Jump to content
Annons

Analog mixer med få kanaler o knappar, men med superljud?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Finns det helanaloga mixrar med typ bara fyra eller åtta kanaler som ändå har riktigt hög klass på ljudet? Eller är det bara gamla 24-kanals Soundcraft studiobord som som kan låta så där "rätt"?

En tanke som frestar mig är att spela in tex live jazzband med bara fyra fina mickar genom en mixer o ställa de nivåerna en gång för alla ner till två spår på Studer rullbandaren jag med enorm vånda o ångest funderar på att sälja. En eventuell sångsolist skulle kunna myglas dit digitalt efteråt och separat få åka en sväng genom bandaren.

Men alla mixrar med få kanaler och utan en massa inställningar kanske bara är av Behringers enklaste kvalitét?

Tips på gamla bra grejer som inte är så dyra nu i digitaltiderna? Jag har en billig halvmodern Soundcraft 16/2 livemixer, men den brusar hörbart för mycket, nåt sånt är inte att tänka på....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tofts ATB-mixrar är kanonbra, finns från 4 kanaler (+inline, så att det blir 8), men kostar en slant också...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tofts ATB-mixrar är kanonbra, finns från 4 kanaler (+inline, så att det blir 8), men kostar en slant också...

Den var grovt läcker! Hittade dem här:

http://www.toftaudio.com/atb04m.html

Hittade tyvärr även priset på ca 18000 kr, haha skrek han i brevlådan.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den var grovt läcker! Hittade dem här:

http://www.toftaudio.com/atb04m.html

Hittade tyvärr även priset på ca 18000 kr, haha skrek han i brevlådan.

What?

12995:- är svenskt listpris i nuläget, så 18000:- är gammalt - men de tillhör ju inte precis de billigaste ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ 500 spänn billigare hos tysken men ändå dyrt...

Mvh // Snåljåpen

500:- i det prisläget är inte mycket att orda om. Listpriser går ju ofta att justera till viss del - och det finns numera flera distributörer som ständigt sneglar på Thomann och justerar priserna för att även svenska handlare ska kunna erbjuda samma priser. Tyvärr har inte alla distributörer kommit dit i sin utveckling, men det blir bättre och bättre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det som ofta brister är mickpreamparna. Använd bra preampar och summera i linjenivå på din mixer ut till bandaren. Du har väl någon bra preamp som du kan testa med ihop med din mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har ett Soundcraft B100 8:2 broadcastmixer. Mycket nöjd med den och hittar du en på t.e.x eBay så kommer den inte vara dyr. Typ 3000, eller så. Extra plus är att den är väldigt lättservad.

Sony gör fina småmixrar också, som går att få för småpotatis. MXP heter serien (t.e.x MXP 29 & MXP 390). Inte lika lättservade som Souncraftexemplet ovan och ej heller samma kvalitétskänsla i reglagen & rattar (jämfört mot Soundcraft) men vad gäller insidan är den nog tamejtusan strået vassare än Soundcraft.

Båda Soundcraft & Sony gick för enorma vansinnessummor som nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det du söker efter inte existerar, givetvis finns det bättre och sämre prylar med det finns någon illusion om att bara man pluggar in något i "rätt" pryl så kommer det att låta magiskt eller få ett "superljud"något som jag inte tror existerar.

Men för att svara på din fråga så tror jag du ska satsa på en 500låda och trycka in något roligt.

Det bästa är när du tröttnat på preampen/EQ/Comp så kan du sälja den och byta ut mot någon annan och där finns API, Neve, SSL mfl. men det kostar förstås. http://www.thomann.d...=api 500&oa=pra

Och hur dåligt Behringer egentligen är kan man lyssna här på mina mixar då jag alltid använder ett sådant mixerbord. Givetvis är det inte jämförbart med någon gammal mixer som färgar ljudet men jag tycker att det får oförtjänt mycket dåligt rykte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...