Jump to content
Annons

Rätt eller fel !


kardo

Recommended Posts

Man kan undra om det är riktigt ok att göra så här?

Det finns ju folk som gör sina egna filmer på tex piratebay mm, och som sedan lägger upp en översättnings text på engelska, med hopp om att andra länder ska se/hitta deras filmer.

Frågan är då är inte detta olagligt av polisen att ta något som inte tillhör dom.

http://www.metro.se/teknik/razzia-stanger-undertexter-sajt/EVHmgj!n4zb4IWmzW22/

Somliga borde inte jobba i politiken !

http://www.metro.se/metro-teknik/avkriminalisera-fildelning/Objghi!15_5812-48/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Upphovsrätten gäller även när det gäller dialog i filmer, så principiellt är det rätt att stoppa det när det inte är upphovsmännen till originaltexten som har publicerat det där. Det är en helt annan sak om upphovsmännen själva översätter (eller låter någon annan översätta) och publicerar själva. Då är det ju upphovsmännen som gör valet att publicera på det sättet, men om det inte är godkänt av dem, så strider det mot upphovsrätten.

Visst är det lagligt för polisen att ta möjligt bevismaterial i beslag. Det måste de ju göra för att det ska gå att göra en utredning.

Angående Karl Sigfrid:

Att med rättsliga insatser försöka stoppa fildelningen för att rädda skivbranschen är som att försöka förbjuda bilar för att öka försäljningen av hästkärror.

Väldigt dålig jämförelse eftersom det inte alls handlar om teknik, utan om upphovsrätt. Det handlar inte heller om att rädda skivbranschen, utan om att värna om upphovsmännens rättigheter att själva välja hur deras verk ska göras tillgängliga.

Om man skulle våga sig på någon sorts analogi, så är det mer i stil med att legalisering av illegal fildelning kan jämföras med att man skulle tillåta att ökända MC-gängs illegala indrivningsmetoder får konkurrera ut inkassoföretagen, typ...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju folk som gör sina egna filmer på tex piratebay mm, och som sedan lägger upp en översättnings text på engelska, med hopp om att andra länder ska se/hitta deras filmer.

har du nåt exempel?

annars kan jag bara hålla med att det är tråkigt när enskilda drabbas av att samarbetet med folk som ägnar sig brottslig verksamhet kör ihop sig när dom åker dit

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tolka och översätta en filmdialog skulle såklart kunna vara ett intrång i upphovsrätten.

Men den stora frågan är såklart vad Rättighetsalliansen och dess uppdragsgivare hoppas kunna uppnå med en sådan här aktion? På riktigt?

Hittills verkar det ju ge betydligt bättre resultat att lägga sina resurser på att ta fram tjänster folk vill använda (vilket jag för övrigt antar är vad Karl Sigfrid menade med sin liknelse).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu föreslår Sigfrid istället att upphovsrättslagarna skrotas helt och att kopiering för privat bruk avkriminaliseras.

"Dagens upphovsrätt har blivit frånsprungen av den tekniska utvecklingen. Cd-skivor och dvd-filmer som säljs i butiker eller skickas med posten är på väg att fasas ut av moderna fildelningstekniker. Skivbranschens borttynande är därför ett faktum som varken kan eller bör förhindras. Att med rättsliga insatser försöka stoppa fildelningen för att rädda skivbranschen är som att försöka förbjuda bilar för att öka försäljningen av hästkärror."

Skrota lagar ... jo jo, men den förbannade jävla religionsfriheten är PK-nissarna skiträdda för att ens tänka borde skrotas. Religionens borttynande är väl om något ett faktum som varken kan eller bör förhindras. Men, men, det är ju inte Jesu vrede de fruktar, det är Muhammeds. Jävla hyckleri!

Skitsamma.

Uttalanden som Sigfrids ovan kan inte vara annat än genomtänkta som längst ut till nästippen. Inte bara kan man undra om vi skulle haft den artist/konst vi har idag om det inte vore för URL, utan man måste bara fråga sig vem Sigfrid tror är villig att "leva" på sysslor som inte försörjer. (Förutom vissa unika här på forumet, förstås, "vi som gör det bara för att det är kul och om det slår så är det ju bara bonus"-konstnärerna ...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt eller fel, det jag kan irritera mig på är att jag nyligen satt och läste om en löst sammansatt grupp människor på nätet som lekte detektiver för att sätta fast en 16 årig kille som njöt av att strypa ihjäl katter. Han åkte dit och deras detektivarbete på nätet gav resultat.

