Jump to content
Annons

Submix/Länka flera mixerspår till ett annat - hur?


dreas

Recommended Posts

Tjo!

Har kollat runt en hel del på detta men blir inte klok på det.

Jag ger ett exempel så kanske det blir lättare att förstå.

Jag har mina leadljud på mixerspår 6, 7 och 8. Istället för att använda exakt samma effekter och inställningar vill jag länka spår 6, 7 och 8 till spår 9 där jag har en uppsättning av dessa effekter snarare än 3, vilket sparar kraft.

Är det detta som menas med högerklick (spår 9 i detta fall) > "Create submix to" > Insert 6, 7 8?

Gör jag detta reduceras volymen (Db) oerhört på exempelvis spår 6, även då spår 9 ligger på 100 %.

Vad gör jag fel eller gör man detta enklast på ett annat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EQ är väll en fördel om du gör på varje enskilt mixerspår skulle jag vilja säga. Men sen om du tänker på typ reverb och sånt så kan du juh använda "send" kanalerna?

De är relativt lätt o finns mängder av tutorials på youtube!

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ är väll en fördel om du gör på varje enskilt mixerspår skulle jag vilja säga. Men sen om du tänker på typ reverb och sånt så kan du juh använda "send" kanalerna?

De är relativt lätt o finns mängder av tutorials på youtube!

Jo, har naturligtvis testat send.

Men i mitt fall blir det lite knas.

Säg att du har ett mixerspår med en synth med exempelvis;

1. DbGlitch

2. Effectrix

3. Compressor

4. EQ

5. Limiter för SC.

Att sedan skicka denna signal till en send som sedan lägger på andra effekter blir konstigt.

När jag testade detta, där jag vill ha DbGlitch och Effectrix som flera mixerspår delar på, och routade till send blev effektern ur sync på något vis och volymen reducerades enormt, trots full patte på sendknoben och volymen på send spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ja inte så insatt i exakt hur send kanalen funkar men ja mena att du isf lägger de du vill att alla 3 kanaler ska ha "likadant" av på send kanalen o sen skickar ut till de 3 kanalerna?

Annars kan du juh alltid spara de inställningar du har gjort i Glitch osv genom o klicka på den lilla pilen uppe till vänster i glich fönstret o ta "save present as" så e de bara o lägga in glich i den andra kanalen o ladda den presenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...