Jump to content
Annons

Söker program för att öva på sång


Alexander Paul

Recommended Posts

Söker ett program där man får visuell feedback på om man kan hålla tonen. Tänker mig nåt i stil med singstar fast med mer inriktning på repetition av kortare fraser. Vad har jag för alternativ? Vet att jag t ex kan spela in nåt i melodyne och kolla vart tonerna hamnade men det känns för bökigt för ändamålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det absolut bästa jag testat och själv använt mycket är Singingsucces och add-on progammet mastering the mix. Fantastiska övningar och de går igenom registret mycket systematiskt och ger du det mycket tid kan du utvecklas hur mycket som helst,

Är det bara sångövningar lr analyserar programmet om du sjunger falskt och så? Gör det ngt mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sångövningar, varför behöver du ett program som analyserar om du sjunger falskt. Finns en massa bra karakoe låtar du kan köpa billigt så det är ju bara spela in dig på det viset om du vill höra hur du låter. Sen får du göra sångövningar för att bli bättre rent generellt. Det tar ju månader att bli bättre på att sjunga, även om du gör övningarna någon timma per dag, det finns ingen quick-fix direkt.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sångövningar, varför behöver du ett program som analyserar om du sjunger falskt. Finns en massa bra karakoe låtar du kan köpa billigt så det är ju bara spela in dig på det viset om du vill höra hur du låter. Sen får du göra sångövningar för att bli bättre rent generellt. Det tar ju månader att bli bättre på att sjunga, även om du gör övningarna någon timma per dag, det finns ingen quick-fix direkt.

Jag behöver inget program som analyserar, jag var nyfiken på vad det var för program, är lärare.

Tack för infon.

Redigerat av peterT
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sångövningar, varför behöver du ett program som analyserar om du sjunger falskt.

Om man inte har jättebra gehör kan det vara en bra hjälp att öva upp det genom att få grafisk återkoppling på hur väl man håller pitchen.

I vilket fall, är det vad man är ute efter så finns ju faktiskt Ultrastar som man kan man installera på Windows, Mac och Linux. Det ser i princip ut som Singstar. Dock är utbudet att låtar oändligt mycket större (även om det så att säga kräver ett visst mått av rymlighet i sinnet 🙂).

Dessutom kan man, om man har lite tålamod, konstruera "sång-guider" till sina egna låtar. Själva datan som används för att visa tonerna på skärmen hämtas från en vanlig text-fil där man enligt en viss syntax anger tonhöjd, längd och när i låten den kommer.

Har installerat Ultrastar på ett gäng datorer genom åren. Ofta har det dykt upp ett problem som, utan att det tydligt framgår, berott på att något tilläggspaket som behöver installeras. Jag har beskrivit det i detta inlägg.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Framför allt om man har programvara som analyserar så kan samma programvara lägga upp rätt övningar. Lagom mycket pedagogik så man inte blir helt förkrossad över att det går dåligt samtidigt smart nog att se vad som behövs övas. Kvantitet är inte alltid lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brett Mannings övningar är fantastiska, har både lärt mig bemästra vibrato mer säkert och presenterat bra övningar för att hitta det där svåra mixläget.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt bra visuell feedback är att ta ett gäng tjejer och sätta dem framför sig. Sjung låten To be with you av Mr. Big acapella för dem. Grinar dom illa, öva mer.

Hänger dom i dina byxor och är redo att gifta sig med dig. Your game! Bättre visualitet än så kan du inte få 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...