Frågan är varför läggs det skattepengar på att sätta stopp på fildelning men inte människor som har som hobby att strypa katter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Upphovsrätten gäller även när det gäller dialog i filmer, så principiellt är det rätt att stoppa det när det inte är upphovsmännen till originaltexten som har publicerat det där. Det är en helt annan sak om upphovsmännen själva översätter (eller låter någon annan översätta) och publicerar själva. Då är det ju upphovsmännen som gör valet att publicera på det sättet, men om det inte är godkänt av dem, så strider det mot upphovsrätten.

Visst är det lagligt för polisen att ta möjligt bevismaterial i beslag. Det måste de ju göra för att det ska gå att göra en utredning.

Jo en bok kan jag förstå , men text från film? Jag menar då drar man allt till sin yttersta spets för bara för man inte har hittat någon som laddar ner filmer/böcker typ. Och snart har vi författare mm som klagar på andras citat och referat.

Polisen behöver bevis och det förstår man. Men att dom får ta allt i datorn inte bara hårddisken dvs , är ju lite konstigt. Det skulle kunna gämföras med en tjuv som har stulit mat i en affär, polisen åker hem till tjuvens bostad tar hela kylskåpet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrota lagar ... jo jo, men den förbannade jävla religionsfriheten är PK-nissarna skiträdda för att ens tänka borde skrotas.

Det här är möjligen en helt annan diskussion. Men eftersom du ofta återkommer till detta; Hur har du tänkt dig att det ska gå till? Hur ser alternativen till religionsfrihet ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är möjligen en helt annan diskussion. Men eftersom du ofta återkommer till detta; Hur har du tänkt dig att det ska gå till? Hur ser alternativen till religionsfrihet ut?

Jag tror inte att sign. kardo skulle uppskatta den (icke desto mindre viktiga) diskussionen här. Men starta en tråd och jag hänger på så gott jag kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att sign. kardo skulle uppskatta den (icke desto mindre viktiga) diskussionen här. Men starta en tråd och jag hänger på så gott jag kan.

Det är alldeles säkert gott nog för de flesta 🙂 Kör här då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo en bok kan jag förstå , men text från film? Jag menar då drar man allt till sin yttersta spets för bara för man inte har hittat någon som laddar ner filmer/böcker typ. Och snart har vi författare mm som klagar på andras citat och referat.

Omfattas inte textinnehållet i en film av upphovsrätt, menar du? De som skriver dialogen gör i princip ett lika stort jobb som om de hade skrivit en bok, så jag har svårt att se skillnaden där...

Citat är alltid tillåtet, men man kan inte citera hela innehållet och komma undan med det.

Polisen behöver bevis och det förstår man. Men att dom får ta allt i datorn inte bara hårddisken dvs , är ju lite konstigt. Det skulle kunna gämföras med en tjuv som har stulit mat i en affär, polisen åker hem till tjuvens bostad tar hela kylskåpet. 🙂

Polisen kan knappast förväntas vara tekniker, så man ska nog vara tacksam för att de inte ger sig in och skruvar loss hårddiskar, utan istället tar med sig hela datorn när en seriös utredning ska göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är varför läggs det skattepengar på att sätta stopp på fildelning men inte människor som har som hobby att strypa katter?

Det är i den avdelningen SD nu vill plocka poäng då Jimmie Åkesson under Almedalsveckan lät meddela att de vill tillsätta en djurskyddssektion hos polisen. Sort of.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte polisen du pratar om? Tror du inte att dom försökte hitta kattdräparn?

Jo, jag läste någon artikel om det där, nog hade dom försökt hitta honom.

Och jag tror att jag på något sätt håller med om och utvidgar din ståndpunkt med att det nog hade varit orimligt att sätta åtta poliser på att ta fast någon som stryper katter.

Annars är det intressant att polisen uppskattade "detektiven allmänheten" i det här fallet. Det är ju inte alltid helt självklart. Steget till medborgargarden är ju inte långt. Men jag har samtidigt själv ibland funderat över varför det t ex inte finns ideella organisationer som sitter och spårar pedofiler via chatt-sidor genom att utge sig för att vara unga tjejer (något som polisen inte få ägna sig åt). Stämmer träff och sen möter personen ifråga och berättar att det hen håller på med inte är ok. Inget hot, våld eller sånt. Hade förmodligen räddat många barn och ungdomar från bedrövliga upplevelser.

