Jump to content
Annons

Universal Audio LA-610 MKII Classic Tube Recording Channel?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Är det nån i forumet som har en sån här rörchannellstrip?

http://www.uaudio.com/hardware/channel-strips/la-610-mkii.html

la610mkii_front_sq.jpg

De får väldigt fina rewiews, i alla fall de jag läst... Struntar jag i att köpa ny elgitarr så har jag pengarna, den här är ungefär en 1500 dyrare än gitarren. Gitarren är kanon, men jag tänker att jag redan har en kanon tele, o jag kan bara spela på en i taget. Känner nog innerst inne att jag är mer sugen på en rör channelstrip. Har letat i forumet, men inte hittat nåt om just den här UA burken. Nån som vet hur många db den förstärker i preampen? Svårt att riktigt fatta de där knapparna....

http://www.thomann.de/se/universal_audio_la610_mkii.htm

Test:

Här låter den snyggt även om sångaren inte är nåt vidare,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en bra preamp med vettiga funktioner. Man kan även skicka lajnsignaler genom den. Går att använda vid mix till exempel. Man kan ge lite drive till signalen med gainratten, eq'a och komprimera.

Men å andra sidan. Har man redan en bra signalkedja till sin egen röst är det lite överflödigt med ännu en. Lite som att köpa en andra gitarr. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kompressorn i 610 bygger på LA2A kompressorn. Har man lyckats väl så delar även 610 egenskapen att kunna komprimera mycket utan att det hörs, LA2A är en favoritkompressor just därför att den jobbar så snyggt och diskret. Jag antar att du är ute efter en tydlig färgning av ljudet Nilsson?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en bra preamp med vettiga funktioner. Man kan även skicka lajnsignaler genom den. Går att använda vid mix till exempel. Man kan ge lite drive till signalen med gainratten, eq'a och komprimera.

Men å andra sidan. Har man redian en bra signalkedja till sin egen röst är det lite överflödigt med ännu en. Lite som att köpa en andra gitarr. 😉

Jag är kluven som fan på om jag ska köpa nya stratan... Den är ju en riktig supergitarr, svajet impae stort, man kan störtbombssvaja som med ett Floyd Rose med låsningar, o sen är den ändå stämd. Men jag är inte mkt för art svaja alls. O en till gitarr o detta rejäla case tar stor plats, det vill gärna bli fodral i sofforna o överallt hemma.

En två enheter hög channellstrip får bättre plats 🙂 O jag är inte riktigt nöjd med DynaMaxx kompressorn. Den här är nog två snäpp bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn i 610 bygger på LA2A kompressorn. Har man lyckats väl så delar även 610 egenskapen att kunna komprimera mycket utan att det hörs, LA2A är en favoritkompressor just därför att den jobbar så snyggt och diskret. Jag antar att du är ute efter en tydlig färgning av ljudet Nilsson?

Jo det är det här rörfärgade jag är ute efter. Vore gött med en preamp/ kompressor i samma kaliber som Neumannmicken. EQ delen verkar fin den med. O till bas verkar den ju vara helt grym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym burk. Hade turen att få tag på en som visade sig vara en "special edition", med 500 ex gjorda. Men tror inte att den egentligen låter alls annorlunda än en "vanlig".

Använder den främst till sång och elbas, men också riktigt bra som DI-box för gitarrer och inte helt sällan till center-överhäng. Lätt att överstyra lite snyggt och lätt att hålla nivåerna i schack med kompressordelen. Överlägsen på growl/screamsång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn i 610 bygger på LA2A kompressorn. Har man lyckats väl så delar även 610 egenskapen att kunna komprimera mycket utan att det hörs, LA2A är en favoritkompressor just därför att den jobbar så snyggt och diskret. Jag antar att du är ute efter en tydlig färgning av ljudet Nilsson?

Jodå. Den har den där diskreta attack och releasen som en LA2. Och precis som en LA2 blir ljudet aningen matt och får svårt att tränga igenom om man komprimerar för hårt.

Instämmer med Toppflor. Funkar bra till sång och lajnade signaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym burk. Hade turen att få tag på en som visade sig vara en "special edition", med 500 ex gjorda. Men tror inte att den egentligen låter alls annorlunda än en "vanlig".

Använder den främst till sång och elbas, men också riktigt bra som DI-box för gitarrer och inte helt sällan till center-överhäng. Lätt att överstyra lite snyggt och lätt att hålla nivåerna i schack med kompressordelen. Överlägsen på growl/screamsång.

Säkert guld att köra den+TLM49 som mono överhäng på trummorna... Just det där att man kan överstyra en del utan att det klipper på digitalt vis lockar väldigt....

Jodå. Den har den där diskreta attack och releasen som en LA2. Och precis som en LA2 blir ljudet aningen matt och får svårt att tränga igenom om man komprimerar för hårt.

Instämmer med Toppflor. Funkar bra till sång och lajnade signaler.

Har du spelat lajnad Fenderbas genom den?

För inte så länge sen såldes en beg i nyskick för 6000 på Blocket, suck, där skulle man ha varit med...

Den ännu dyrare modellen 6176, är den hörbart bättre? Ställbara attack o releasetider, är det nån annan skillnad? En sån finns på Blocket:

http://www.blocket.se/pitea/Universal_Audio_6176_Channelstrip_47489582.htm?ca=5&w=3&last=1

Link to comment
Dela på andra sajter

För inte så länge sen såldes en beg i nyskick för 6000 på Blocket, suck, där skulle man ha varit med...

