Jump to content
Annons

Nytt rullbandartest: Trum-mix digitalt VS Studer B67.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har gjort ännu ett test. Tror jag fått lite bättre kläm på det här med B67an nu. En viktig skillnad är att jag använt en sorts dämprör jag köpt av Claes för att få ner den saftiga utnivån från bandaren så det inte distar när signalen går in i portaburken igen. Använde även ett annat band denna gång...

Jag rattade till mixen/master så bra jag kunde först med mina till buds stående digitala burkar. Sen tog jag det ljudet o körde genom bandaren, gjorde några minimala eq-ändringar innan tejpen.

Vilken låter bäst? Eller kanske minst dåligt är ett bättre ordval? Jag säger inte vilken som är vem... 😛

Nr ett: https://dl.dropboxus...ug 2013 WAV.wav

Nr två: https://dl.dropboxus...ug 2013 WAV.wav

Edit: Ni får gärna kommentera mixen i övrigt. Nu har jag gjort lite annorlunda än vad jag brukar, jag har tex sänkt master lowcutt-frekvensen från 32 till 25 hz. Och förr har jag skurit elbasen en del från 60 hz o neråt, ändrade det till 40 hz. Överlag lite mer bottenfläsk alltså. Sen har jag gett fan i att lyssna längre ifrån än vid sweetspot, (längre bak i rummet ökar bastrycket lite väl) har växlat mellan monitorerna JBL L50/sub Prodipe 10 och hörlurarna HD600. Nu hör jag bastonerna ganska fint i monitorerna som går ner till ca 50 hz även med subben avstängd. Jag har nog varit lite för feg med lågbastonerna förut. Eller oxå kanske det är för mkt nu? 😳

post-8284-0-62346200-1376311189_thumb.jpg

EDIT Nu gjorde jag en truminspelning som jag mixade ner med lite rumsreverb, längre reverb på virveln o en del kompression. Det är det digitala spåret...

Sen körde jag det enligt Dr Loops instruktioner genom bandaren utan nån eq eller komprimering.

Ljudklippet börjar med digitalt ljud, sen växlar det till tejpljudet, första gången vid 0,24. Sen växlar det fram o tillbaka flera ggr. Vid 2:00 går det till tejpljudet, som sen hörs tiden ut.

Borde nog ha haft nån moon-gel eller nåt på virveln, den ljummar på lite väl, o kanske stämt dem bättre, jag satte på nya skinn alldeles innan. Det är första inspelningen med omni närmicknings OH tycker det blev lyckat.

Ber om ursäkt för trumspelet, den trummis jag fick tag på är tyvärr den sämsta jag vet bland alla mina musikerpolare. 😎

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Trumljudstest%20digitals%20VS%20StuderB67.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det borde vara 1:an som är rullbandaren, lite mer lowend och generellt lite fylligare.

Jag tycker att baskaggen är lite mer odefinierad i 1:an så jag skulle nog boosta den en bit upp innan den går in i rullbandaren, annars gillar jag vad verkligen vad rullbandaren(som jag tror är 1:an) gör med gitarren och framförallt rösten.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skillnaden på filerna är stora, om jag inte minns fel när vi lyssnade på din bandare utan EQ och original wav så var det mycket lika ljud på de båda filerna.

Du har nog EQat lite mer än försiktigt Nilsson eller hur?

Eller har du bytt tapesort sedan sist, man kan ju behöva trimma om när man byter tape.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

För att denna typen av test ska vara av intresse så bör filerna som mixas ner på band resp. daw vara identiska. Vad är det annars vi lyssnar efter, egentligen? Sen är det naturligtvis så att man kanske behandlar filerna som ska på band annorlunda, för att det låter bättre, men då blir det genast svårt att A/B testa i vanlig mening.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

För att denna typen av test ska vara av intresse så bör filerna som mixas ner på band resp. daw vara identiska. Vad är det annars vi lyssnar efter, egentligen? Sen är det naturligtvis så att man kanske behandlar filerna som ska på band annorlunda, för att det låter bättre, men då blir det genast svårt att A/B testa i vanlig mening.

