Jump to content
Annons

basen och kicken förstör röstinspelningen!


jakob-sundin

Recommended Posts

Hej!

Jag är fortfarande nybörjare kan man säga men jag har gjort lite instrumentala låtar nu. Men nu vill jag också sjunga in lite text också. Men när jag spelar in så blir det inge bra. Basen och kicken gör så att det låter liksom som om rösten har fått jättemycket bas. Liksom som om rösten skulle vara bass boostad minst 10 gånger! Finns det något jag kan göra? Eller är jag tvungen att skruva ner basen och kicken?

ps använder Scarlett 2i2 Focusrite som mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oakleaf (oregistrerad)

Det du beskriver later som en frekvenskrock mellan bas/kick och vocals. Detta innebaer att en del av det laga frekvenserna i sangen upptar samma frekvensomrade som bas/kick vilket resulterar i ett obalanserat och "foerstaerkt" sound.

Loesningen pa detta kan vara att slaenga pa ett low-cut filter runt 150-200 hz pa sangsparet. Ibland kan det aeven hjaelpa att skaera lite runt 250-300, men haer maste man vara lite foersiktig eftersom roesten riskerar att bli foer "kall" om man skaer foer mycket. Aer det sa, kan man da istaellet prova att skaera lite runt 250-300 hz pa bas/kick sparet.

Edit: Foertydligande

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj du har lite kvar att lära då. Jag hade också dessa svårigheter och jag kan säga att jag vet vart felet ligger.

Jag tror att Du har underskattat snacket om EQ (det gjorde iallafall jag), det är viktigare än du tror. Här får du en länk som gjorde att jag började förstå EQ.

http://www.youtube.com/watch?v=kSNYBbPAvKE

Allt handlar om balans.

Lycka till! =)

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

men som sagt jag är fortfarande lite nybörjare så hur gör jag det? hur lägger jag på en low-cut filter?

Low-cut kallas oftast för HP (high-pass) börja på 100Hz och öka tills det låter bra.

Som insert effekt då förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det du beskriver later som en frekvenskrock mellan bas/kick och vocals. Detta innebaer att en del av det laga frekvenserna i sangen upptar samma frekvensomrade som bas/kick vilket resulterar i ett obalanserat och "foerstaerkt" sound.

Loesningen pa detta kan vara att slaenga pa ett low-cut filter runt 150-200 hz pa sangsparet. Ibland kan det aeven hjaelpa att skaera lite runt 250-300, men haer maste man vara lite foersiktig eftersom roesten riskerar att bli foer "kall" om man skaer foer mycket. Aer det sa, kan man da istaellet prova att skaera lite runt 250-300 hz pa bas/kick sparet.

Edit: Foertydligande

150-200 hz på sång? Det är lite väl mycket. Runt 80 brukar vara mer än nog. Det är basen och kicken som är det allra största problemet. Är det väldigt mycket bas så finns det ingen anledning att höja den runt 50-60 hz om det är vad du har gjort också. Detsamma gäller ungefärligt för kicken också. Ladda in en favoritlåt och jämför så kommer du att märka att det är alltid mindre bas än man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast tillräckligt om TS är osäker på vad ett HP-filter gör och ska användas

Varför behöver han veta vad ett HPfilter är?

Det han behöver veta är att han ska skära i de låga frekvenserna med en Equlizer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför behöver han veta vad ett HPfilter är?

Det han behöver veta är att han ska skära i de låga frekvenserna med en Equlizer.

Och vad är en Equlizer och vad är egentligen en låg frekvens? 🤪

Sluta raljera och hjälp killen istället. För det är väl knappast du som bestämmer vad som är bra/nödvändiga termer att kunna, eller?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är en Equlizer och vad är egentligen en låg frekvens? 🤪

Sluta raljera och hjälp killen istället. För det är väl knappast du som bestämmer vad som är bra/nödvändiga termer att kunna, eller?

Raljera, hehe 🙂.

Jag har redan gett det bästa tipset jag kan ge i mitt första inlägg. "Lägg på ett HPfilter" tycker jag är att raljera när TS inte vet vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Raljera, hehe 🙂.

Jag har redan gett det bästa tipset jag kan ge i mitt första inlägg. "Lägg på ett HPfilter" tycker jag är att raljera när TS inte vet vad det är.

Detta är det riktiga citatet som du med flit ryckt ur sitt sammanhang:

"Low-cut kallas oftast för HP (high-pass) börja på 100Hz och öka tills det låter bra."

Jag använder alltså hans egna ord och utökar samtidigt hans vokabulär.

