Jump to content
Annons

Moderkort


mickestrang

Recommended Posts

Ska byta ut min dator och plocka ihop en ny. Tänkte börja med moderkort och utgå från det.

*Kommer köra tredje- eller fjärdegenerations i7, osäker än vilken. Socket?

*Märke? Har kört Gigabyte många år och är helnöjd. Har blivit rekommenderad Asus. Vad tycker ni?

*Två PCI-e måste finnas, ljud- och grafikkort

*Ska klara upp till 32 Gb RAM

Något annat som kan vara smart att tänka på?

Erfarenheter?

Stabilitet är viktigare än prestanda för mig

Ge mig några konkreta förslag

Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänkte börja med moderkort och utgå från det.
Börja med CPU och utgå från det. Core i5 eller i7? Xeon E3 eller Xeon E5?
*Kommer köra tredje- eller fjärdegenerations i7, osäker än vilken. Socket?
Stabilitet är viktigare än prestanda för mig
Dvs. du är inte ute efter bästa CPU med flest kärnor och överklockning. En 3:e generations Core i7 är billigare men ger ändå gott om prestanda. Jag hade valt en K-modell t ex 3770K ändå, för även om prestanda inte är viktigt kan du öka på ett fåtal steg i klockfrekvensen utan att tappa stabilitet.
Har kört Gigabyte många år och är helnöjd. Har blivit rekommenderad Asus. Vad tycker ni?
Eftersom du tänker köra Windows på maskinen är båda bra val. Jag har byggt datorer på Gigabyte-kort de senaste åren och även om de kan ha vissa egenheter så fungerar de fint. Förr hade Gigabyte alltid TI-chipset på Firewirekontrollern men det gäller inte längre...
Något annat som kan vara smart att tänka på?
Eftersom jag vet att du tycker Apples hårdvara är för dyr... Du ska inte ha ett moderkort som kan köra OS X då och har Thunderbolt m.m.? 😉

Tänker du bygga en normalstor "Tower" med ATX-storlek och många hårddiskar? Eller en liten bordsmaskin med mini-ITX som ändå har plats för två PCIe och effektiv kylning?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...