/Jon

Jag vill ju få ut så bra ljud jag kan ur bandaren, och det får jag inte om jag inte ställer lite eq.

Jag tycker den ena filen låter avgjort bättre... Man hör det speciellt på virveln...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in med samma EQ men patcha om utan bandaren?

Jag kan fan inte få till samma ljud med enbart eq-ändring som med både eq och bandaren. Och när jag ändrar eq före bandaren så reagerar ljudet mindre på eq än rent digitalt, för att få ett diskantlyft som jag vill får jag ta nån deb mer när det ska genom bandaren. Att bara köra det första ljudet som det är genom bandaren blir liksom ingen vits, på den gamla goda bandartiden ställde man ju också en viss eq plus lite komprimering före tejpen.

Så jag vet inte om jag kan göra ett "rättvist" test, vad nu det är. Jag gjorde om bandmastringen nu, ändrade liiite på eq o la till anings kompressor oxå, sen gjorde jag en master som växlar mellan digital o tejp, tror det är lättare höra skillnaden då. Jag tycker det låter betydligt göttigare från tejpen. Kommer med en sån länk om en stund.

Ni som har gissat hittills, att version 1 är bandaren, ni har fel, det är tvärtom.... Inte helt bra att ni tyckte den första versionen lät bättre jag tycker den är murrig som bara den. Lustigt att ingen såg att det står i länkaddresserna vilken fil som är vilken, den första har "digital" med i addressen, den andra "B67"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag: Kör ett annat projekt utan några som helst effekter på mastern genom bandaren och inget annat, sedan tillbaka i portan. Normalisera de två filerna och lägg upp dem här som A och B. Så får man chans att gissa och känna sig dum när man inte hör rätt för att sedan förstå vad skillnaden mellan ren digital bounce och bandarmaster egentligen innebär i praktiken.

Ingen ifrågasätter hur du använder bandaren, det som är intressant i sig är att höra just vad bandaren gör för produktionen och hur man sedan i masterprocessen kan kompensera för/lyfta fram detta för att i slutändan nå ett annorlunda resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har gissat hittills, att version 1 är bandaren, ni har fel, det är tvärtom.... Inte helt bra att ni tyckte den första versionen lät bättre jag tycker den är murrig som bara den. Lustigt att ingen såg att det står i länkaddresserna vilken fil som är vilken, den första har "digital" med i addressen, den andra "B67"...

Det känns som att den gör motsatsen mot vad en bandare "ska" göra 😱

Kan du inte göra fler test med enbart före/efter bandaren, ingen EQ eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår hur ni menar, men fattar inte vitsen för egen del. Kan jag få det lite snyggare om jag höjer master-eq före tejpen med 1,5 db vid 6 khz då är det väl dumt att låta bli?

Ska försöka få till en sån grej ändå lite senare. Det fina med bandaren, så som jag hör det, är att jag kan spetsa på lite i tex just 6 khz o 65 hz, o skära lite vid 250 hx utan att det låter "harsch" (gearslusk-ord). Gör jag samma sak utan att låta ljudet gå genom tejpen blir det ett jobbigare ljud... Med hjälp av bandaren kan jag alltså få fram ett sorts diskantskimmer jag inte kan annars...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort ett nytt, kanske knäppare ändå, test. Nu växlar ljudet mellan band o digitalt. Bytena hörs ganska tydligt, jag mutar aningen före jag duttar på det "andra" ljudet. Första bytet blir vi 0:19 sek...

https://dl.dropboxus...d med klipp.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Stor skillnad, jag tycker det låter som en EQ som switchas av/på fortfarande. Är det bara tejpen som skiljer åt?

