Jump to content
Annons

PSI A17-M - Någon som testat?


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Kolla Quested, mjukt organiskt och fylligt.

Av mycket läsande på Gearslutz.

Tack för tipset, hört väldigt gott om Quested S8R. Efter mycket efterforskning har jag dock kommit fram till att just Psi a17-m kommer ge mig lyftet jag behöver. Tidigare var även PMC twotwo.6, Spiral Groove Studio One och Unity Audio The Rock mk2 med i leken.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hoppas du hittar rätt. Själv vill jag ha mycket "rorelse" i ljudet. Tycker monga studiomonitorer er for "styva"

Det kan jag verkligen hålla med om. Du kan läsa om PSI a17-m här om du är intresserad: http://www.soundonso...i-a17m-a21m.htm eller http://www.soundonso...T&Number=920614

Ska medge att även Spiral Groove Studio One verkar synnerligen intressanta. De är dock passiva.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säkert vet så är ju monitorer högst subjektiva hur man uppfattar dem. Jag har testat Genelec 8050, 1031 även Event Opals det senaste året och ingen av dem föll mig i smaken. Jag själv har kommit på att jag gillar det där midforward ljudet då jag mixar med ns10or för det mesta. Jag hörde Focal Twins förra veckan å dem gillade jag faktiskt. Väldigt fin och högupplöst stereobild och allmänt jämna å fina. De är ju inte speciellt dyra heller för att vara high-end.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Som du säkert vet så är ju monitorer högst subjektiva hur man uppfattar dem. Jag har testat Genelec 8050, 1031 även Event Opals det senaste året och ingen av dem föll mig i smaken. Jag själv har kommit på att jag gillar det där midforward ljudet då jag mixar med ns10or för det mesta. Jag hörde Focal Twins förra veckan å dem gillade jag faktiskt. Väldigt fin och högupplöst stereobild och allmänt jämna å fina. De är ju inte speciellt dyra heller för att vara high-end.

Precis. Är väl bekant med Twinsen och använder dem ofta när jag spelar in. De är väldigt bra till tracking, men jag skulle nog inte känna mig lika bekväm att mixa i dem , gillar lite mindre närfältare till det. Men det handlar naturligtvis precis som du säger också om tyckte och smak.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Är väl bekant med Twinsen och använder dem ofta när jag spelar in. De är väldigt bra till tracking, men jag skulle nog inte känna mig lika bekväm att mixa i dem , gillar lite mindre närfältare bättre till det. Det handlar naturligtvis precis som du säger också om tyckte och smak.

/Jon

Jag vet ju att många hatar ns10or men jag upplever dem som väldigt sanna och väldigt lätta att mixa i. Det enda problem området som jag var tvungen att "lära" mig var mellan 100-200hz. Där mixade jag alldeles för tjockt i början men inte längre.

Varför inte pröva dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet ju att många hatar ns10or men jag upplever dem som väldigt sanna och väldigt lätta att mixa i. Det enda problem området som jag var tvungen att "lära" mig var mellan 100-200hz. Där mixade jag alldeles för tjockt i början men inte längre.

Varför inte pröva dem?

Har ju redan Neumann kh-120 som är väldigt raka och som jag kan bra, är inte på något sätt missnöjd med min mixsituation. Dessutom sköter min avantone mixcube det som en ns-10 annars kan vara så bra på, även om de såklart inte är precis likadana.

Hur som helst så känner jag ett behov av att komplettera med något som känns mer exklusivt och som inte finns i varje studio. Tycker det skulle kännas lite tråkigt att köpa ett par Barefoot, eller Twins tex, kanske låter snobbigt och självklart ska det alltid vara ljudet som avgör. Men efter vad jag läst (finns tyvärr inte att testa i Sverige vad jag vet) så är just PSI a17-m och storebror a21-m helt fantastiska. Har läst på massor om dem och inte funnit en enda dålig rad. Jag har mer eller mindre redan bestämt mig, men då det handlar om så stora summor och ingen möjlighet finns att testa, så ska jag naturligtvis se över om man får prova dem i 30 dagar och skicka tillbaka om man inte är nöjd. Tanken är att de ska bli mina huvudmonitorer till mixning och mastring och att neumannsen får bli en del av referenslyssningen och den portabla studion.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok 🙂 Men som sagt efter själv testat och lyssnat på en massa monitorer så skulle jag själv aldrig köpa ett par utan att fått lyssna på dem innan, och helst i mitt eget rum. Förresten så var jag med i studio Bohus får något år sedan när de masterade en skiva jag mixat och de har ju Focal sm11?? I studion och har för mig att de lät super fint.

