Jump to content
Annons

Stämmer ni era kickar till tonarten? Om så, hur och varför?


Bergstrom93 (oregistrerad)

Recommended Posts

Bergstrom93 (oregistrerad)

Hallå! 🙂

Jobbar mycket med elektronisk musik och vad det verkar som så håller många på med stämning av sina kickar?

1. Hur viktigt är detta?

2. Vissa samplepaket talar om vilken ton kicken slår på, men på andra inte - hur tar man lättast reda på dem utan information på vilken ton kicken slår på?

3. Om man har en kick som täcker ett stort frekvensområde så låter det förj*vligt om man stämmer ner den till exempel ett halvt tonsteg. Är det i 0-100Hz där det tonala i kicken är som man endast stämmer om den i så fall? Men det är samtidigt svårt (tycker jag).

Hare gött! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Om din kick har en lång decay så kan det vara bra att ha den stämd. Annars känns det onödigt om det i annars låter bra.

2. Gehör. Sätt en repeat på någon takt och spela lite toner med ett piano. Är du osäker, hitta en ton som låter bra. Testa sedan denna i olika oktaver gentemot kicken. Låter det fortfarande bra är du nog rätt på det.

3. ska du stämma så är det enbart subben du ska röra. Ev. klicket också. Fast jag tror mer på att du ska gå in med en snäv EQ och gräva fram tonen du är ute efter. (sök bara på google vilken ton du eftersöker i Hz) och samtidigt gå på oktaverna. Och samtidigt skära lite på den tonen som kicken "slår" i.

Mina fem cent från en som nästan aldrig proddar edm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt knep för att ta reda på pitchen är att lägga in kicken i en sampler, och sen höja pitchen två oktaver. Extremt mycket lättare att höra vilken ton den spelar då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen stämmar ja om den ifall det är en mer analog-liknande. Men är det lite övertoner i den, och attack/decay låter olika osv, då förändrar man karaktären så mycket om man stämmer om den. Det kan gå 1 ton upp eller ner, men knappast mer än så. Siktar på valet av kick istället, plus att krana lite.

Att stämma kicken till tonikan, det blir mer problem än coolt tycker jag. Då kommer bastrumman ringa kvar på grundtonen även när ackordet är ett annat. Om man byter tonart i en sektion .. ja .. det påverkar harmoni-uppfattningen negativt liksom.

Var nån video här på Studio av Eric Gadd, där han berättade att han stämde kicken så att den hade samma ton som basen varje gång dom två spelade samtidigt. Sa att teknikern blev rätt sur, för han "kunde inte hitta kick-frekvensen" 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Tack för alla tips! Fick lite mer vett i skallen (tror jag).

Om basen i kicken har en lång decay låter det logiskt att man kanske kan testa att stämma den till skillnad från när den är kort och man ändå inte hör något tonalt.

@signia Ja det var något sådant jag hade tänkt mig, att få kicken att spela samma ton som basen. Men skiftade Eric Gadd tonen på kicken under låten eller lät han den spela t ex endast på den första tonen basen spelade? 😛

Hoppas ni får en fortsatt träävligt kväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

@signia Ja det var något sådant jag hade tänkt mig, att få kicken att spela samma ton som basen. Men skiftade Eric Gadd tonen på kicken under låten eller lät han den spela t ex endast på den första tonen basen spelade? 😛

Inte säker, presenterades inte så detaljerat. Fick intrycket av att han skiftade tonen på kicken efter ackordrytmen, dvs var o varannan takt typ.

https://www.studio.se/index.php/topic/52687-forhandstitt-studio-har-besokt-eric-gadd-i-hemmastudion/#entry741435

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar försöka stämma om jag spelar in analogt och kör med båda skinnen på kaggen! Men bara om jag kör skinnen i oktavstämning! Ungefär så här brukar jag göra:

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Låter väldigt mycket som att det är basen som har det tonala innehållet där.

Ja precis, brukar säga kick till baskaggen om du misstolka 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa inlägg berör akustiska bastrummor och pukor, men jag uppfattar tråden att handla om elektroniska bastrummor.

I elektronisk musik stämmer jag alltid kicken till lämplig tonhöjd, ni som bara letar rätt sound kan ofta leta förgäves och hoppas på att gräva fram någon bättre sampling medan en liten justering av pitch kan vara det enda som ger "rätt tryck". Kör igång bastrumma och basgång och justera pitch så hör ni när trumman blir fyllig och likaså när den fumlar och bara låter... fel.

Däremot (!) följer aldrig kicken efter bastonerna. Bastrumman brukar inte ha sååå mycket ton, bara lagom så den sitter lite som en bordun till tonarten, och där bör den ligga. Tonartsbyte? Kanske schlagerhousepop isåfall, men det brukar inte störa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bordun - där lärde jag mig ett nytt ord på något jag gillar. 🙂

Ni som stämmer kicken, ändrar ni bara enkelt pitchen rakt av på samplingen eller går ni in och petar i bara decay-delen som kan ha lite mer ton?

Jag tänker då på många elektroniska kickar som oftast har ett snabbt pitchsvep i början och sen långsammare (logaritmiskt). Om det är någon som förstår hur jag menar .....