Det ena är ju tejpens ljud som även fått en dos eq före bandaren så det skiljer även i eq, japp. Tejpmastringen ligger på ett stereospår i portan och det digitala på ett annat, o här mutar jag ett i taget. Att göra lika som på en Revox B77, att man kan slå om en brytare på bandaren o höra först (source) direktljudet o sen på tapeläget höra inspelningen samtidigt som man spelar in går inte på den här Studern. Enda sättet att få ljud ur den är att antingen spela upp ett inspelat band eller att lyssna samtidgt som man spelar in...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort ett nytt, kanske knäppare ändå, test. Nu växlar ljudet mellan band o digitalt. Bytena hörs ganska tydligt, jag mutar aningen före jag duttar på det "andra" ljudet. Första bytet blir vi 0:19 sek...

https://dl.dropboxus...d med klipp.wav

Sista testet alltså:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Kura%20Skymning%20test%20digitalt%20vs%20rullband%20med%20klipp.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite frusterande med sånt här som ni kanske förstår. Om skillnaden mellan digitalt o tejp knapp hörs, o varannan provlyssnare tycker det digitala låter bättre, ja va fan, då kan jag väl lika gärna försöka sälja Studern...

Nu håller jag på att försöka mastra digitalt med Finalizern från den första digitala mixen. Det kanske kommer att låta bättre än det från tejpen? Det vore nästan befriande, då säljer jag bandaren och investerar pengarna i en ny Fender American Standard Stratocaster, var på 4Sound o provspelade en sån idag, jäklars i havet! Jag har provat strator i mpnga år nu, men inte gillat dem, inte American Standard heller, men nu har de bytt mickar igen på dem till några från Fender Custom Shop, o ojojoj, nu lät de som jag vill. O skitsköna att spela på. 11,200 för en sunburst med lönnbräda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng inte rullbandaren. Om du gillar ljudet från den så kör på. Det går säkert att emulera exakt samma färgning med digitala effekter och eq, men varför gå över bron för att hämta vatten?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Senaste nytt o lustigt: Gjorde en normal digital mastring o jämförde med tejpmastern. De lät fanemej likadant... Haha.

Ska lyssna lite i morrn med vilade öron.

Mycket lockande med en ny dyr strata. Sist jag köpte en riktig gitarr var nog -98.

Med en bra bandare är tejp en mycket subtil effekt, utan lite hårdare tapekompresssion låter det rakt och fint.

Du har en deluxebandare som låter kanon.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med tvåan var att det spretade mer i diskanten; munspel och gitarr var lite skränigare. men om du vart och rattat på EQ:n för mycket kan jag tänka mig att det är därför.

Lägg upp dina senaste versioner, jämsides.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog nog en lite dum grundinspelning, den här Kura Skymning är bra nog gammal, de jag jag gjort senare har låtit bättre.

Av de här nyare raggarlåtarna är det bara Cadillac som gått genom Studern, o den tycker jag låter lite mer rätt än de andra, mindre hårt.

http://soundcloud.com/search?q%5Bfulltext%5D=swedenrocks

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar du arbetssättet kör på tape!

Jag hade köpt en ny gura. 😉

Jag är ju så j-a långsam när jag mixar o håller på, och ska jag ha det genom tejpen o sitta o lyssna o joxa vad jag gillar bäst så tar det ju ännu längre tid. Dessutom finns det en grej i Finalizern som kallas "analog generator" man kan gasa på mer eller mindre av, tycker den ger samma effekt som bandet.

Men jag tror jag ska göra nån ny inspelning o tänka hela vägen på att mastra med bandaren, alltså inte komprimera tex trummorna alls förutom i mastringen, lite via Finalizern då ihop med allt annat plus bandkompressionen. Då kanske den verkligen kommer till sin rätt.

Samtidigt vore det grymt med den stratan. Har inte fått samma vill-känsla sen jag provspenade den tele jag nu har för 15 år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den andra filen lät klart bättre enligt mig, mer klar och tydlig i alla frekvenser

Jo helt klart, det är den som gått genom tejpen, den första låter för mkt burk. Men det är nog som Dr Loop säger att det mesta av ljudförbättringen (förändringen/försämringen) sitter i att jag även rattat lite eq innan tejpen.

När jag spelade in den här låten för ganska länge sen körde jag kompressorburkar direkt på trumkanalerna. Nästa recording ska jag köra direkt utan sån skit o låta bli att komprimera trummorna öht annat än i mastringen genom bandaren. Då blir det ganska äkta vintage som på 60, 70-talet. Då borde det bättre gå att avgöra om det är värt att hålla på med reel to reel... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...