Hade gärna själv hört Barefot monitorerna och ett par dyra Adam monitorer. Dock känns det som om man mer köper dessa för att imponera på kunderna vid lyssning än för att använda vid mixning 😄

Förresten varför inte K+H 310 lr de större 410? Om du nu är nöjd med 110orna 🙂 Annars skall ju ATC monitorerna vara super. Fan att det inte finns någon exklusiv butik som man kan få höra alla dessa 😄

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Förresten varför inte K+H 310 lr de större 410? Om du nu är nöjd med 110orna 🙂 Annars skall ju ATC monitorerna vara super. Fan att det inte finns någon exklusiv butik som man kan få höra alla dessa 😄

Du kan aldrig övertyga mig, PSI A17-M it is! Kanske dags att starta en lyssningsbutik. Undrar just hur stort behovet är... 😉

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan aldrig övertyga mig, PSI A17-M it is! Kanske dags att starta en lyssningsbutik. Undrar just hur stort behovet är... 😉

/Jon

Förstår verkligen varför du fastnat för dem. Har läst i princip varje inlägg som går att hitta om PSI och de verkar vara som hand i handske för mig. Hade gärna bytt mina Focal Solo mot ett par A21-M men det är nästan för overkill när man håller på på hobbynivå. Hur som helst: glöm inte att skriva om dem här på forumet om du köper dem! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår verkligen varför du fastnat för dem. Har läst i princip varje inlägg som går att hitta om PSI och de verkar vara som hand i handske för mig. Hade gärna bytt mina Focal Solo mot ett par A21-M men det är nästan för overkill när man håller på på hobbynivå. Hur som helst: glöm inte att skriva om dem här på forumet om du köper dem! 🙂

Will do! 🙂

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är det den stora modellen i videon du vill ha? Och vad kostar dem paret?

Nej, ska ha a17-m, storleken större (21) blir strax över 40 lax vilket känns väl saftigt - Listpriset för a17-m ligger på 1' 576.80 euro st inkl moms. Så man kommer under 30 i alla fall. Men har inte bestämt mig helt, kan bli 21:orna också 😉

Vad mixar du på nu förresten?

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, ska ha a17-m, storleken större (21) blir strax över 40 lax vilket känns väl saftigt - Listpriset för a17-m ligger på 1' 576.80 euro st inkl moms. Så man kommer under 30 i alla fall. Men har inte bestämt mig helt, kan bli 21:orna också 😉

Vad mixar du på nu förresten?

/Jon

Ok de såg ju onekligen fina ut 🙂 Jag kör till 90% på ns10or nu. Brukar kontrollera subben i lurar bara. Jag kände personligen att jag hittat rätt första gången jag hörde ns10orna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kände personligen att jag hittat rätt första gången jag hörde ns10orna 🙂

Ja det låter verkligen skit(bra) på sitt eget sätt och kan man dem, som du verkar kunna, så är de verkligen användbara i en studiosituation.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

inte ofta man hittar nåt nytt under solen numera men håller dom vad dom lovar så är dessa nåt man måste testa

lite konstigt dock att den lilla har en något sämre jämnhet i frekvenserna än den större - 38Hz to 20kHz ±1.5dB lovar riktigt gott men storleken är kanske inte nåt man drar med sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

inte ofta man hittar nåt nytt under solen numera men håller dom vad dom lovar så är dessa nåt man måste testa

lite konstigt dock att den lilla har en något sämre jämnhet i frekvenserna än den större - 38Hz to 20kHz ±1.5dB lovar riktigt gott men storleken är kanske inte nåt man drar med sig

Jo de verkar riktigt lovande, och som jag nämnde tidigare: Jag har i stort sett inte läst något negativt om dom alls, från varje sig egenanvändare eller recensenter. Bara det är ju nästan lite läskigt 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...
  • 2 år senare...

Hej! Följer också upp detta, hur har ni baserat valet mellan 17 och 21?


Jag har PSI 17 på lån i min studio och älskar dem! Jag hade velat prova 21or också men de fanns inte på lån samtidigt så svårt att göra A-B test mellan dem! Det jag är lite rädd för är att 17 inte har samma styrka som mina Genelec 8340. Inte för att man spelar starkt hela tiden men de gånger jag trackar bas i rummet genom högtalarna så ligger jag på maxvolym med dessa jämfört med Genelec. Jag har mätt och behövt pusha ner Genelecen ganska rejält för att spela "lika svagt" som PSI 17 (något jag hade hoppats att 21 hjälper mig med).
Jag har säkert mycket att vinna med 21or gällande "kraft" men vill heller inte förlora tydlighet när man sedan sitter med lägre volymer vid mix och edit nu när man testkör 17 på de volymerna för det låter ju bra.

Quote



Jag har bestämt mig för PSI men som sagt... vilken modell ska man ta... 🙄

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...