Den ännu dyrare modellen 6176, är den hörbart bättre? Ställbara attack o releasetider, är det nån annan skillnad? En sån finns på Blocket:

http://www.blocket.s...ca=5&w=3&last=1

6176 har en 1176 kompressor medan La-610 Har en La-2 kompressor. Preampen är densamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

6176 har en 1176 kompressor medan La-610 Har en La-2 kompressor. Preampen är densamma.

Borde jag köpa en beg 6176 för 15000, eller en ny 610 för ca 13500?

Nu har jag polerat bort de få tumavtrycken på strattan o lagt ner den i fodralet. Åker tillbaks med den. Greppbräddan är två mm smalare än telens vid 12te bandet, gillar inte det riktigt... Lämnar igen den o köper nåt från Universal Audio i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

1176'an är en annan historia. Mer burdus kompression. Bra på sitt sätt, men inget jag brukar lägga på sång vid inspelning om jag inte är ute efter just den effekten.

Appropå gitarrer tror jag det är en sån här du behöver:

012.jpg

Oj, verkligen tack för den infon. Är nästan säker på att du skrivit nåt liknande om 1176an förut. Då är saken klar för mig, jag köper en ny LA-610. Lättrattat så ini h-e och magiskt sound. Köper jag den kan jag sälja DynaMaxxkompressorn och i slutändan komma billigare undan än vid ett strataköp...

Ang gitarr, den tele jag har är inte mkt annorlunda än den där. Stallkonstruktionen o stallmickens infästning i en stålplatta på telen gör den fan överlägsen allt, ljudet o sustainen blir mäktigare än alla andra gitarrer. Svajet tar bort en del av det råa strängljudet. Störde mig på svajspaken nu med, fast det funkade så skitbra jmf med andra strator.

Jag har ju även en Strata Noiseless mittmick extra monterad på min, med den fd tonkontrollen som steglös balanskontroll mellan mitt o stallmick. Stratans femläges switch kändes lite billig i jämförelse. Med de här tre mickarna o möjligheterna att koppla in alla eller bara en, eller eller två, eller två o en halv ger långt fler ljudvariationer än stratans.

post-8284-0-16122100-1377510087_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är biffen både gräddad stekt o vänd. Lämnade igen stratocastern o betalade i förskott för en LA-610, får den om ca 1,5 vecka. Det fanns fyra hos Fitzpatrick, tre var tingade redan, jag får den fjärde. Känns förjävla fint ändå. En Universal Audio channelstrip är ju värsta drömgrejen. Med ett sånt ljud behöver jag knappast nån DAW för att ändra ljudet efteråt. Men jag har slite rätt hårt för att få råd oxå, o inte kostat på mig mycket annat som andra köper, som tex ketchup till makaronerna... Köper o säljer man beg kan man få tag i fina grejer till bra pris. Nu har jag sålt lite av mina mickar mm o gått med förlust, men i stället har jag i min tur oxå köpt bättre mickar ändå beg, så både jag o de som köpt mina grejer har väl gjort bra affärer!

O idag på födelsedan kostade jag på mig en helt ny LA 610, det känns verkligen gött, 4Sound hade bättre pris än Thomann dessutom...

Stratan var så otroligt fin o ny att jag knappt vågade ta i den. Ett enormt snyggt o bra instrument, men telen känns mer som mig, både brutalare

och mjukare på samma gång.... Och jag kan ju bara spela på en gitarr åt gången.

post-8284-0-68341300-1377539691_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli spännande att höra röst med den där, och även tillsammans med rullbandaren.

Med det riktiga rörsound den där UA´n kan ge kanske rullbandaren blir överflödig o till salu igen? 😲

DynaMaxx kompressorn blir i alla fall överflödig o ska annonseras ut bara jag örsker. Jag har en annan stereokompressor som är lika bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hur tycker Herr Nilsson att sin LA-610 låter? Går själv i inköpstankar!

Jo jag älskar den. Tog väl ett tag att vänja sig o hitta bra inställningar. Lätt att det blir för mycket rörfärgning. Det är ju rör i tre olika steg. VU metern har enormt bra funktion. Att rattarna är så stora är grymt bra, det handlar om väldigt små justeringar för att hitta rätt gain o komprimering hela vägen. Det udda är ju att den har två olika gainsteg före kompressorn och en tredje makeup gain efter den.

Baspåläggen med p-bas igenom den blir grymt. Lika mikad gitarrstärk då kör jag på näatan noll komprimering eller helt utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så pass tröglärd att det väl egentligen bara är några av de allra sista grejerna jag spelat in som låter skapligt. Men den tämjer min raspiga röst väldigt bra, den är väldigt ojämn i volym annars på olika toner.

Här är jag nöjd med sång o gitarrer o basen som passerat genom den, jag sjöng i TLM49, elgitarren genom en Audio Technica AE3000, basen lajnad:

Snyggt gitarrsololjud i mitten. Lika visptrummorna som Rogga spelar är bara TLM49 en halvmeter från virveln o igenom UA610 plus ev ND868 kaggemick

https://soundcloud.com/user7908154/are-you-lonesome'>https://soundcloud.com/user7908154/are-you-lonesome

Enda gången jag fått till nylonsträngad gitarr.

https://soundcloud.com/user7908154/are-you-lonesome

Det här basljudet är enbart line genom UA610 här kör jag den i limiterläge

https://soundcloud.com/user7908154/fortunate-son-140210

När jag en gång spelat in spåren använder jag nästan aldrig nån mer kompressor annat än på masterspåret. Så med tillgång till DAW så går det ju att efterbehandla ljuden mkt mer än vad jag kan, jag använder bara portans enkla eq o ett Lexicon reverb/delay

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...