Jump to content
Annons

Mono till stereo-adapter?


JJRockford

Recommended Posts

Det här känns som något man borde kunna, men jag kommer inte på något. Vi skulle behöva göra om en mono-signal till en stereo-signal.

Bakgrunden är att vi tidigare bara haft mickar på baskagge, virvel och OH när vi repat. För att få ännu lite roligare och inspirerande ljud provade vi nyligen att även sätta mickar på pukorna. Det blev bra resultat, men det innebar också att vi fått flytta basen och backingtracksen till de två linje-ingångarna på mixerbordet (Yamaha MG16/6FX). Men eftersom både är mono-signaler blev resultat att både bas och backing tracks just nu bara hörs i vänster lur (vi kör med IEM). Så man skulle vilja göra om mono-signalen till två likadana monosignaler. Antar att ljudet borde hamna i mitten igen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jag vet inte? Den verkar ju ha en stereo-hona, då antar jag att den splittar upp stereo-signalen och skickar en kanal till varje hane. Vi behöver skicka samma mono-signal till båda.

Edit: En sådan här kanske? http://www.thomann.de/se/cordial_adapterkabel_klinke_klinke_2.htm Kan det funka?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du behöver är en splitt-kabel 1xmono -> 2x mono..... Vilket är exakt vad du har hittat på Thomann. så svaret är ja ...den funkar.

Istället för att ha en telehona kan man ju också han en längre kabel som går direkt från källan till 2x mono tele (beroende på vad han för kontakt på utgången) ..... så slipper man en extra felkälla till glapp som den där telehonan kan innebära.

Bäst är att löda en egen kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte speciellt vass på att löda, men några kablar borde man kanske klara av 🙂

Tänkte att man kanske vara tvungen att använda någon slags elektronisk splitter, som när man ska använda två gitarrförstärkare. Där kan man ju få alla möjligt konstiga oljud om man inte använder en splitter med isolerade utgångar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...