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes ja stämmer ofta kick gentemot framförallt basgång. Jag brukar höja kicken mycket och dista den lite lätt så hör man enklare vilken pitch som trumman har. Ja tycker det kan låta väldigt fel när kicken inte harmoniserar med resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Är också intresserad hur ni går tillväga när ni stämmer era kickar. För dem få gångerna jag har testat att stämma ner/upp hela kick-samplingen så låter det förjävligt. Delar ni upp sub-området och stämmer endast det eller stämmer man hela kicken?

Sen om en kick ligger på 41Hz (E) och spelar på samma frekvens. Är det inte vettigt att kanske flytta upp kicken i skalan så att dem inte krockar/maskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ofta har jag två kickar som stäms individuellt. En lågpassfiltrerad vid 100-150 Hz som stäms för att "passa in" med tonarten/grundton. Om den sedan peakar på 41 eller 44 Hz har jag noll intresse av. Sedan väljer jag en högpassfiltrerad kick för klick/attack och karaktär. Uppstår fasknas kan det räcka att justera tonhöjden där också, eller trimma samplingens startpunkt lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om en kick ligger på 41Hz (E) och spelar på samma frekvens. Är det inte vettigt att kanske flytta upp kicken i skalan så att dem inte krockar/maskar?

Låter lite .. fundamentalt, tycker jag. En majoritet av alla ljud överlappar ju varandras områden i all musik. Ett sätt är att använda side-chainad kompressor eller automation så basen duckar undan då kicken slår an. Men .. låt dom två komplettera varandra istället, låt kicken vara aningen starkare än basen. Annars får du ju ingen punch nere i botten. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

"Ja, ofta har jag två kickar som stäms individuellt. En lågpassfiltrerad vid 100-150 Hz som stäms för att "passa in" med tonarten/grundton. Om den sedan peakar på 41 eller 44 Hz har jag noll intresse av. Sedan väljer jag en högpassfiltrerad kick för klick/attack och karaktär. Uppstår fasknas kan det räcka att justera tonhöjden där också, eller trimma samplingens startpunkt lite." - Linus

Hängde inte med här riktigt: Hur kan du stämma med ett lågpassfilter när den endast filtrerar bort frekvenser? Hur kan du stämma in den till tonarten/grundton om du inte bryr dig om var den peakar någonstans? Tack för svaren 🙂

Redigerat av Bergstrom93
Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Låter lite .. fundamentalt, tycker jag. En majoritet av alla ljud överlappar ju varandras områden i all musik. Ett sätt är att använda side-chainad kompressor eller automation så basen duckar undan då kicken slår an. Men .. låt dom två komplettera varandra istället, låt kicken vara aningen starkare än basen. Annars får du ju ingen punch nere i botten.

Jo, måste erkänna att jag är tänkar-typen. Måste lära mig att lyssna mer istället för att jobba med ögonen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hängde inte med här riktigt: Hur kan du stämma med ett lågpassfilter när den endast filtrerar bort frekvenser?
Jag stämmer inte med filtret, filtret är där för att få en "renare" kick med enbart basregistret.
Hur kan du stämma in den till tonarten/grundton om du inte bryr dig om var den peakar någonstans?

Jag stämmer med pitch-ratten i trumsamplern tills den kommer på rätt ton enl. min öron. Det är inte säkert att den är pitch-perfect, men att den "passar in" gentemot basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergstrom93 (oregistrerad)

Jag stämmer inte med filtret, filtret är där för att få en "renare" kick med enbart basregistret.

Jag stämmer med pitch-ratten i trumsamplern tills den kommer på rätt ton enl. min öron. Det är inte säkert att den är pitch-perfect, men att den "passar in" gentemot basen.

Jahaaa, då börjar det klarna till. Får börja jobba mer med öronen då helt enkelt. Bara för att förtydliga saken också, det är endast bas-kicken du brukar stämma vid behov och så låter man top-kicken vara?

Edit: Kan du ge ett exempel på vad som kan få dig att vilja stämma om kicken. Vad kan det vara för något som inte är tillräckligt bra med det ursprungliga ljudet/pitchen i samband med mixen?

Redigerat av Bergstrom93
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus och andra för tips och detaljer!

Intressant video Hegobald. Kör ju inte akustiskt så hade inte ens tänkt på att man såklart stämmer bastrumman också.

om jag stämmer kick så brukar det handla om 808or och liknande kickar. Det brukar bli rätt fränt. Det beror alltid på tillfälle o låt

Det är lite så jag kör också. Kickar av 808-typ har oftast en ganska tydlig ton av något slag så där kan det låta väldigt "off" om man inte väljer rätt/stämmer. Kanske ska börja kolla igenom det där oavsett kick framöver. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Kan du ge ett exempel på vad som kan få dig att vilja stämma om kicken.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/180161/studioforum/kickpitch.mp3

Takt 1-4 med trummans originalpitch, takt 5-8 med justerad pitch

Attacken i trumman är ingen skillnad, men det låter sluddrigt när trumman klingar ut och basen släpps in. Det märks även när det görs break att trumman sjunger i fel tonart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...