Men det är såklart också en helt annan diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i den avdelningen SD nu vill plocka poäng då Jimmie Åkesson under Almedalsveckan lät meddela att de vill tillsätta en djurskyddssektion hos polisen. Sort of.

SD ligger ju annars inte så bra till bland häst-folket nu, efter att en av deras killar i Östhammar skrivit att ridsport inte borde räknas som idrott. Jimmie måste vara överlycklig efter hans senaste försök att få fler kvinnor att rösta på dom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har du nåt exempel?

annars kan jag bara hålla med att det är tråkigt när enskilda drabbas av att samarbetet med folk som ägnar sig brottslig verksamhet kör ihop sig när dom åker dit

Nja ! Exempel har jag tyvärr inte, men jag har läst det någonstans . Dvs på något forum om jag minns rätt, där folk frågade efter översätning på bla typ hemma film som var från ett annat land. Detta är ju säkert ingen nyhet, att någon skulle undra och vilja förstå vad som sägs i en film. Det finns ju många hemmapulare som inte ligger i butikshyllan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mitt inlägg kunde komma att handla om SD kan jag inte förstå.

Min poäng är inte vem som gör vad utan vad VÅRA pengar arbetar med.

Och nej jag tror inte polisen lagt speciellt många kronor på att få fast den idioten för hade dom velat så hade dom redan fått fast han.

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mitt inlägg kunde komma att handla om SD kan jag inte förstå.

Min poäng är inte vem som gör vad utan vad VÅRA pengar arbetar med.

Allt handlar om sd idag, det vet du väll. Jag fick punktering på cyklen idag, det är sds fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mitt inlägg kunde komma att handla om SD kan jag inte förstå.

Min poäng är inte vem som gör vad utan vad VÅRA pengar arbetar med.

Och nej jag tror inte polisen lagt speciellt många kronor på att få fast den idioten för hade dom velat så hade dom redan fått fast han.

Menar du på fullt allvar att polisen verkligen inte ville ta fast kattstryparen??

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Men den stora frågan är såklart vad Rättighetsalliansen och dess uppdragsgivare hoppas kunna uppnå med en sådan här aktion? På riktigt?

Här handlar det om att bryta ner marknaden i mindre sektioner. Då kan man ha olika pris på samma produkt i sverige och usa. Märker kunden detta så kan man motivera priset med kostnaden för översättning på en liten marknad. Lagstiftningen borde ställa mer krav på transparens mot mot mediabolagen. Dvs premiärtider, priser osv. Men inte, lobbyn köper sina makthavare som de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill och faktiskt gör något åt saken är två helt skilda saker.

Poliserna kanske hade att välja mellan att jaga kattstryparen och en våldtäktsman och valde att prioritera det senare.

Men eftersom Valle tydligen tycker att hans OT-inlägg är mer önskade här än andras kan vi väl fortsätta här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här handlar det om att bryta ner marknaden i mindre sektioner. Då kan man ha olika pris på samma produkt i sverige och usa. Märker kunden detta så kan man motivera priset med kostnaden för översättning på en liten marknad. Lagstiftningen borde ställa mer krav på transparens mot mot mediabolagen. Dvs premiärtider, priser osv. Men inte, lobbyn köper sina makthavare som de vill.

Det låter såklart rimligt på något sätt. Det borde i så fall innebära att dom är helt övertygade om att vi just nu bara är inne i en övergående period av nät-anarki och att vi i framtiden kommer att få ett internet som är så reglerat att man faktiskt kan göra ett system som det du beskriver. Utan några möjligheter för intresserade tittare att komma runt det.

Horribel tanke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att dom inte slagit till än mot imdb.com, som ju har favorit citaten från filmen med på nästan alla filmer man söker på där.

det är ju upp till den som äger rättigheterna att bestämma var den ska distribueras. de tjänar nog mer på snuttar av dialogen på imdb än ett lager med subbar som är avsedda att ses till pirtakopierade filmer. låter inte alls konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här handlar det om att bryta ner marknaden i mindre sektioner. Då kan man ha olika pris på samma produkt i sverige och usa. Märker kunden detta så kan man motivera priset med kostnaden för översättning på en liten marknad. Lagstiftningen borde ställa mer krav på transparens mot mot mediabolagen. Dvs premiärtider, priser osv. Men inte, lobbyn köper sina makthavare som de vill.

det är väl upp till kunder att ställa krav. gillar du inte en produkt kan du ge fan i den. som nämnts här finns det ju folk som lägger upp hemmagjorda filmer - vill man inte betala kan man gott titta på dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...