. Bara därför att man behöver en samling bastermer oavsett man vill eller inte för att kunna tillgodogöra sig ett ämne.

Eller har du aldrig sett texten HP på en plugin?

Nu är ju också det fina med det som dom kallar internet att man kan googla på just det ordet man inte förstår om man skulle behöva.

http://sv.wikipedia....i/Högpassfilter

Varför detta långa inlägg?

Jo, jag börjar tröttna ordentligt på dessa ständiga "kommentar kommentatorer" som inte tillför någonting, som inte vill/kan

Som någon slags iglar.

Sugandes ork

Jag tillåter mig göra detta.

Denna gång..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrovelbasig röst, och aldrig att jag skulle lowcutta bort nåt av detta härliga skrovel, det är det enda som är bra med min röst. Jag brukar i stället utgå från att dra ner vid ungf 50 hz på både elbasen o kaggen. Lyssnar man i fullrange med sub brukar det bli rejält med bottenfläsk i alla fall.

Att ta bort bort botten från rösten skulle jag aldrig göra.

🙂

"Som nån slags iglar"... haha, den var bra. Iglar är små fina människor de med. Innerst inne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tillägga att om jag först lyssnar på enbart elbasen o rattar eq på den så jag gillar bottentrycket så blir det nästan alltid för mycket botten när resten a musiken blandas in. Och omvänt, om allt låter bra och jag lyssnar på enbart elbasen så låter den troligen förbluffande tunt o basfattigt. Men ihop med resten så blir den knepigt nog mycket fetare.

Lägg ner mer tid på att lyssna på varje ljud tillsammans med de andra o ratta eq o reverb då än att skruva på dem med resten av mixen mutad/tyst. Utgå från att inte ändra så mycket på vocalspåret. Kanske boosta lite highmid på en mansröst typ 4 khz upp två db. Tar man för mycket låter det skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

150-200 hz på sång? Det är lite väl mycket. Runt 80 brukar vara mer än nog.

Tror det beror mycket pa musikstil och arr ocksa, sa borde korrigera mitt foersta inlaegg. Att koera HP/LC ( vem bryr sig vad man kallar det, betyder ju samma sak) runt 80 fungerar saellan i mina mixar. Kick och subba tar upp foer mycket daer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en stark misstanke att du lagt saker på masterkanalen, bl a EQ som höjt basregistret för att trycka fram bas+kick och sedan överkomprimerat och överlimiterat allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på Laban!

Men ok, jag kan ge några tips.

Nu vet jag inte hur FL funkar men...

Antagligen tar din bas och trummor mycket plats i mixen och är antagligen för höga i volym pga att du annars inte tycker det låter bra. Gör så att du tar bort onödiga basfrekvenser med en EQ på sång och annat som inte ska ha det. Du gör alltså inte detta i Nexus eller annan synt utan du måste lägga till en EQ på den aktuella kanalen som på så sätt påverkar hela ljudet. Ändra reglarna i EQn och hör vad som händer med ljudet.

Sänk alla volymreglar till kanalerna du använder till hälften och ställ där efter in nivåerna så allt hörs bra.

Du kan ha kicken som riktlinje som den högsta punkten volymässigt, se till så att det inte peakar rött på masteregeln och att du inte har en limiter där när du gör detta. Om du tycker det är för lågt i volym höjer du istället på ditt ljudkort.

Använder du Sidechain? Om inte, Gå in på Youtube och sök "How to sidechain in FL Studio".

Det finns bra enkla videos som förklarar hur man går till väga för att få till pumpet och skulle det vara så att du inte använder detta kommer det göra underverk för din mixning.

Stirra dig inte blind på siffror utan lyssna hur det låter. Olika ljud beter sig på olika sätt och

det är viktikgt att dom olika instrumenten ska få ha sin plats i ljudbilden och att du inte har för mycket av nått. Ett tips är att ha en synth med djupbas och sedan ett gäng till utan så mycket bas som fyller upp resten av ljudbilden Testa tex att lägga på 5 olika sågbasar samtidigt och lyssna hur det låter. Dom kommer slå ut varandra och det kommer låta skiit. Testa sen att ta bort det låga basfrekvenserna med en EQ på 4 av basarna, anpassa volymen på de olika kanalerna så kan du få till ett riktigt fett ljud! alla basar ska givetvis sidechainas =)

Sen är det så att man hittar sitt eget arbetsätt.

Jag har hittat mitt och jag går tex inte efter några siffror utan kör lite på känn. Detta antagligen pga okunskap =)

//Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...