO-guard, erfarenheter?

3. De flesta i5 som jag sätt (i alla fall budget) är på två kärnor.

i3 (med HT) är bättre än 2 kärnig i5 ?

4. Andra saker att tänka på vid val av processor?

Som sagt många frågor kanske man kan få svar på något i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hoppas någon insatt svarar på detta. Jag har tex en i7 Quad med HT enablat (dvs 8 trådar).

Funkar perfekt men jag har också för mig att detta egentligen ska stängas av. Vad gäller nu för tiden med Cubase 7? Vad blir den praktiska skillnaden mellan 4 och 8 trådar (i Cubase)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som känner sig manad? 😕

Poängen med fler parallella trådar blir större med moderna mjukvaror som kan utnyttja detta och fördela belastningen. Redan i C5 tjänar jag på att hyperthreada mot att bara köra 4 kärnor rakt av med min i7. Vad du inte vill ha är turbo boost, vilket du redan är inne på. Turbo boost och liknande finesser innebär att klockfrekvensen moduleras i realtid - d.v.s. klockhastigheten varierar från standardklockhastighet till överklockad i vissa stunder under tiden datorn arbetar. Detta kan potentiellt orsaka knäpp i ljudet och andra lustigheter, men det finns även många som låter alla dessa funktioner vara igång, utan problem.

Energisparlägen är samma sak som turbo boost, fast neråt. De sänker klockfrekvensen och stänger av vissa processorfunktioner när de inte behövs för att spara ström. Detta kan också orsaka liknande problem. Det finns exempel där det knastrar och buggar och lever jävel med endast ett spår och någon plugg på spåret. Då har detta berott på att datorn är för lågt belastad och processorn hoppar mellan normalklockning och underklockning kontinuerligt (många gånger i sekunden), utan att kunna bestämma sig och hålla sig i ett läge.

Funktioner som turbo boost och E1C och andra energisparlägen är utmärkta funktioner på en kontorsdator eller liknande men lämpar sig inte alltid bra på en DAW. Därför har jag stängt av alltihopa på min burk. Delvis därför, men även på grund av att min överklockning/undervoltning ska hålla sig stabil. Kärnorna rullar här ständigt på 3,6 Ghz, oavsett om datorn så bara står och visar ett tomt skrivbord.

Så skaffa en i7:a och känn dig nöjd. C7 bör kunna utnyttja 8 parallella trådar relativt effektivt. Angående de andra funktionerna - prova dig fram, en funktion i taget. Med lite tur kan du fortfarande ha en energisnål dator som rockar järnet när det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Redan i C5 tjänar jag på att hyperthreada mot att bara köra 4 kärnor rakt av med min i7.

Tack för svaret ! kollat på Steinbergs site och för allt annat än C7 rekommenderar dom att stänga av HT. Men i och med att det funkar i C5 för dig (utan ASIO guard) så är det stabilare än vad dom säger då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intel i7 2600K är en "gammal" quadprocessor för Sandybridge / LGA 1155 socket

För att se om jag missat något, försöker jag sammanfatta, ryck gärna om ni inte håller med.

För Cubase 7:

Så i7 (4core) med hyperthreading aktiverat, Turbo Boost avaktiverat, ASIO guard aktiverat i C7, och man är hemma? (har också bockat för Multi processing och Activate Steinberg Power Scheme i Device setup)

Link to comment
Dela på andra sajter

I7 930 tror jag är en bra popp för musik

Verkar åka på stryk mot i7-3770, är det någon särskild bench som är lämpad för att titta på CPUns prestation vid musikproduktion? Har kollat på cpubenchmark.net, men inte kollat på det finstilta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar åka på stryk mot i7-3770, är det någon särskild bench som är lämpad för att titta på CPUns prestation vid musikproduktion? Har kollat på cpubenchmark.net, men inte kollat på det finstilta...

i7 930 är en gammal processor när man jämför med i7-3770. Ändock en bra processor.

Flyttalsberäkningar per sekund och multitasking är två viktiga egenskaper när det kommer till DAW:s. Renderingshastighet i olika program är också bra måttstockar, exempelvis 3d-rendering, WinRAR, Photoshop etc. Dessa säger dock inget om hur processorn kommer att bete sig gällande realtidsberäkningar då de renderingsformer jag nämnt är av typen "offline-rendering" och där tillåts fluktuationer i renderingshastigheten (vilket inte tillåts under hög belastning i en DAW).

Link to comment
Dela på andra sajter

i7 930 är en gammal processor när man jämför med i7-3770. Ändock en bra processor.

Flyttalsberäkningar per sekund och multitasking är två viktiga egenskaper när det kommer till DAW:s.

Tack för svaret! Vad mäts multitasing i för enhet? Har du ngn bra site där man kan jämföra de egenskaper du nämner? cpubenchmark.net verkar bara ha ngn form av medelvärde, jag antar att detta värde blir lite missvisande då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...